Gå til innhold

Kameratester - bør vi stole på dem

Anbefalte innlegg

Det har vært diskutert en del om vi bør stole på kameratester. Jeg har nettopp lest igjennom testen av Sonys Cyber-shot P7/P9 og synes den virker mer forvirrende en forklarende.

Her er et par utdrag:

"Bruksområder

.... Det er altså ingen mulighet for å sette hvit balansen manuelt. Ved bruk av blitz blir eventuell manuelt valgt hvit balanse overstyrt av automatikken. "

>Hvordan overstyres ikke-eksiterende valg?

"Hurtighet

..... 10 bilder på rappen klarte jeg raskest på ca 24 sekunder, hvilket sier 2,4 bilder i sekundet. "

> 24 sek / 10 bilder = 2,4 sek/bilde, eller?

Hva med å standardisere litt mellom de ulike testene, slik at det er mulig å sammenligne de ulike kameraene fra forskjellige produsenter? F.eks ved å bruke samme test motiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

> Det er altså ingen mulighet for å sette hvit balansen manuelt. Ved bruk av blitz blir eventuell manuelt valgt hvit balanse overstyrt av automatikken. "

Her menes det nok helmanuelt. Forhåndsdefinerte valgmuligheter overstyres ved bruk av blitz. Jeg skal reformulere dette slik at det kommer klarere frem.

> 24 sek / 10 bilder = 2,4 sek/bilde, eller?

Jepp, her er det rett og slett en regnefeil.

> Hva med å standardisere litt mellom de ulike testene, slik at det er mulig å sammenligne de ulike kameraene fra forskjellige produsenter? F.eks ved å bruke samme test motiv?

Det er definitivt noe vi ønsker. Problemet er at testerne er spredt rundt i hele Norge. Men vi skal forsøke å ta så mange bilder som mulig av faste motiver i testlaben i Oslo.

Takk for tilbakemeldinger!

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...