Gå til innhold

Core Duo vs Core 2 Duo


chaqlee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som slår meg her er at det er ett fårtall(4) av testene som faktisk viser en ytelsesøkning av betydning(ikke uventet), men dertil viser de en ganske betydelig økning og drar opp snittet slik at man kan konkludere med at 64bit gir en ytelsesøkning(?), men jeg er ikke enig. Forutsetningen for at 64bit skal gi en reel økning er at man behandler "store tall"? I så tilfelle kan det forklare ytelsesøkningen i molecular dynamics testen, men ikke hvorfor forskjellen mellom AMD og Intel er såpass stor(ellers gir de ganske like resultater), her ville jeg satt ett lite spørsmålstegn ved testen og prøvd å funnet ut hvorfor testen viser en såpass stor ytelsesøkning(ikke spekulasjoner). Det neste som dukker opp i mitt hodet er vektingen av de forskjellige testene, er f.eks "Windows Media Encoder" like relevant for hjemmebrukere som "molecular dynamics"?

 

En siste moment er at de 3 testene som gir størst utslag hhv er den nevnte Molecular dynamics, Sandra 2007 MM floating point og PDNBench. Sistnevnte vet jeg ikke veldig mye om, men fra de to førstnevnte "boksene" har vi sett mange rare resultater... Poenget mitt er ikke at 64bit på sikt ikke har noe for seg, men i skrivende stund ser det dårlig ut(kanskje optimalisering?), så min holdning er fremdeles at den største fordelen med 64bit inntil videre er at man kan ha mer enn 4 GB RAM. Tror de siste linjene i konklusjonen er viktige; det blir spennende å se 32bit vs 64bit i Vista, her tror jeg 64bit kan begynne å se seg gjennom ett mer optimalisert OS. AMD vs Intel er ikke int her ettersom om trenden ser ganske lik ut for begge implementasjonene av 64bit.

Lenke til kommentar

Det er flere fordeler enn bare rask støtte for mer enn 4GB ram og "regne med store tall". Noe av hovedgevinsten ligger i de ekstra registerne. Det kan virke som mange av programmene er kompilert med en kompilator som ikke utnytter mer enn standard 32bit registere. Jeg ville heller forsøkt å finne ytelsetster av flere 64bit-programmer, og gjerne mer enn bare ett eneste spill.

Lenke til kommentar

Vel tror ikke at det er noen som "blander" navn når de sier Centrino Duo, for Intel sier akurat det samme ;)

 

http://www.intel.com/products/processor/coreduo/

 

Intel Core Duo processor is available in Intel's premium laptop platform, Intel® Centrino® Duo mobile technology+. It can also be found in select Intel® Viiv™ technology-based systems∇.

 

Men slik jeg forstår det så er det nok en Centrino platform som tar bruk en Duo prosessor...Om jeg ikke tar feil da.

 

Frankie

Lenke til kommentar
Men slik jeg forstår det så er det nok en Centrino platform som tar bruk en Duo prosessor...Om jeg ikke tar feil da.

Nei, riktig det.

 

Noe av hovedgevinsten ligger i de ekstra registerne. Det kan virke som mange av programmene er kompilert med en kompilator som ikke utnytter mer enn standard 32bit registere. Jeg ville heller forsøkt å finne ytelsetster av flere 64bit-programmer, og gjerne mer enn bare ett eneste spill.

Som sagt, tror også man på sikt kan utnytte 64bit bedre, men inntil videre, så gir ikke 64bit på det jevne ikke noen ytelsesøkning, dvs dersom ser bortifra de mer spesielle tilfellene. Det er vel også usannsynlig at mange av dagens spill vil dra særlig nytte av 64bit, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...