Gå til innhold

core2 duo i forhold til opteron

zulo

Anbefalte innlegg

Som jeg har postet før drømmer jeg om et dual opteron oppsett, men nå har pcen min ryki og jeg lurer på å kjøpe et core2 duo oppsett isteden. Får sikkert nok kraft for samme prisen tror dere? Er core2 duo cpuen raskere enn opteron?

La oss si at jeg hadde et tyan k8we hk med dual opteron og SLI, er det mer potensiell kraft her enn i core2 duo? (hvis vi ikke tenker penger)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kommer litt ann på hva du bruker den til. om du skal sette opp server, så ja, da vil 2 opteron dualcore prosessorer slå core 2 duo, men det er fordi de er egentlig serverprosessorer, og er nok mer stabile over tid, og de støtter ECC minne osv. Men for et skikkelig opteron koster gjerne over 10 000 for begge cpuene og gjerne 5-6000 for ECC minnet osv. Jeg regner med du skal spille på den, siden du vil ha SLI, men var jeg deg, ville jeg gptt for en core 2 duo oppsett med ASUS P5W DH Deluxe og GEIL/OCZ/Corsair minne (ikke value) og CrossFire oppsett (Hovedkortet støtter det) enten 2x X1900XTX eller vente litt og gå for et X1950 XTX og sette det i crossfire. da har du kanskje noe av det kraftigste oppsettet som er mulig å få tak i (om du velger X6800, men E6600 og E6700 er også veldig gode) og du kan nok gjøre det du vil med det, uten at noe går sakte (enten det er serverapplikasjoner, lydproduksjon, videoredigering eller spilling etc.) og generellt vil det nok vøre bedre enn opteron oppsett.

PS: leser ditt innlegg, og er ikke sikker på om du mener 2 opteron prosessorer, på hver to kjerner (4 cpuer totalt) eller en opteron dualcore. om du mener en prosessor med to kjerner, så vil core 2 duo slå den lett og gå mye lenger opp på ytelsesklassen, men mener du 2 opteroner på hver to kjerner, så vil nok kanskje de 4 opteron kjernene vinne med en knapp seier (koster dog langt over 10 000 for 2 opteron prosessorer,l og gjerne over 5000 for et bra HK som støtter 2 opteron prosessorer.

Lenke til kommentar

Saken er at jeg alltid har valgt det halvgode for minst mulig penger pga at jeg har vært student. Men jeg er entusiast og bruker pcen til absolutt alt, som mange andre..3d,programmering,spill..alt du kan gjøre med en pc. Og har lyst på å oppgradere til en ny stabil pc med ekstrem kraft og stabilitet hehe.

Så det jeg lurte på var ja, er 1*dual core opteron like rask som en dual core2? Er det egentlig litt feil å sammenligne disse to cpuene? Er opteron snart erstattet med en ny server cpu som kanskje er raskere enn core2 duo?

Du sier at en dual core opteron ikke slår en core2 duo, det betyr altså at skal jeg gå for et dual cpu oppsett burde jeg kanskje prøve et dual core2duo, men finnes det?

Lenke til kommentar

En dual core2duo blir vel Kentsfield som kommer til å kjøre 2 core2duo kjerner med hyperthreading.

Skal vel komme senere i år en gang.

Edit: Jeg blingset litt. Vet faktisk ikke om det akkurat nå finnes hovedkort med støtte for to Conroes, men har lest noe om at det skal komme.

Endret av KongeOdin
Lenke til kommentar
Så det jeg lurte på var ja, er 1*dual core opteron like rask som en dual core2? Er det egentlig litt feil å sammenligne disse to cpuene? Er opteron snart erstattet med en ny server cpu som kanskje er raskere enn core2 duo?
Opteron til AM2 er ikke kommet enda, men er vel på vei. Disse blir sammenlignbare med Opteron slik vi kjenner de fra socket 939 - dvs at 1-veis utgavene kommer til desktop-socketen, og ikke bruker Reg-minne. 2-veis Opteron kommer bare til socket F, og krever DDR2 REG. AMD 4x4 kommer nok også til å bli en temmelig dyr løsning, og K8Ls lansering mener jeg er for langt unna til at den bør vurderes i dag.

Du sier at en dual core opteron ikke slår en core2 duo, det betyr altså at skal jeg gå for et dual cpu oppsett burde jeg kanskje prøve et dual core2duo, men finnes det?
Ja, de er lanserte, under navnet Woodcrest, men er/blir nok veldig dyre. De bruker socket 771 istedenfor 775, og hovedkortene er dyre, og med dårlig tilgjengelighet. Prosessorene starter på 2000 kroner, men så må du jo ha 2 av dem... Du skal ha høye krav til ytelse og multitasking for å trenge 4 kjerner. AMD har en fordel i minnehierarkiet (ingen FSB, og hver CPU har dedikert minnekontroller), mens Intel har den beste kjernen.

Rådet mitt er å kjøpe en helt alminnelig Core 2. Det er nok løsningen som gir mest pr. kroner i øyeblikket.

Lenke til kommentar
En dual core2duo blir vel Kentsfield som kommer til å kjøre 2 core2duo kjerner med hyperthreading.

Skal vel komme senere i år en gang.

Edit: Jeg blingset litt. Vet faktisk ikke om det akkurat nå finnes hovedkort med støtte for to Conroes, men har lest noe om at det skal komme.

6720047[/snapback]

Kentsfield er en quadcore-CPU, altså et single-socket system (for LGA775). Disse kommer vel i iløpet av året, og er fire kjerner, uten HT. Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...