Gå til innhold

P4 2.4 MHZ PC400 vs P4 2.4 MHZ PC533... Urgh!!

Wikingen

Anbefalte innlegg

Stønn.!!... sier sikkert mange av dere nå..

Men, jeg leter på forumet og i guider både her og der, men finner ikke noen konkret info om det jeg stusser på.

1. Hvorfor er P4 2.4MHz PC400 jevnt over dyrere enn P4 2.4MHz PC533???

2. Jeg skal kjøpe en av disse, og vil gjerne vite hvilke fordeler og ulemper de har i forhold til hverandre. M.h.t. overklokking også.

3. Hvilken praktisk betydning har en fsb på 533MHz i forhold til en fsb på 400MHz for meg som ikke skal overklokke ekstremt, men pusler mest med bildebehandling og etterhvert litt video??

Takker og bukker for litt oppklaring her... :???:

Mvh

Wikingen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trodde disse lå på samme pris jeg.... Gjør det på komplett.no og flexi-data.no....

F.eks i 3dmark2001 ser du forskjellen mellom disse to, altså den med 533 bus yter en del mer. For overklokking ville det naturlige valget være en 2.4 med 400 fsb. den har høy multiplikator og lav bus. Altså : 24x100=2400.....24x110=2640 osv...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-24 14:46, skrev shebban:

Men bra ram osv. kan du kjøre 100 opp til minst 133. Da vil den 400 operere som en 533. plus at den har da en hastighet på 3192mhz... Skal du overklokke går du for 400. Skal du bare ha en 2,4 uten overklokking går du for 533!

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Lenke til kommentar

Min erfaring sier det motsatte. Min gamle 2.4A klarte 2.8GHz, mens min nye 2.4B klarer over 3GHz... De nyere 533 baserte P4 CPUene er av en nyere produksjon enn de gamle, og takler derfor høyere hastigheter.

Skal du overklokke 533 CPUer stiller dette høyere krav til minne og hovedkort enn 400 CPUer. Jeg kjører PC2700 samsung noname minne med mitt ASUS P4PE, og dette takler en FSB på 170(!). Det vil si en effektiv overklokking på 37MHz på FSB. En maskin med en P4 2.4A som overklokkes til 133MHz på FSB (+33MHz på FSB) vil være tregere enn en maskin med en P4 2.4B som overklokkes til 166MHz FSB. CPUen vil ha samme hastighet, men minnebåndbredden på 2.4B maskina vil være høyere. På P4 er minnebåndbredde veldig viktig.

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg ville nok uansett ha gått for høyere FSB. Avhengig av hovedkortet, PCI-lock osv, vil kanskje en framtidig komponent ikke være like glad i overklokking (f.eks. store minnebrikker). Og hvis målet ditt ikke er å overklokke mest i forhold til utgangspunktet, men bare "litt" og ellers ha en god PC, er det ikke mye tvil IMO

Lenke til kommentar

Takker og bukker!!

Endelig har tåka lettet litt.

Er visst ikke helt enige her men......:razz:

Får vel vente på litt flere innlegg, for så å trekke en konklusjon..

Sorry for MHz istedet for GHz.... Er det noen som burde passe seg for feil forkortelser og enhetsbruk, er det vel meg... :razz:

Mvh

Wikingen

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-24 14:56, skrev jevel:

Min erfaring sier det motsatte. Min gamle 2.4A klarte 2.8GHz, mens min nye 2.4B klarer over 3GHz... De nyere 533 baserte P4 CPUene er av en nyere produksjon enn de gamle, og takler derfor høyere hastigheter.

Skal du overklokke 533 CPUer stiller dette høyere krav til minne og hovedkort enn 400 CPUer. Jeg kjører PC2700 samsung noname minne med mitt ASUS P4PE, og dette takler en FSB på 170(!). Det vil si en effektiv overklokking på 37MHz på FSB. En maskin med en P4 2.4A som overklokkes til 133MHz på FSB (+33MHz på FSB) vil være tregere enn en maskin med en P4 2.4B som overklokkes til 166MHz FSB. CPUen vil ha samme hastighet, men minnebåndbredden på 2.4B maskina vil være høyere. På P4 er minnebåndbredde veldig viktig.

-KJ

hvilken vifte har du på din 2.4B?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...