DrErling Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Hei. I et prosjekt jeg er involvert i trenger vi et modem som skal kobles opp til et "utstyr" som skal fjernprogrameres (crestron modul) Modemet må være analogt, det må ha støtte for de fleste hastigheter som er normale rundt 30000<->38000 Modemet må også kunne LÅSES i den overnevnte hastigheten, slik at ved autosvar vil det alltid kommunisere idenne hastigheten. Denne låsingen må tåle kaldboot, eller at strømmen går av/på. Altså er det best om modemet har fysiske dipsvitsjer eller lignende. Er det noen som har holdt på med BBS eller lignende her som kanskje har et tips om hvilket modem vi bør satse på? Vi har prøvd flere modemer i prisklassen 500-1200, men ingen av dem har til nå kunnet låses i en gitt hastighet. De vi har prøvd har til gjengjeld alltid fungert i autosvar (også et krav) Modemet er IKKE tilkoblet en pc, så det hjelper ikke å kunne lagre oppsett på pc. Hele idèen er at man skal kunne oppgradere software/endre menyer fra enhver pc m/i-net, slik at man slipper dyre reiser for å fikse "bagateller". Håper noen ancient-tech geeks har peil :wink: DrErling Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2002 *Komplett: Telefon 33 47 14 00 Creative Modem Blaster 56k V92 Serial Ekstern, Retail 365,- Automatic dial and answer capabilities. Billion Modem 56k V90/92 Eksternt (BIPAC-56ER2)m/Voice 550,- Telefon svar 33600/ 28800bps data mode med automatic tilbakekall Zyxel Omni 56K Modem Seriell 828,- Automatic Data/Fax call detection *Multicom: Telefon 37 08 10 00 3Com USR modem eksternt 56K/V.90 899,- MultiCom 56K/V.90 modem/faks eksternt 56E 349,- *PSdata: 37 25 37 25 /norskelektrodata Tel: 74 85 97 15 Trust Modem Analog External 56K V92 Retail Serial 459,- Auto dial / auto answer (printet manual) *MPX: tlf. 33 29 34 00 DLink Eksternt 56Kbps Modem 630,- US Robotics 56K Faxmodem V.92 818,- US Robotics Courier V.Everything 56K 2046,- *Databutikken.com Standard externt V.90 modem 56Kbps voice flashbios COM-port 310,- Dette er infoen jeg har funnet ved kjapp leting. Har ikke sett at noen av disse har dipsvitsjer el.lign. DrErling Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Jobbet endel med modemer for en del år siden. Dette var før Internet tok over funksjonaliteten som bedriftenes email-servere utførte den gang. (Noen som husker CC:Mail?). Brukte da utelukkende USRobotics Courier modemer, som var de beste, mest stabile og fleksible modemene. Så infoen vil basere seg på denne typen modemer. Jeg har ikke prøvd å sette en maksimal oppkoblingshastighet på modemer, men minimumshastighet, som vi brukte, er i praksis brukt på samme måte. Prinsippet er at du kan lagre konfigurasjoner i NVRAM. Hvis jeg ikke husker helt feil så vil følgende kommando føre til at modemet kun vil koble seg opp med hastighene mellom 30666 og 37333: AT&N24&U19&W Vil du at modemet kun skal fungere på 36000: AT&N23&W &N setter fast hastighet, eller makshastighet brukt sammen med &U. &U setter minimumshastighet. &W lagrer konfigurasjonen til NVRAM. Du kan studere disse mulighetene ved å laste ned manualen til Courier-modemet fra: http://www.usr-emea.com/loc-unkg/modem_fil...unkg-Manual.pdf Det er spesielt kapitlene om "Working with memory" og "Controlling data rates" som er mest intressant i denne forbindelse. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2002 Meget interessant. Jeg har sett på et par USR modemer, samt 3Com (de er vel egentlig det samme nå om dagen forstår jeg?) NVRAM... non volatile... som EPROM? Regner ikke med at det er batteri backup i modemet, så det bør vel være en eller annen form for ram som ikke må ha konstant strøm... Husk: det skal ikke kobles til pc. Så du mener sjansen for at et 3COM eller USR modem klarer å holde fastsatt hastighet selv om strømmen brytes en gang innimellom er stor/tilstede? Det er dette som er viktigst av alt! I så fall må dette testes! Jeg har allerede printet ut .pdf`en du gav meg og skal studere den en smule! Takk for svar! DrErling Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-24 20:36, skrev DrErling:Så du mener sjansen for at et 3COM eller USR modem klarer å holde fastsatt hastighet selv om strømmen brytes en gang innimellom er stor/tilstede?Det er dette som er viktigst av alt! Hvis du ser på side 6-5, så kan du lese: "When the Courier V.Everything modem is turned on, it loads the settings stored in NVRAM." Har selv et Courier I-modem (ISDN). Har ikke mistet konfigurasjonen selv om modemet har vært frakoblet i flere uker/måneder om gangen. Bruker dette modemet nå kun til en og annen faks. Ingen batterier. Quote: Jeg har sett på et par USR modemer, samt 3Com (de er vel egentlig det samme nå om dagen forstår jeg?) 3Com kjøpte opp USRobotics for noen år siden. Tror ikke de har lansert noen nye Courier-modemer siden oppkjøpet. Er ikke helt sikker, men tror ikke modemene som IKKE er av Courier-type har denne funksjonaliteten. Du får eventuelt sjekke dokumentasjonen. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 24. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2002 Igjen, tusen takk! DrErling Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå