Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan overvåke andre pcer i nettverket mitt?

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg spør er for at jeg har en yngre bror som driver å surfer på all mulig dritt.

Jeg får virusmeldinger hver dag, og ifølge norton kommer det fra han.

Det jeg leter etter er et program som overvåker hva han gjør, hva han surfer på osv... Er så lei all dritten som kommer på nettverket.

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hva hjelper det å overvåke surfevanene hans? :)

Det som må til er å sørge for endre disse vanene...

F.eks. få han til å sette "slider" på "high" (security tab - internet settings - dersom han benytter IE).

Og selvsagt sørge for at god nok AV/Spyware program er installert.

I verste fall kan han jo degraderes til "user" på sin egen pc (ikke veldig sannsynlig å få til).. Det stopper ganske mye av utiliktet intallering av "drit"..dvs spyware/virus.

Jeg tror lite hjelper uansett...

Er det en eller flere i nettet (huset) som surfer/laster ned pron, musikk, filmer.. bilder.. så blir det virus/trojanere på nettet.. dessverre..

Lenke til kommentar

Installer Firefox browseren på maskinen, og aktiver pop-up blocker.

Da slipper du en god del plager automatisk.

Du kan også stille inn hva javascript får lov til å kontrollere, slik at du unngår noe hijacking på skumle sider.

Hvis han fortsetter å bruke IE, så kan du sjekke loggen hans over hvilke sider han besøker.

Endret av Ashmantle
Lenke til kommentar
Installer Firefox browseren på maskinen, og aktiver pop-up blocker.

Da slipper du en god del plager automatisk.

Du kan også stille inn hva javascript får lov til å kontrollere, slik at du unngår noe hijacking på skumle sider.

Hvis han fortsetter å bruke IE, så kan du sjekke loggen hans over hvilke sider han besøker.

6714654[/snapback]

Enig her. Firefox + et godt antivirus program som automatisk godkjenner all HTTP trafikk (jeg annbefaler NOD32) vil eliminere 99,9% av truslene som kommer inn på maskinen via surfing på "lugubre" sider.

Men selfølgelig kan virus komme inn på systemet på andre måter også, men det var ikke det du sa plaget deg i utgangsppunktet. Et god antivirusprogram tar knekker på det meste sånt uansett.

Den ultimate og mer langsiktige løsningen er dog å lære opp broren din litt i hvordan å unngå de mest typiske fellene. Ingen automatisk løsning kan egentlig eliminere brukerfeil tross alt :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...