Gå til innhold

Media og kommunikasjon, hvor skal jeg gå?

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

heisann!

Er på mitt siste år på ungdomsskolen i år og har tenkt litt fremover. Har lyst til å gå på Noroff Bergen. Bestilte studiekatalog og så ringte en dude og forklarte at det hadde vært veldig lurt å gå Media og Kommunikasjon først, og masse sånn studiekompetanse greier osv. Er Media og Kommunikasjon det samme som "Mediekunnskap"?

Og noen som kan anbefale noen spesielle skoler i Bergen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Hva er mediekunnskap?

6718164[/snapback]

Var jo det jeg og lurte på da... hva det er og om det er det samme som medier og kommunikasjon?

edit:leif

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Du brude gå Medier og kommunikasjon på Vidregående før du beveger det videre. Noroff er en høyskole eller noe sånt?

Og det kan være lurt å få generell studiekompetanse før man går videre til høyere utdanning.

6719020[/snapback]

Ja det er det jeg har tenkt til, men jeg lurer på om medier og kommunikasjon er det samme som "mediekunnskap"? og vet noen om en bra skole jeg kan begynne på i Bergen, som jeg kan ta medier og kommunikasjon på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg så jo det. Han må da vite sånn omtrent hva det er, ihverfall i grove trekk. Er det en utdannelse? Et fag? Virker veldig som om han vet hva mediakunnskap er, og vil vite om medier og kommunikasjon er noe av det samme.

6719632[/snapback]

Nei, det er omvendt... skrev feil i et innlegg over og redigerte det etterpå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Vet du hva mediekunnskap er eller ikke? Ikke et eneste hint? Noe må du da vite, siden du har hørt om det.

6719712[/snapback]

Nei har ikke peiling, eneste jeg vet er at det er et studieretningsfag eller noe, leste det på hjemmesiden til en skole.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at Mediekunnskap ikke er noe studieretningsfag, det er nok heller et slags valgfag som kan taes ved enkelte skoler, i tillegg til det som er hoved faget ditt.

Dessuten er nok mediekunnskap mer teoribasert, det går nok mye ut på å analysere mediesamfunnet og sånne ting. Media og Kommunikasjon er derimot et studieretningsfag, og her lærer du mye praktisk innen de forskjellige medie industriene vi har; Radio, tv, film, avis, internett osv...

Når det gjelder hvilken skole du skal gå på så er det ikke så veldig mange å velge mellom, desverre. I Bergen og omegn har du Årstad, deretter har du Garnes som då ligger i Arna. Også startet også Laksevåg videregående med denne linjen i år. Jeg tror ikke jeg ville satset på Laksevåg som førstevalget, siden de ikke har hatt så mye erfaring som de to andre skolene. Du har jo også en skole på Voss, men det er kanskje litt for langt unna...

Jeg håper dette hjalp litt, er nettopp ferdig med 3 år på denne linjen sjøl, så hvis det er noe annet du evt. lurer på er det bare å spørre. :)

Lenke til kommentar
Mediekunnskap er definitivt ikke noe studieretningsfag på videregående.

6736861[/snapback]

Jo, definitivt. Folk i vk1 og vk2 (på allmenn) kan velge mediekunnskap hvis skolen tilbyr dette faget. Hvordan det blir med den nye reformen aner jeg ikke ...
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg er ganske sikker på at Mediekunnskap ikke er noe studieretningsfag, det er nok heller et slags valgfag som kan taes ved enkelte skoler, i tillegg til det som er hoved faget ditt.

Dessuten er nok mediekunnskap mer teoribasert, det går nok mye ut på å analysere mediesamfunnet og sånne ting. Media og Kommunikasjon er derimot et studieretningsfag, og her lærer du mye praktisk innen de forskjellige medie industriene vi har; Radio, tv, film, avis, internett osv...

Når det gjelder hvilken skole du skal gå på så er det ikke så veldig mange å velge mellom, desverre. I Bergen og omegn har du Årstad, deretter har du Garnes som då ligger i Arna. Også startet også Laksevåg videregående med denne linjen i år. Jeg tror ikke jeg ville satset på Laksevåg som førstevalget, siden de ikke har hatt så mye erfaring som de to andre skolene. Du har jo også en skole på Voss, men det er kanskje litt for langt unna...

Jeg håper dette hjalp litt, er nettopp ferdig med 3 år på denne linjen sjøl, så hvis det er noe annet du evt. lurer på er det bare å spørre.  :)

6733006[/snapback]

Tusen takk for flott svar! Fant en skole som heter Akademiet Videregående, så ut til å være bra den. Ligger i byen et sted. http://www.akademiet.no/vgs/program/mk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg snakket med en fyr fra Akademiet på en utdanningsmesse i fjor, det virker til å være veldig bra for medier og kommunikasjon.

6742701[/snapback]

Okei :) Takk for at du sa dette, hehe. Det hjelper meg en del å vite hva andre mener også vet du :) Men når bør man egentlig søke plass? Går i 10. nå, har altså tenkt meg dit til neste år...

Lenke til kommentar
Jeg snakket med en fyr fra Akademiet på en utdanningsmesse i fjor, det virker til å være veldig bra for medier og kommunikasjon.

6742701[/snapback]

Okei :) Takk for at du sa dette, hehe. Det hjelper meg en del å vite hva andre mener også vet du :) Men når bør man egentlig søke plass? Går i 10. nå, har altså tenkt meg dit til neste år...

6744887[/snapback]

Akademiet er en privat videregående skole så den følger ikke søknadsprossesen gjennom VIGO. De har eget opptak og søknadsfristen deres er 1.juni også får du svar innen den andre halvdelen av juni.

Men selv om dette er skolen du eventuelt har lyst å gå på, er det jo ikke garantert at du kommer inn, så du burde søke på andre skoler som har medie og kommunikasjon gjennom Vigo, og så heller si fra deg plassen hvis du senere kommer inn på akademiet. VIGO har søknadsfrist 1. mars, men alt som har med det å gjøre får dere vite på skolen når det nærmer seg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...