jh_ Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Hepp Jeg har ingen spesielle programmerings-kunskaper, og er heller ikke ute etter å få noen til å programmere noe for meg. Jeg lurer på hva som må til for å lage et program som automatisk finner SMTP serveren til ISPen du er koblet opp mot? Jeg har søkt og lett rundt etter et program som gjør akkurat dette, men jeg har ikke funnet noe. Hva ville fremgangsmåten for å få til dette være? At den først finner den eksterne IP-adressen din, for så å sjekke den opp mot noen base eller lignende? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Vi snakker om SMTP som i mail sending? Tror ikke det er noen standard for sammenheng mellom SMTP server og alle de andre serverene til ISPen. Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Har aldri prøvd noe lignende, men hvis man vil prøve å gjøre noe slikt ville jeg gjort følgende 1) traceroute vg.no - finne hvilke servere som er etter ruteren 2) "telnet smtp.serveren.no 25", "helo datamaskinnavn", sjekke om man får melding som starter med 220 tilbake sjekk http://www.activexperts.com/activemail/telnet/ for å se hvordan man sjekker om en server er en smtp-server. Det burde ikke være noe stort problem å implementere. Kunne f.eks sjekke mail. og smtp. som prefix på de første serverne man finner når man kjører tracert. Dette vil nok ikke være helt idiotsikkert, finnes sikkert unntak. Blir en prøv-og-feil metode dette. Si ifra hvis du mekker et program som fungerer, hadde vært moro og sett. Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 (endret) At den først finner den eksterne IP-adressen din, for så å sjekke den opp mot noen base eller lignende? 6715049[/snapback] Jeg tror det ville vært den enkleste måten ja; tror ikke det eksisterer noen videre utbrakt standard for det å "oppdage hvilke tjenester som er tilgjengelig" - kanskje dette burde eksistert? http://www.online.no/kundeservice/oppkoblingsnummer.html http://www.tele2.no/privat/kundeservice/?p...teknisk%20info) o.s.v. Endret 21. august 2006 av lnostdal Lenke til kommentar
Legion Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 smtp serveren til isp vil normalt ikke komme opp på en tracert, det er en dedikert mailserver og bare en jøk av en isp vil ha satt den opp til å gjøre routing i tillegg. selv om det ikke er noe automatikk over det, så er det normalt vanlig bruksmåte at smtp serveren til en isp heter smtp.isp.no/com mail isteden for smtp er også vanlig. Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 smtp serveren til isp vil normalt ikke komme opp på en tracert, det er en dedikert mailserver og bare en jøk av en isp vil ha satt den opp til å gjøre routing i tillegg. 6715773[/snapback] Tenkte man kunne bruke tracert for å finne domenenavnet til isp-en, for så å slenge på mail. eller smtp. foran. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Dersom nettverket er satt opp DHCP, og serveren støtter det, kan den videreformidle slik informasjon til klientene. Men av erfaring er det veldig få, eller ingen som bruker denne muligheten. DHCP informasjon Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Du kan jo også lete opp en rekke smtp servere for ulike isp-er du tror du kommer til å komme innom, lagre de i en base, og mappe ekstern ip-range opp mot de ulike isp-ene Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 Har du sett, det finnes et program som finner SMTP-serveren til ISPen man er koblet på, SMTP Spotter: jhsveli: Jepp, jeg var inne på tanken. Men jeg klarte ikke helt å infinne meg meg at dette ikke skulle gå. Lurer på hvordan dette programmet funker, det finner altså den eksterne IPen først, men hva gjør den så? Lenke til kommentar
Entropi Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Lurer på hvordan dette programmet funker, det finner altså den eksterne IPen først, men hva gjør den så? 6722753[/snapback] Den spør DNS-serveren din om hvilken MX det aktuelle domenet har. "dig" er en kommando som kan gjøre akkurat dette: $ dig nextgentel.no MX ; <<>> DiG 9.2.4 <<>> nextgentel.no MX ;; global options: printcmd ;; Got answer: ;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 27341 ;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 2 ;; QUESTION SECTION: ;nextgentel.no. IN MX ;; ANSWER SECTION: nextgentel.no. 600 IN MX 20 mail.broadpark.no. nextgentel.no. 600 IN MX 10 mail.nextgentel.no. ;; ADDITIONAL SECTION: mail.nextgentel.no. 600 IN A 217.13.1.23 mail.broadpark.no. 485 IN A 217.13.6.35 ;; Query time: 13 msec ;; SERVER: #53(192.168.1.1) ;; WHEN: Tue Aug 22 21:20:30 2006 ;; MSG SIZE rcvd: 115 Det som er så fint med DNS-oppslag, er at de er hierarkiske. Hvis din DNS ikke kjenner til domenet, spør den videre opp i hierarkiet helt til den finner en server som vet. Det er derfor du ser en privat IP, 192.168.1.1, som server hos meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå