Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen som kan feilsøke i W2K med Terminal Server løsning ?

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg har to Terminal Server løsninger som begge kjører på W2K servere, som er Domene Controllere med Active Directory. Domenene er uavhengige av hverandre.

Begge er satt opp helt likt. I det ene systemet har jeg mange brukere og det fungerer bra. I det andre som er satt opp etter samme mal med færre brukere, samme maskiner og med samme spekk, blir brukere kastet ut. Etter å ha fulgt med i Task Manager kan det se ut som om Internet Explorer er synderen, fordi den tar mellom 10%-60% av CPU med bare en session som bruker IE ?!? Services bruker av og til mellom 30-50% men aldri over 50%, noe som jeg antar er normalt (samme vises nemlig i det systemet som er ok).

Noen ganger får alle brukere heng. Men det ser ut som om de brukerne som blir kastet ut bruker IE, når det skjer.

Tillegs-informasjon: Event loggene viser ingen feil. Alle brukerne får tilgang til det de skal og har ikke synlige problemer før de får heng. Når heng oppstår kan de få feilmeldinger når de f.eks. forsøker å lagre/åpne filer. o.s.v. Feilmeldinger er f.eks. Kan ikke åpne fil. Fil allerede åpnet o.l. Antar at disse meldingene kommer fordi serveren er for opptatt til å utføre oppgavene.

Trenger hint på tools, fremgangsmåter o.l. for å bli sikker eller løse problemet. På forhånd tusen takk !

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: kamikazi på 2002-10-24 14:53 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: kamikazi på 2002-10-24 14:59 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Specs er dual PIII 866 med 1 Gig RAM. Og den har 2 SCSI-III HD med 18 GIG.

Antall brukere på serveren som har problemer er ca 26. Altså er det mer enn nok kapasitet på selve serveren.

På samme server kjører også Terminal Server. Det er nemlig slik at det systemet som fungerer bra, kjører med nøyaktig samme spekk og installasjon, men har på det meste over 55 brukere. Kan derfor ikke helt forstå hva som er galt. Virker nesten som det er en memory leak, bugg eller lignende. Trenger derfor hint på hva jeg kan gjøre for å feilsøke meg frem til årsaken.

[ Denne Melding var redigert av: kamikazi på 2002-10-24 16:06 ]

Lenke til kommentar

hmmm.

På en terminalserver vi hadde på ungdomsskolen med 4Gigg RAM, husker jeg at det var *utrolig* tregt noen ganger, og da satt vi 15 stykker på, + en 3-4 lærere. Det var med WinNT 4.0 server. Husker også at minneforbruket skøyt i været når noen beveget musa.... leste også et sted at du bør ha minst 256MB pr. virtulelt desktop.... hvordan oppfører server'n din seg på dette feltet?

Lenke til kommentar

Kjører du microsoft sin terminal server? Den suger jo resursser så det holder. Er det samme programvare på begge server'ne? Er MYE programvare som ikke er laget for terminalservere (funker å kjøre de, men fucker totalt). Domenekontroller og terminalserver på samme server er vel ikke akkurat anbefalt?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 08:47, skrev laaknor:

leste også et sted at du bør ha minst 256MB pr. virtulelt desktop.... hvordan oppfører server'n din seg på dette feltet?

:grin: LOFLMAO.... 256MB per bruker?? HVa gjør du da med en server som skal ha 200+ brukere????

Nei, dersom den ene suger, og den andre ruler, begge etter samme oppsett, ville jeg vurdert reinstallering. Hvis du har vært flink og dokumentert alt du har gjort, går det rimelig greit.

Jeg ville heller ikke kjørt AD og Terminal Services på sammemaskin.

-Det høres heller ikke ut som de gutta her har _god_ peiling på terminal services... "MSTS suger ressurser osv."

20MB ram til hver bruker pleier å holde...

Lenke til kommentar

Kravene er ikke 256 MB ram på Term. Serv. for W2k. De er snarere mellom 10-25 MB. Dette skal uansett regnes ut. Det er ganske lett å finne ut av dette. Du kjører opp en session og laster samtlige program du kan forestille deg blir brukt og måler så total minne bruk av denne "session". Ganger så denne opp med totalt antall brukere.

Stemmer at W2k. Term suger ressurser, men alt dette er målt og sjekket ut. Det som er det spesielle her er at jeg har to like system, der det systemet med færrest brukere får ressursproblem. De kjører også nøyaktig de same programmene. Etter å ha sjekket ut en del mer, og logget ressurs forbruk for hver program kan det se ut sim Internet Explorer (eller underliggende system) har en bugg. Den er patchet med nyeste updates. I går overvåket jeg brukerne og så hva de brukte av programmer når ting skjedde. Den røde tråden var IE. Jeg har stengt tilgang til IE og innstallert Opera istedenfor. Opera er jo kjent for å være rask og effektiv. Men er problemet i underliggende system, så vil ikke dette hjelpe. Time will show. Hva jeg egentlig vil ha hjelp til er nyttige Tools, som kan på en bedre måte en task manager, logge eventuelle feil med minne, "memory leaks" o.l.

Lenke til kommentar

Kan jeg bare få si:

"Citrix is not an exact science!"

det samme kan vel sies for TS :wink:

Sjekk Administrative Tools - Performance. Der kan du logge nesten alt. Kanskje overvåke minne feil? Ellers er det vel noe i W2k Resource Kit du kan bruke. Har ikke en installasjon her nå, så jeg kan ikke si mer der.

Var det IE6 du brukte? Har opplevd problemer med den (mange små patcher siden) og måtte bruke IE 5.5 for et stabilt miljø.

En kommentar om minnebruk: De fleste sier 15-25 MB pr bruker, den er grei, men selv med 25MB har jeg sett mye lag på 100Mbit switchet nett med high end servere. Har du muligheten (du har jo et ganske lite miljø og du har jo MER en nok som er) legg på til 30-35 Mb ram.

Lenke til kommentar

Gutter, gutter.

Anbefalt minne på citrix servere er circa 26Mb per session. Mener det er samme på ms terms srv.

Håper du har kontroll over at lisensieringen er i orden hos deg. Typiske lisens problemer du har der.

Lurer også litt på hvorfor du benytter w2k term server når det er snakk om så mange brukere?

Citrix er jo enerådig her, både med tanke på oppbygging, application sharing, minne fordeling, funksjonalitet osv.

Men men, det må jo være opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke poenget, men

"Anbefalt minne på citrix servere er circa 26Mb per session. Mener det er samme på ms terms srv.

"

er helt riktig, men det holder ikke i den virkelige verden ofte.

Å gå over til Citrix er jo en stort skritt, men er jo som du sier, midt i blinken her.

Jaja....denne posten løste ikke så mange problemer LOL!

Lenke til kommentar

Citrix er veldig dyrt.

Bedrifter må faktisk betale for lisensene sine, så Citrix er betraktelig mye dyrere en MS der.

Har du vurdert .NET terminal server? Den har en del forbedringer.

En av norges beste på Terminalserver anbefalte faktisk å gå over til .NET, selv om den ikke er ferdig enda (RC1)..

Det er flere bedrifter som kjører .NET RC1 i produksjonsmiljø, og er meget fornøyde med det. :smile:

Lenke til kommentar

..... uffda ....

De siste postene hjelper meg ikke stort.

Ja Citrix er mye bedre, MEN det er fryktelig dyrt. Disse løsningene er satt opp for skoler som ikke har råd til Citrix lisenser.

.NET RC1 ser bra ut, men er litt skeptisk til å begynne med et nytt (uferdig) system.

Poenget i dette tilfellet er at jeg IKKE har et ressursproblem i.o.m. at samme konfigurasjon fungerer fint på en helt lik server.

Ang. minnekrav, så er det beste å ikke stole på tall ,men måle behovet selv. Og da i tillegg legge til litt ekstra. Men jeg har ikke noe problem med totale ressurser. Når de får heng er det over 400 MB ledig. Faktisk har de fått heng med bare 2-5 brukere inne. Dette indikerer nok en gang "bugg" i programvare/NOS eller feil på minne o.l. Jeg har også utelukket eventuelle feil på infrastruktur.

Tror jeg tar rådet med å installere alt på nytt. Kan ikke se noen annen løsning. Tror også jeg skal tigge om å få en egen server som DC.

NB : Serveren er selvfølgelig ikke satt opp i administrativ mode.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 10:09, skrev Tantor_:

Gutter, gutter.

Anbefalt minne på citrix servere er circa 26Mb per session. Mener det er samme på ms terms srv.

Anbefalt minne kommer jo helt an på hva man kjører av programmer.

Så lenge man ikke kjører Lotus Notes R5 eller nyere... det alene bruker godt over 20mb minne, har sett R5 clienter bruke oppmot 90mb hver. DØD OVER NOTES !!! :=)

Lenke til kommentar

Mener å ha lest en vei at man ikke bør kjøre mer enn 30stk av gangen på èn Terminalserver (MS) uansett hva man har spekka serveren med... men dette har jeg uklart.

Selv kjører vi f.eks en Dual Xenon 800mhz med 900MB ram som fungerer fint med 20 brukere. (Husk å sette opp policyer som KUN gir tilgang til det som trengs)

Service pack? Tror du har en bug i installasjonen din. Eller kanskje maskinvare feil.. (driver feil..)

Jeg installerte foressten SP3 på en av våre skole-servere.. men den bugga den til. Ble utrolig treg osv.

Brukes dette på skole? Bør vel gå an å få tak i billige Citrix lisenser til skoler? Man får i hvertfall knallgode priser på Microsoft lisenser (tror jeg har sett CALL-priser nede i 17,- pr lisens).

hørt om prosjektet "skolelinux"? gratis server/tjener distro beregnet for skoler (server har innebygd Terminalserver). Skal være enkelt å sette opp. (finnes i bokmål og nynorsk)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-27 09:01, skrev arvjakob:

Mener å ha lest en vei at man ikke bør kjøre mer enn 30stk av gangen på èn Terminalserver (MS) uansett hva man har spekka serveren med... men dette har jeg uklart.

Jeg har hørt høyere, men en god pekepinn er at man fyller på med brukere helt til cpu usage ikke kommer ned til 0 igjen etter å gjort et eller anna.

Quote:

Selv kjører vi f.eks en Dual Xenon 800mhz med 900MB ram som fungerer fint med 20 brukere. (Husk å sette opp policyer som KUN gir tilgang til det som trengs)

*pirke pirke* xeon.... Synes det var lite minne og litt merkelig cpu for TS. Som du sier, policies er alfa omega... Dårlige policies, fort ustabil server.

Quote:

Service pack? Tror du har en bug i installasjonen din. Eller kanskje maskinvare feil.. (driver feil..)

Jeg installerte foressten SP3 på en av våre skole-servere.. men den bugga den til. Ble utrolig treg osv.

Kjører citrix? Et lite tips der, bruk commaxx. De tester alt nytt som kommer og sier om det er stabilt. De starta testing når SP3 kom, ikke hørt noe om at de anbefaler det enda.

Quote:

Brukes dette på skole? Bør vel gå an å få tak i billige Citrix lisenser til skoler? Man får i hvertfall knallgode priser på Microsoft lisenser (tror jeg har sett CALL-priser nede i 17,- pr lisens).

*pirke pirke igjen :=)* CAL (Client Access Licens) 17,- synes jeg var jævli billig, men under 100-lappen er ikke noe problem. CAL-lisens trenger man vel uansett som man kjører med citrix eller MSTS.

[ Denne Melding var redigert av: CrZy_T på 2002-10-27 10:17 ]

Lenke til kommentar

Man kan få CAL lisenser ned i den prisen mener jeg på.

Det som kan være greit for skoler i fremtiden er å LEIE lisenser, ikke kjøpe dem. Å kjøpe lisenser er tull for man oppgraderer såpass ofte.

Hvis man leier en Microsoft lisens, kan man bruke "ALT" av microsoft produkter som man vil på en skole (du vil kanskje ha windows 2000 med Office 2000 en dag, men neste dag ønsker du windows XP PRO med Office 2000) Gjør som du vil. Fast pris, ett år leie).

Policy er veldig kjekt å ha hvis det blir satt opp riktig for det er TULL at en bruker skal f.eks ha et skrivebord stappet med ikoner osv. Setter man opp en terminalserver, så skal en bruker bare ha tilgang til enkelte programmer, ikke noe mer.

Hvorfor er det lite ram? Vet du hva den brukes til? Hvorfor er er Xeon CPU'ene gode nok? og hvorfor fungerer dette UTMERKET hos oss?

Lenke til kommentar

Det med leie av lisenser kommer jo helt an på hvor ofte man har tenkt å oppgradere. Sitter man med en terminal server løsning så oppgraderer du verken server'n eller så ofte. Klientene blir jo bare reinstallert når noen fucker det helt til, og er pc'n bra nok til å kjøre f.eks winxp så skjønner jeg ikke hva den gjør som tynn klient, men i et normalt nettverk ser jeg helt klart fordelen med å leie lisensene.

Jepp. Har satt opp terminalserver løsninger så jeg vet hvordan policies funker :=)

Såklart, minne kommer helt an på antall brukere og hva de kjører. Bare ut fra egne erfaringer så er under 1 gig lite. Når det gjelder Xeon cpu'ne så mente jeg det var litt overkill. Vet ikke hvor mye cache og slik du/dere har på de, men p3-Xeon systemer har aldri vært billige. Hadde ratt fått 2 vanlig p3 systemer for samme pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...