Gå til innhold

LCD Skjermen funker ikke!

Hayer

Anbefalte innlegg

Hei!

Har kjøpt ny pc for noen uker siden(ca 2uker)..

Da brukte jeg en gammel CRT-Skjerm, men så kjøpte pappa en flatskjerm til meg. (19 tommer). Denne skjermen har to utganger. Analog å en ny type(husker ikke navnet).

Problem: Ingen av portene på den nye skjermen funker, men hvis jeg kobbler på den gamleskjermen på analog å den nye på sånn derre ny port tng så funker de begge to, men etter en stund igjen(Hvis jeg ikke bruker den bare laster ned updates eller noe) så blir flatskjermen svart å power lyse blinker. Å den gamle skjermen går trofast vindre...(Den nye skjermen er en ViewSonic VX924)

i!HJELP!i

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier jo at LCD-skjermen virker under visse omstendigheter. Da er den i hvert fall ikke helt død.

Problemet kan like gjerne ligge i PC'en, dvs. i grafikkortet, nærmere bestemt i grafikkortets støtte for 2 skjermer.

Kanskje kortet er satt opp til å forvente en skjerm tilkoblet den analoge utgangen, og at den ikke skjønner bæret når du bare har ....

Nei, vent! Dette har jeg sett før!

Du må sette oppdateringsfrekvensen for skjermen ned til 60 Hz (eller noe sånt).

På en CRT-skjerm vil du merke flimring ved 60Hz skjermfrekvens, men en LCD-skjerm bruker en annen teknologi (dvs. ingen scanning) og der er 60Hz ok.

Sjekk dette, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Det beste hadde jo vært om du kunne ha fått DVI-koblingen (- for det er det den heter -) mellom PC og skjerm til å virke.

- Har skjermen en bryter for å velge hvilken av inngangene som skal brukes (- Analog eller DVI -), eller skal dette skje automatisk?

- Med nVidia-skjermkort (- som 7300GS er -) kan du i kontrollpanelet velge hvilken av skjermene som skal være "primary display", og du kan også sette forskjellig oppløsning og oppfriskningsfrekvens for hvert enkelt display. Kan det være noe du kan endre på her?

- Det finnes flere "dual screen modes" også. Du kan velge å la den ene skjermen bli en "klone" av den andre, dvs. vise akkurat det samme som den, eller de kan være helt uavhengige.

- Har du sjekket at pluggene sitter ordentlig i? (ok, ok, ok, ....)

edit: trykkleif

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Har sjekket det der med kabler å sånt...

Foran på skjermen er det 5 taster...

en med et 1tall på en med en pil opp, en med en pil ned, en med et 2tall på, å power knappen...

I kontrollpanelet har jeg prøvd litt forskjellig men ingenting funker på LCD skjermen...

Det med velging av inngang finner jeg ikke helt ut av..

Lenke til kommentar

Får du bilde i BIOS/når du skrur på maskinen? Og holder bildet seg? Tanken er at dersom du får et bilde før operativsystmet har rukket å gjøre sitt, og at bildet holder seg stabilt, at det da pleier å være drivere framfor hardware.

Anbefaler at du laster ned de nyeste nVidia driverene:

http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_91.31.html

Deretter avinstallerer du de gamle driverene, skrur av maskinen, og kobler fra CRT skjerm (fysisk dra ut kabelen fra skjermkort). Deretter starter du maskinen med kun LCD skjermen tilkoblet DVI, og installerer nVidia driverene du akkurat lastet ned. Reboot, og du burde få bilde samt at skjermkortet skulle nå ha funnet selve skjermen din.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...