Gå til innhold

lydkort og kondensator mikk ble det et problem

DilliMusic

Anbefalte innlegg

tok opp med en venn av meg og begge var enige om at lyden ikke var så bra da:/ vi tok opp i audacity. og lyden ble ikke så bra som vi trudde den skulle bli. men har det noe med de effekt knappene å gjøre? elelr er ikke audacity bra å ta opp med? jeg vil bare ha ordentlig lyd og trodde jeg hadde fått det:/

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Dilly.

Jeg har jo akkurat det samme som deg nå, og jeg er strålende fornøyd. Lyden er klokkeklar, og den eneste støyen man får er støyen fra omgivelsene. Det jeg sleit først med i begynnelsen var støy fra PC'n.

Men uansett. jeg vet ikke noe om Audiacity, for jeg bruker Adobe Audition. I tillegg til mikrofonen har jeg stativ og pop-filter. men du skal klare fine opptak uten det også.

Når du tar opp, så er det gjerne viktig at du bruker headsett og har det så stille som mulig i rommet du tar opp i. Alle effektene på Edirolen kan være avskrudd i nullposisjon, og akkurat nå hos meg (jeg tar opp nå) så er innstillingene som følger:

- Effektene står ALLE i null

- Og den står i kategorien "Listening"

- Står også i "Playback" som er en av de to knappene på toppen

- Rec Source står på "analog"

- Samplerate på "48"

- Advanced Driver "On"

- Guitar/Mic på "Mic"

- Phantom Power "ON" (mer enn litt viktig, knappen finner du under Edirolen

Når du tar opp, så hører du i headsettet hvor mye støy du får fra omgivelsene. Mikken du har kjøpt deg er verdens mest støyfrie, så det er IKKE den som lager lyd. Såh da er det bare å få på seg headsettet og justere lyden med "Guitar/Mic" knotten. "Output" kan bare stå på full guffe hele tiden - det gjør den hos meg. Blir aldri FOR høyt i headsettet uansett, og jeg styrer volumet med en annen forsterker.

Også er det viktig åssen mikrofon er plassert i forhold til kjeften din når du prater/synger. Eksperimenter litt med det, siden 10cm gjerne betyr en hel masse for lydbildet.

Prøv ... du har utstyr nok til å få helt klokkeklar lyd nå!

(første gangen jeg prøvde miccen kan du høre HER!)

Endret av SkyMarshall
Lenke til kommentar

Stativ og oppheng er det jo ingen som har husket paa aa nevne (ser SkyMarshall slang inn en kort kommentar naa nettop da). Haaper for all del du ikke staar og holder greia med hendene?

Plasseringen av mikrofonen i rommet vil jo ogsaa selvsagt ha endel aa si. Proev aa tenk for deg hvor lydboelgene vil bli slengt mest fram og tilbake mellom veggene, og proev aa faa plassert micen paa en noenlunde noeytral plass).

(Sorry om dette ble uforstaaelig, skriver med et gresk-engelsk tastatur)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...