Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovligheten ved å lage vin hjemme?


iChristian

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har kunnskaper om lovligheten ved å lage vin hjemme?

 

I kollektivet hvor jeg bor så lager min samboer og jeg vin, og en av de andre beboerne lager vin.

Dette lager vi fra druesaft som vi kjøper i essensbutikker.

Det tar circa 1 uke for å lage mellom 15 og 20 liter vin som faktisk smaker godt, men er det noen som vet noe om hvorvidt dette er lovlig eller ei?

Jeg regner jo med at det er lovlig med tanke på at de selger dette i vanlige butikker helt åpenlyst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Håper dette stemmer, virker nesten litt for godt til å være sant.

15-20 liter vin som smaker godt til rundt 270kroner.

6716572[/snapback]

godt og godt..

 

det duger. lettdrikkende hvertfall. og man blir godt full! men krever litt skal du få det bra nok til å sammenligne det med ordentlig vin.

Lenke til kommentar

Dette reguleres av følgende to paragrafer i alkoholloven:

 

§1-3.        [snip...] Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter. Enhver drikk som inneholder 22 volumprosent alkohol eller mer, regnes som brennevin.

 

§ 6-1. Tilvirkning av alkoholholdig drikk

 

       Tilvirkning av alkoholholdig drikk kan bare skje på grunnlag av bevilling gitt av departementet, eller tillatelse etter § 4-2 tredje ledd. Bevillingen kan omfatte alkoholholdig drikk som ikke er brennevin, brennevin, eller all alkoholholdig drikk. Bevillingsplikten gjelder ikke tilvirkning til eget bruk av alkoholholdig drikk som ikke er brennevin.

 

Altså kan man tilvirke alkoholholdig drikk på inntil 21,xx volumprosent for eget bruk uten bevilling.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...