Sam1 Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Vet noen om hvor jeg bør feilsøke. Litt underlig at ladelampen først begynte å lyse etter to dager hvor jeg koplet fra jord til batteriet og ladet det for å få nok strøm til å komme til og fra arbeid. I den perioden var ladespenningen allikevel ca12,7 volt på tomgang og varierte veldig med turtall, og ca 13,5 ved "medum rusing" (kanskje 3-4000 rpm). Jeg vet ikke hvordan spenningsstabilisatoren er på disse bilene, men jeg syntes det var veldig avhengig av turtallet. Da ladelampen slo ut, så var spenningen under 12V, men fremdeles steg det når turtallet økte. At det automatiske kjørelyset ikke virker er kanskje naturlig, men er det vanlig å ikke kunne slå på park og nærlyset med bryter? Dessverre er jeg ikke helt sikker på hvor alle releene sitter i denne bilen, har hatt ut de fleste i motorrom og ved sikringene, men hører det er noe under/i nærheten av hanskerommet. Antar det er til glødingen da lyden virker samtidig med lyset i dashbordet. Er det flere relee der? eller vet du og kan si meg hvor releet til kjørelyset sitter. Har skiftet dynamo. men samme feilen(men jeg skiftet ikke den lille kondensatoren som står påmontert på 12V(B+) siden den er fast i en ledning i den opprinnelige kabelbunten til dynamoen). Jeg har tidligere hatt problemer med at radio/cd spiller slår seg av uønsket, og at airbag lampen lyser av og til. Ikke lenge(dager) før jeg stod strømløs, fikk jeg også "dynamosusing" eller som noen kaller det :turbolyd i hvertfall en dørhøyttaler, og denne var uavhengig av volumknappen og ga seg ikke hvis annlegget ble slått av. Kan det være dårlig jord (eller kortslutning en plass) og hvor? Har tenkt å se litt og stramme over i motorrommet nå først, og så innvendig, og i dørene. Kan det hjelpe med en ekstra jordingsledning fra f.eks dynamofeste og til et punkt på chassi? Det er ingen fra før (hvis det ikke er i samlebunten med de tynnere ledningene med 1-1,5 mm2(kvadrat) ) Det sitter også en liten boks(sylindrisk) med ledninger fast inn oppe, og faste ut til dynamo nede. Og denne er motert på "rammevang" på innsiden av skjermen(rett over dynamoen). Hva er dette? er det flere slike duppedingser som kan evt. påvirke ladningen. Er ikke sikker, men vil tro selve regulatoren sitter i dynamoen. Er takknemmelig for alle tips. Har du også noen lenker til hvordan f.eks det elektriske annlegget er bygget opp på dieselbiler, så legg dem med. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Har du sjekket om generatoren trekker strøm når bilen ikke går? Hvis den gjør det er diodene defekte, da kan den lade noe men så fort bilen stoppes går det strøm igjenom de defekte diodene via statorviklingen og til jord. Lenke til kommentar
Sam1 Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 Har du sjekket om generatoren trekker strøm når bilen ikke går?Hvis den gjør det er diodene defekte, da kan den lade noe men så fort bilen stoppes går det strøm igjenom de defekte diodene via statorviklingen og til jord. 6717507[/snapback] Tenkte også at d kanskje var feilen i førstningen, men siden jeg har en ny,brukt dynamo og samme feilen....Selvsagt er d mulig at en bil som havner kræsja på skroten har samme feil, eller fordensaksskyld jeg kople feil. Jeg har antatt at jeg har hatt stor lekkasjestrøm (gnisten på polene er klart synlig i dagslys) men jeg er ikke noen kløpper til å måle. Gjorde det nå, og multimeteret viste OL (utenfor/over måleområdet) når den stod i pos. for inntil 2000 mA. Og når jeg byttet om på ledningene slik at jeg kunne måle inntil 10A uten at sikringen i måleinstrumentet skulle gå fikk jeg 0.26. Jeg skjønner ikke helt dette: hvis det er 0,26 Ampere så er det kanskje litt mye, men et par forbrukere kunne kanskje trengte noen watt, men dig.klokken alene trenger vel ikke 3-4watt. Er det 2,6A som det kan tyde på når jeg ikke kan måle inntil 2000mA, så er det ALTFOR mye, men har greid meg akkurat gjennom forrige vinter uten å lade på batteriet. Synd jeg kastet vekk det ene a4 arket som forklarte strømmåling Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Mulig jeg har oversett årsmodell,men de tidligere astra dieselene har et rele i a-stolpen på høyre side som styrer ladelampen.Bare ta av dekselet ved høyre fot så ser du det. Lenke til kommentar
Sam1 Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 takk , skal prøve i morgen. Fikk til noe lading senere, og instrumentlys/lading/gløding,og bak/skiltlys, men fremdeles ikke nærlys/kjørelys og ikke engang parklys fremme. Men så har jeg etterpå blåst 4 sikringer på høyre nærlys, så jeg får vel sjekke over ledningene der og prøve å finne releet. Ikke antydning til klikk fra noe relee til lysene, og når jeg tenker etter, så var det vært rimeligt tregt til å tenne lysene etter motorstart og ladning før (kanskje 10-15sekund) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå