Gå til innhold

Hjelp til en spørring med to tabeller

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en tabell (sidekobling) med to felter(begge primær felter)

bruker_id og side_id

Jeg har også en tabell (sideinformasjon), også skulle jeg hentet ut alle rader fra sideinformasjon hvor det ikke finnes en rad i sidekobling med side_id=x og bruker_id=1

altså vil jeg at spørringen skal liste alle rader som ikke er oppført i sidekobling, hvor bruker_id=1

I tillegg lurte jeg på om noen vet om en god måte å lage et forumsystem med tanke på hvilke tråder som er oppdaterte siden siste besøk til en bruker?

Å ha en tabell med topic_id og bruker_id og besøkt_dato vil jo ta enorm plass etterhvert. har man 1000 brukere, og 1000 tråder så vil man jo få 1000*1000 rader i denne tabellen, i tillegg så blir det vanskelig å løse det hvis en person ikke besøker forumet på en stund og så velger "marker alle forum som lest" da må man jo kjøre en loop for å legge inn alle tråder i den tabellen og det vil jo ta tid?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I tillegg lurte jeg på om noen vet om en god måte å lage et forumsystem med tanke på hvilke tråder som er oppdaterte siden siste besøk til en bruker?

Å ha en tabell med topic_id og bruker_id og besøkt_dato vil jo ta enorm plass etterhvert. har man 1000 brukere, og 1000 tråder så vil man jo få 1000*1000 rader i denne tabellen, i tillegg så blir det vanskelig å løse det hvis en person ikke besøker forumet på en stund og så velger "marker alle forum som lest" da må man jo kjøre en loop for å legge inn alle tråder i den tabellen og det vil jo ta tid?

6718138[/snapback]

Jeg har pr nå ikke tid til noen lange utredninger, så jeg beklager at jeg kan bli litt kort og uten spesifikk kode.

Indeksering er et nøkkelord i ditt tilfelle, med fornuftig indeksering så får du dette til å svirre rundt uten problemer. Ang mengde data: 1000 tråder * 1000 brukere * noen få felter er bare et par MB med data. Databaseløsninger er laget for å håndtere store mengder data, gjerne i størrelsesorden titalls gigabyte, eller terabyte for den saks skyld. Denne mengden data er kun et problem med dårlig hardware og/eller indeksering.

Videre må du huske at du skal holde oversikt over hvilke innlegg brukeren har lest også, og det er en verre oppgave, med enda mere data. Hvordan datamodellen her blir seende ut er jeg ikke sikker på, men jeg tror jeg ville sett etter en løsning der både enkeltinnlegg og grupper av innlegg kan markeres som lest. Dette vil f eks være praktisk ved "marker tråden som lest".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...