Haii Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Hei, Jeg har bestilt bedrifts linje fra MTU-link m/ 4ip'er adresser. Linjen har blitt satt opp som ATM-linje. Itillegg til det har jeg fått et modem m/ innebygd ruter (Thomsom 510i) som er ferdig innstilt som 'Bridge'. Internett <-> Modem (Bridge) <-> PC'er Problemet mitt er hvordan jeg skal sette opp nettverket mitt etter bridge'en. Jeg vet ikke hvilke utstyr jeg skal kjøpe. PPPoA har jeg sett på men det Krever vel brukernavn og passord hvis jeg ikke tar feil? Jeg har fått VPI.VCI informasjon osv. så det skal vel erstatte brukernavn og passord. Jeg ser etter erfarende folk som har holdt på med dette før og jeg ønsker ikke noe unødvendige kommentarer som "google it". På forhånds takk Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 http://www.justfuckinggoogleit.com/ Har du lest all informasjonen dei har du har fått fra mtulink? Tviler på at man må være nettverksekspert for å få deira linjer til og fungere... Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 (endret) sorry ikke erfarende akkurat. men har noen kommentarer. Det finnes flere forskjellige bridge moduser. De vanlige krever PPPoE teknologi (det er bare i half-bridge mode du kan benytte deg av PPPoA). Det du trenger bakom modemet ditt er da altså en router/firewall. Det kan være f.eks en linux router http://smoothwall.org/get/ som støtter å koble seg på ett modem som er i bridge mode http://smoothwall.org/common/img/promos/2.0/final/2.6.4.png http://smoothwall.org/about/screenshots/ må bare presisere at jeg ikke har erfaring (testet det ut) med bridgemode. så vent til noen som har prøvd ut dette svarer. her har du kanskje noen tips: http://community.smoothwall.org/forum/viewtopic.php?t=20029 Endret 21. august 2006 av thor918 Lenke til kommentar
Haii Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 http://www.justfuckinggoogleit.com/ Har du lest all informasjonen dei har du har fått fra mtulink? Tviler på at man må være nettverksekspert for å få deira linjer til og fungere... 6715559[/snapback] Ja, jeg har lest all informasjon om MTUlink osv. De leverer som regel ut PPPoE, og dermed har de bare guide (hvis det var det du ville fram til) til PPPoE. Jeg spør etter erfarende folk og jeg har ikke nevnt noe med at de MÅ være nettverksekspert eller at de skal være nettverksekspert. Lenke til kommentar
Haii Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 (endret) sorry ikke erfarende akkurat. men har noen kommentarer. Det finnes flere forskjellige bridge moduser. De vanlige krever PPPoE teknologi (det er bare i half-bridge mode du kan benytte deg av PPPoA). Det du trenger bakom modemet ditt er da altså en router/firewall. Det kan være f.eks en linux router http://smoothwall.org/get/ som støtter å koble seg på ett modem som er i bridge mode http://smoothwall.org/common/img/promos/2.0/final/2.6.4.png http://smoothwall.org/about/screenshots/ må bare presisere at jeg ikke har erfaring (testet det ut) med bridgemode. så vent til noen som har prøvd ut dette svarer. her har du kanskje noen tips: http://community.smoothwall.org/forum/viewtopic.php?t=20029 6715589[/snapback] Takk for tipse! Jeg vurderte å gjøre noe lignende helt til noen sa at jeg måtte ha et nettverkskort som støtter ATM for at det skal fungere. Kan noen bekrefte det for meg? Jeg vet ikke om han mente at jeg skulle ta vekk modemet og bare sette en boks som gateway, når han snakket om ATM saken. Jeg har litt mer tilleggs informasjon som kan kanskje hjelpe? Jeg logget meg inn på HTTP siden til modemet og tok en test om linjen var ok. Da fikk jeg disse resultatene: OK - DSLFailed - ATM Failed - Internet Failed på ATM og Internett er vel p.g.a. modemet er satt opp som bridge. Jeg kan og velge PPPoA login på modemet men da krever den brukernavn og passord (noe som jeg ikke får fordi linjen er satt opp til kun ATM ellerno). Endret 21. august 2006 av ZaLzIce Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 PPPoA må termineres i modemet ditt, så skal du bruke det så bør du jo ha fått ett ferdigoppsatt-modem eller fått opplysningene fra ISP. Du har fått fire faste IP-er? Jeg vil tro du rett og slett setter opp utstyret du skal ha opp med IP-ene, plugger de i modemet og du er på nett. Tviler på at du skal sette opp fire PPPoE-forbindelser, eventuellt at IP-ene dine settes opp med DHCP direkte fra ISP men det er også uvanlig skal du ha faste IP-er. Lenke til kommentar
Haii Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Det var jeg også tenkte men det fungerte ikke. Modemet er innstilt som bridge. Leverandøren sier at jeg ikke skal bruke PPPoA eller PPPoE siden disse protokollene er "beregnet" for 1ip-adresse. jeg har fått utdelt 4ip adresser (87.XXX.XXX.XXX rangen). Det de sier er at jeg trenger en router foran modemet som er bridge'et. Men jeg vet ikke helt hvilken type jeg skal gå for eller hvordan jeg skal sette opp nettverket. Jeg har prøvd å sette fast ip på maskinene men de vil ikke komme seg ut mot nett. Siden ATM ikke er riktig innstilt ellerno. Uff, det var ikke så lett dette her. EDIT: Nå som jeg sjekket Nextgentel sin modem innstilling så ser jeg at Nextgentel også bruker ATM. Kanskje jeg kan bruke nextgentel modem'et og konfigurere den slik at den bruker nettet til MTU-link. Er dette noe framskritt? Endret 21. august 2006 av ZaLzIce Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 ATM er jo PPPoA, syncer modemet? Hvilken VPI/VCI er det oppsatt med? 8/35? Hvis ja kan du prøve 0/100. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 (endret) trur nok de andre som har svart hær er inne på noe. når det gjelder atm sendinger, så er det vel litt forskjellige metoder(tatt fra støttede oppkoblinger på speedtouch): Ethernet over ATM PPP over ATM IP over ATM den du har fått er sikkert ethernet over atm.. skulle vel bare være å dytte inn ip på maskinen, gateway, og riktige dns servere.. http://www.mtulink.no/?module=articles&id=8 så skulle det vel fungere. Fant en notis på uninet sin dsl over atm, som kanskje er likt det oppsettet du har nå: http://www.uninett.no/uninytt/2002-1/dsl.html "En annen viktig detalj er at man ikke trenger noe ekstra programvare på maskinene for å få dette opp å kjøre. Det brukes kun ren TCP/IP ut mot kunden og adresseoversetting er ikke nødvendig. Det er ingen form for PPPoE eller andre tunneleringsformer." Endret 21. august 2006 av thor918 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Sikker på at du ikke bare kan sette en pc etter modemet, og få tildelt en av dine 4 IP adresser direkte fra ISP? Evt. har du fått beskjed fra ISP om adressene dine, subnettmaske, gatway, dns osv? Da må du i såfall legge dette inn selv. ATM og PPPoA er ikke nødvendigvis det samme. ATM er en protokoll for overføring av pakker med faste størelser i et pakkesvitsjet nettverk som adreserer seg med virtuelle kanaler (VPI og VCI) PPPoA er en punk til punkt teknologi som bruker ATM for overføring. (Slik PPPoE bruker ethernet som overføringsteknologi.) Lenke til kommentar
Haii Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 Ja, det er 8/35. Jeg skal prøve det du sier. (får ikke prøvd det før imorgen) Jeg har ikke noe peiling om ATM er PPPoA. Hvis det er det, så krever jo den brukernavn og passord som jeg ikke har fått eller som ikke skal ha. Lenke til kommentar
Haii Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 Takk for alle dere som hjelper. Jeg vet ikke helt om det er samme oppsett som Uninett sitt? Det kan hende. Jeg har fått informasjon om ip-rangen som jeg fått utdelt. Det inkludere også: Netmask, VPI/VCI, Gateway. Jeg har også fått noe som het APM Interface ellerno. Har ikke akkuratt informasjonene liggenes her. Jeg skal prøve å gjøre det igjen med å tidele ipene til maskinene. Og virkelig gjøre bekreftelsen. Lenke til kommentar
Haii Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 Jeg har testet: vpi.vci = 0.100 og bekreftet det med å sette fast ip på maskinene. Det ser ut som ingen av de vil fungere. Lenke til kommentar
sabohn Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Siden du ikke får ATM til å gå igjennom med OK når du kjører testen i speedtouch så trenger du noe mere utstyr som kan terminere ATM-forbindelsen. Dette betyr at du trenger utstyr (router) som du klarer å konfigurere for å ta i mot bare ATM. (siden du ikke har fått bruker/pass så se bort ifra PPPoA) Dette heter som regel IP over ATM eller IPoA i de ruterne du kan benytte. Ruteren du setter bak din Speedtouch bør i tillegg ikke kjøre NAT (slå av NAT) slik at du kan nyttegjøre deg de 4 faste IP-adressene du har fått tildelt fra MTU-link. Det finnes templates til ditt ST510i-modem som kjører denne standarden, slik at du i prinisppet ikke treger noen annen ruter. Bare en switch videre i nettverket ditt. Du kan spørre Telefonselskapet AS (som er importør av modemet) om å få tilsendt en slik template. Default kjører denne NAT, men dette kan slåes av. Benytt FTP for å laste opp templaten til modemet (i dl-katalogen) og deretter kjører du easy setup som ligger under advansed-menyen i web-GUI Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 ATM er ikke PPPoE eller PPPoA i seg selv, men en transportbærer. Såvidt jeg kunne se, tilbyr ikke MTU rene ATM linjer (noe som begynner å bli relativt sjeldent å se hos sluttbrukere i dag), men helt ordinær DSL (ADSL/SHDSL). Når det er sagt, så er all DSL teknologi basert på nettopp ATM. Men får å gjøre en lang historie kort, antar at du har fått enten et ADSL eller SHDSL modem med routerfunksjonalitet. Det at du har fått 4 IP adr, er vanligvis ikke 4 offentlig IP adresser du kan bruke på maskinene. Tenker heller at du har fått tildelt et /29 nett (altså 255.255.255.252 maske). 2 IP adr forsvinner vekk i routing, 1 går til MTU sin gateway og siste går til modemet. I tillegg har modemet innebygget NAT router, så i praksis behøver du ikke å gjøre noe spesiellt for å komme å nett, forutsatt at modemet er satt opp på forhånd av MTU. Har aldri hørt om ISP'er som sender ut fakbrikknye modemer uten å programmere de på forhånd (eller har andre provisjoneringssystemer som f.eks bruker statisk DHCP). Sikker på ikke modemet er ferdig konfigurert fra MTU? Med andre ord, hvis du bare setter maskinene til å motta IP og DNS adr automatisk, skal vel du kunne komme på nett. Hvis du skal kjøre tjenester på innsiden (web/mail og andre servere), må du sette opp NAT. Men det er en betydelig mer komplisert affære enn å bare komme seg på nett for å surfe/lese/sende mail. Det modemet har vel bare en enkelt utgang, så du trenger en enkel og billig switch med så mange porter som du trenger. Siste ord: PPPoE/PPPoA krever ikke i alle tilfeller brukernavn/passord, det er enkelt foklart bare en autentiseringsmekanisme mot ISP sitt nett. Har de f.eks MAC låsing mot modem, er det ikke så veldig nødvendig med brukernavn/passord. Men hvorfor i all verden begi seg ut på så innfløkte begreper? Du er jo tross alt en sluttkunde, og de fleste ISP'er tilrettelegger linjene og utstyret for at det skal være så enkelt som mulig for kunden. De fleste ISP'er krever ikke ingeniørhøyskole av kundene sine Lenke til kommentar
Haii Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 (endret) Det ser ut som sabohn er på riktig vei. IP over ATM kan høre ut som det kan stemme. Jeg skal prøve det du har sagt nå og gi tilbake melding så fort som mulig. xcomiiii: Jeg har fått bedrifts linje fra MTU-Link og kjøpt 4 ekstra ip'adresser som skal knyttes opp mot nettverket her. De har "programmert" modemet klar til bruk, men jeg fikk informasjon at jeg trengte noe bak modemet slik at jeg kunne få nett. sist og ikke minst Tusen Takk for at dere virkelig prøver å hjelpe meg. EDIT: sabohn: Kunne du nevnt noen rutere som selges i Norge med IPoA protokollen, dersom jeg ikke skulle fått tak i template til 510i? Endret 22. august 2006 av ZaLzIce Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Har du snakket med support om disse tingene? Finner det nesten umulig at de kan ha en så sær løsning, vil heller tro at det er noe problemer i andre enden i forhold til tilgang hos ISP eller hos Telenor. Lenke til kommentar
Haii Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Jeg har snakket med Telefonselskapet AS. De sa at de ikke hadde noe templates for S510i angående IPoA. Det ser ut som jeg må bare begynne å kjøpe en ruter (m/ IPoA) som jeg kan sette opp bak S510i og konfigurere den. Dersom det er noen her ute som vet om en ruter med IPoA støtte, så hadde det vært kjempe fint om dere hadde 'gidde' å poste informasjon om ruteren her (bl.a. gi link). avgv: Jeg har snakket med supporten. De har levert løsningen som de skulle gjør blant annet å sende en ruter med "ferdig" oppsett. Men det de ikke sa var at linjen ble satt opp som ATM og jeg måtte ha en ruter m/ IPoA støtte. Jeg synes selv at det er tragisk jeg må ordne dette selv. Noe som jeg enkelig ikke burde gjør når dem skal levere 'ferdig' oppsett. Jeg har jo et annet alternativ også da. Det er å kjøpe en ny linje fra dem og kanselere den som jeg har nå. Noe som jeg ikke har lyst å gjør, da jeg allerede har betalt for den linjen har nå. Endret 23. august 2006 av ZaLzIce Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 avgv: Jeg har snakket med supporten. De har levert løsningen som de skulle gjør blant annet å sende en ruter med "ferdig" oppsett. Men det de ikke sa var at linjen ble satt opp som ATM og jeg måtte ha en ruter m/ IPoA støtte.Jeg synes selv at det er tragisk jeg må ordne dette selv. Noe som jeg enkelig ikke burde gjør når dem skal levere 'ferdig' oppsett. 6729009[/snapback] Du har ringt de igjen så du er sikker på at det ikke bare er en som snakker tull? Med en slik løsning kan de ikke akuratt være på hugget, jeg synes det fortsatt høres alt for sært ut til at jeg kan tro dette er fakta at en ISP hiver en kunde ut i ett slikt uføre. Hva sier papirene du har fått da? Lenke til kommentar
sabohn Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) ipoa.txt Jeg har snakket med Telefonselskapet AS. De sa at de ikke hadde noe templates for S510i angående IPoA. Det ser ut som jeg må bare begynne å kjøpe en ruter (m/ IPoA) som jeg kan sette opp bak S510i og konfigurere den. Dersom det er noen her ute som vet om en ruter med IPoA støtte, så hadde det vært kjempe fint om dere hadde 'gidde' å poste informasjon om ruteren her (bl.a. gi link). avgv: Jeg har snakket med supporten. De har levert løsningen som de skulle gjør blant annet å sende en ruter med "ferdig" oppsett. Men det de ikke sa var at linjen ble satt opp som ATM og jeg måtte ha en ruter m/ IPoA støtte. Jeg synes selv at det er tragisk jeg må ordne dette selv. Noe som jeg enkelig ikke burde gjør når dem skal levere 'ferdig' oppsett. Jeg har jo et annet alternativ også da. Det er å kjøpe en ny linje fra dem og kanselere den som jeg har nå. Noe som jeg ikke har lyst å gjør, da jeg allerede har betalt for den linjen har nå. 6729009[/snapback] Jeg har er vel enig i de som sier at det ikke er meningsfylt av MTU-link og levere linjen din som ATM (uten Ethernet) Siden du har fått avslag fra Telefonselskapet support på templates til ST510 (det er egentlig ikke et modem som Telefonselskapet AS supporterer) så har jeg lastet opp den templaten du kan benytte i denne posten. du må rename filen fra .txt til .tpl fikk ikke lov å laste opp tpl-filer til forumet. benytt FTP og legg den i dl-katalogen inne på modemet. (bruk FTP i windows ledetekst) Gå deretter inn i web-GUI og kjør "easy setup" som du finner under "advansed" der vil du finne den nylig opplastede templaten. Som sagt.... det er lov å prøve Endret 23. august 2006 av sabohn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå