Gå til innhold

Windows-LINUX

PKA

Anbefalte innlegg

Hvilken av Linux distribusjonene er mest likt (i utseende, og oppførsel) med Windows (f.eks. 2000)?

Lycoris??, eller er det andre som er mer "Windows" ???

Jeg er ikke en av de som klager på Windows (i alle fall ikke før jeg "vet" at noe annet er "mye" bedre.

Er ganske godt bevandret i Windows, og helt n00b på Linux, så overgangen burde være enklest mulig....

(Har akkurat lastet ned Red Hat 8.0, men har ikke hatt tid til å prøve det enda, eller for den sak skyld en "ledig" PC.

M.v.h.

Peder K. Auestad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer mer an på hvilken Window manager for XFree86 du kjører. KDE er ekstremt lik windows, GNOME er litt annerledes og så kommer de veldig annerledes som Enlightment, FWM og Blackbox. Blackbox er ikke lik Windows, men er ekstremt konfigurerbart, er du "n00b" på Linux skal vistnokk Mandrake være enkelt og begynne med.

Jeg sier bare "Slackware"

Lenke til kommentar

Lycoris, Lindows og Xandros er mest likt Windows så vidt jeg vet. Hvis du er kjempefornøyd med Windows, MS sin forretningspraksis, mangel på sikkerhet og personvern så vil de nok fremstå som billige og dårlige kopier. Det er de ikke siden de i tillegg gir deg herredømme over maskinen din tilbake til deg selv. Her kan du selv konfigurere og installere akkurat hva du selv vil. Siden Linux bygger på et moduært design kan du bytte ut akkurat hva du ikke liker. Du har også muligheten til å lære mer om hvordan OS og maskinen fungerer siden alt er åpent og tilgjennelig. Det er ingen magi for å beskytte forretningshemmeligheter eller beskytte noe monopol.

PS mangler du maskin så kan du vel prøve med en dual boot?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-24 10:40, skrev Robkvi:

Du må kjøpe det? Var mange Buy now linker på den siden ..

Trodde meningen med Linux var at det skulle være tilgjengelig (GNU) (men at support osv. følger med når du har kjøpt produktet)

Dersom jeg skal ha et "gratis" alternativ til Windows, som jeg må kjøpe!??, så er jeg jo like langt da !?

-PKA-

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-24 10:40, skrev Robkvi:

Du må kjøpe det? Var mange Buy now linker på den siden ..

Det er Lindows vi snakker om? Best å styre unna det. Det er et godt gammeldags amerikansk forsøk på å tjene lette penger. Det finnes nok av skikkelige Linux-distribusjoner som kan lastes ned gratis.

LeD

Lenke til kommentar

Jeg prøvde Lycoris med store forventninger....

men neida, ville jo ikke innstalere seg engang, da jeg startet instalasjons programmet koblet den ut mus og tastatur, og da er det ikke mye man kan få gjort :razz:

Kjører Mandrake 9.0 nå og er kjempe fornøyd.

Tips: Innstaler ALT hvis du er n00b, det gjorde jeg :grin:

Lykke til

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-24 12:09, skrev Ola PeK:

Xandros kostar 99 dollar.

Det er fordi den inkluderer crossover plugins og crossover office som ikkje er gratis.

(og ja, det er likevel GPL)

Crossover er selvsagt ikke GPL. (Da ville jo ingenting hindret meg i å gi det vekk gratis...) Enkelte Linux-distribusjoner blander enkelte ikke-frie applikasjoner inn i distribusjonen. Du kan selvsagt plukke vekk disse delene, og kopiere og distribuere resten av distribusjonen, som selvsagt er GPL. Men å kopiere en distribusjon som inneholder ett ikke-fritt program er ulovlig. Noen (bl.a. Lindows) utnytter dette til å tjene penger.

Personlig foretrekker jeg de helt frie distribusjonene. Evt. proprietære applikasjoner kan spesielt interesserte så kjøpe og installere etter behov.

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...