perpyro Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Jeg holder på å bygge meg en modellbåt i kryssfiner. Er egentlig et langt prosjekt som bygges litt nå og da men nå får jeg ikke tak i Araldit i stor forpakning lengere og det er ganske dyrt og kjøpe de små sprøytene som selges i byggevarehusene. Etter litt erfaringer med klæb & tett så ser det ut som dette er et skikkelig ræserstoff. Hefter til blant annet alt, herder under vann og sitter som bare det samtidig som det er litt elastisk. Ville det være godt nok sammenlignet med epoksy til å lime sammen skroget med, i såfall ikke hva er bra og bruke? EDIT:Etter litt montering av deler er jeg nå kommet til det punktet at jeg skal forme baugen. V bunnen bak skal formes til en spiss spiss baug. Hvordan får jeg vridd 4mm kryssfiner 70 grader uten at det brekker. Har prøvd å vri det men det virker som den vridningen jeg ønsker er tett opp mot bruddpunktet for materialet. Tenkte at jeg kunne føye materialet tørt gradvis men vet ikke enda om det er mulig. Har hørt at man kan gjøre kryssfiner mere bøyerlig vha. varmt vann. Er dette riktig eller er jeg helt på jordet? Forslag mottaes med takk. Endret 2. september 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Til stortsett alt av liming på treverk (men funker også utmerket på isopor, plast, metall osv.) vil jeg anbefale polyuretan-lim. Har selv brukt dette i både modellfly og et par modellbåter (glassfiber og tre). Funker relatvit dårlig hvis det skal være vakre små limskjøter på utsiden, men på steder der ellers ville brukt epoxy så er det genialt. Legger på lim, går mellom 5 og 10 minutter før limet begynner å skumme. Det trekker tildels inn i treverket, men legger også en fuge rundt delene du limer sammen, og resultatet er en kjempesterk, lett, hvit liming som er 100% vannfast. Skal se om jeg finner en link til det. Edit: her er en link til Casco som forklarer litt bruk av stoffet. Endret 21. august 2006 av Explorer Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Er det den nye typen trelim du tenker på som er relativt tyntflytende for så og begynne å skumme etterhvert og som selges over alt? Er det den så er jeg litt skeptisk til den da den virker svært lett og skjære i. Mulig det er godt nok, bare vanlig skepsis fra min side. EDIT: Takk for linken. Jeg har ei lita flaske med det limet i kjelleren og det ser da ut som et godt alternativ til epoxy, Hvordan er det å bruke hvor man ikke får press på delene, ved f.eks liming av et hjørne eller en vinkel større en 90 grader? Endret 21. august 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Ja, er nok den jeg tenker på (vet ikke om den er ny da, pappa brukte dette stoffet i noe prosjekt for masse år siden). Men den er ikke lett å skjere i, og med mindre du skal ha en modellbåt med bruttotonnasje på over 15 tonn så vil den nok holde. Er mulig å skjære i ferdigherdet lim ja, men det er utrolig seigt og henger godt sammen, men det spørs jo selvsagt hvor du skal lime, om det vil holde. Har selv følelsen av at dette er like sterkt som Epoxy ettersom det er litt elastiskt, og trekker inn i flatene som limes sammen. Hvilken båt er det snakk om? EDIT:Takk for linken. Jeg har ei lita flaske med det limet i kjelleren og det ser da ut som et godt alternativ til epoxy, Hvordan er det å bruke hvor man ikke får press på delene, ved f.eks liming av et hjørne eller en vinkel større en 90 grader? Funker bare fint etter hva jeg har erfart. Limet skummer da ut og trekker rundt delene som skal limes og støper dem fast der. Problemet blir hvis de sitter veldig lett sammen så kan limet presse dem ut av possisjon når det skummer. Endret 21. august 2006 av Explorer Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Noe sånt med egenkonstruerte skrog. Har såvidt begynt å sette sammen delene til skrogene. Det skal til slutt graupner vannjettagregat for fuelmotor i skrogene men regner med at dette er et prosjekt som kommer til å ta mange år før det er ferdig. http://www.hobby-lobby.com/jetdrives.htm Det eneste jeg vet sikkert foreløpig er at den blir 130cm. lang. Endret 21. august 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Såpass, ser ut til å bli et utrolig stilig prosjekt da! Bygger du skroget med spanter og dekker med kryssfiner, eller skal det trekkes i glassfiber? Hvor store motorer er det du skal ha på vannjetten, og skal du ha en eller to? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Skrogene og dekket bygges i 4 og 6mm kryssfiner med foreløpig bare ett spant på midten der skrogene smalner inn. Kan bli flere om det viser seg at det blir ustødig. Bakenden på båten blir helt flat mulig med overbygg som skråner litt forrover men den endelige utforminga av overbygget gjør jeg når skrogene er sjødyktig. Planen var en motor i hvert skrog med hver sin 2,25ccm motor. Det som får det til å ta tid er at det er mye arbeid og lage delene samt at hardwaren som skal inni ikke er gratis akkurat. Det er så mangt som skal ha penger. Endret 21. august 2006 av perpyro Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Har limt litt med det anbefalte trelimet og kommet til en konklusjon. Til liming av limfuger med press og litt anleggsflater er dette kjempesterkt. Til å lime tynne hjørner mot hverandre selv med fals er det etter mine øyne altfor svakt. Tester nå med Biltema epoxy til 23 kroner pakken. Ble fortalt at det var like sterkt som aralditt så dette må prøves. EDIT: Nå har biltemalimet tørka i tre timer og jeg er veldig fornøyd. Virker som stødig og sterk epoxy som minner veldig om rød araldit. Så snabb-epoxy fra biltema anbefales herved. Endret 29. august 2006 av perpyro Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 2. september 2006 Forfatter Del Skrevet 2. september 2006 Etter litt montering av deler er jeg nå kommet til det punktet at jeg skal forme baugen. V bunnen bak skal formes til en spiss spiss baug. Hvordan får jeg vridd 4mm kryssfiner 70 grader uten at det brekker. Har prøvd å vri det men det virker som den vridningen jeg ønsker er tett opp mot bruddpunktet for materialet. Tenkte at jeg kunne føye materialet tørt gradvis men vet ikke enda om det er mulig. Har hørt at man kan gjøre kryssfiner mere bøyerlig vha. varmt vann. Er dette riktig eller er jeg helt på jordet? Forslag mottaes med takk. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Damping av kryssfinèren fungerer. Båtbyggere gjør ihvertfall det når skal forme lister og tynne plater til interiøret. Lenke til kommentar
torand Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Ta å fukt med vann og varm med hårføner. Bruk hvittlim gjerne vannfast, det limer selv om trematerialet er fuktig. t.a. medlem av VMBK.no Lenke til kommentar
torand Skrevet 18. desember 2006 Del Skrevet 18. desember 2006 Har du tynne finerlister kan du tørrbøye dem over en varm loddebolt. Da kan du lime med alt lim som fester tremateriale. t.a. medlem av VMBK.no Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Bestefaren min, som har drevet med trearbeid, fortrinnsvis treskjæring, i mange år pleide å fylle badekaret, og la treverket ligge der i et døgn eller så. Vet ikke om det samme trikset fungerer for kryssfiner, dog. Han la råmateriale i badet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå