DilliMusic Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) heisann:) går det ann å få tak i en mikrofon som funker med vanlig lydkort? og som har en helt vanlig inngang. altså lik som en vanlig headphone. hva er det beste jeg kan få tak i. vet det er bedre med et ordentlig lydkort osv osv men akkurat nå trenger jeg bare en bra mic med vanlig ledning Endret 24. september 2006 av Dilly Man Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Du kunne sikkert greid å koble en beta58 til et vanlig lydkort om du hadde hatt xlr->jack og jack->minijack - overganger, men om det hadde blitt bra, er en annen sak. A/D - converterene på mic-inngangene til vanlige lydkort pleier å suge. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 hva mener du med suge? at det kommer litt "fuzz" med i opptakene? eller at stemmen blir ikke helt som den egentlig er. vil ha en mic som ikke forandrer på stemmen. skurring kan godt komme med for det prøver ejg å fjerne mest mulig av i adobe audition uten at lyden blir skjev Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Hvis du ikkje har preamp må du ha ein aktiv kondensatormikrofon. Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Med mindre du har mye bedre lydkort enn det virker som når jeg leser innlegget ditt ville jeg gått for noe billig noe. Som Rockestjerne skriver pleier A/D-konverterene (der lyden "konverteres" fra et analogt lydsignal til nuller og enere) på standard-lydkort å være heller lumpne. Skal du ha litt bedre kvalitet ville jeg først og fremst kjøpt en billig mikforsterker og et bedre lydkort (eventuelt lydkort med innebygd micpreamp). Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 I tillegg har du ikke balanserte innganger på vanlige lydkort, noe som går at du ikke kan bruke "studio-grade" mikrofoner. Finnes vel sikkert noe som tilkoples med minijack, men frykter det er lumpne saker. (har ingen erfaringer dog) Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 4. september 2006 Forfatter Del Skrevet 4. september 2006 hvor mye må jeg ut med hvis jeg skal ha et passe lydkort som funker ++ mic?? er ikke så rik altså Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 2-3000... se etter brukt stuff, da kan du få ganske ok saker til grei pris. Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Om det fremdeles er aktuelt med en aktiv dynamisk mic ville jeg kanskje gått for Shure SM58, SM57 eller Beta 58, alt etter hva du skal bruke det til. Ang. lydkort kan det alltids funke med et billig M-Audio. F. eks. Delta 2496 eller hva det heter. Da får du klar og fin lyd vil jeg tro (kommer selvsagt an på hvordan du bruker det da), og jeg tror du slipper å ha noe mer enn en standard XLR-Jack ledning (tror faktisk en sånn en følger med på noen av Shure-mikkene, hvis ikke koster det deg en hundrings eller noe sånt). edit: Kanskje lurt å spørre om du har bærbar eller stasjonær PC? Lydkortet jeg nevnte finnes så vidt jeg vet bare som PCI. Ellers finnes det jo drøssevis av USB- og Firewire-lydkort også. Endret 5. september 2006 av anners Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Om det fremdeles er aktuelt med en aktiv dynamisk mic ville jeg kanskje gått for Shure SM58, SM57 eller Beta 58, alt etter hva du skal bruke det til.Ang. lydkort kan det alltids funke med et billig M-Audio. F. eks. Delta 2496 eller hva det heter. Da får du klar og fin lyd vil jeg tro (kommer selvsagt an på hvordan du bruker det da), og jeg tror du slipper å ha noe mer enn en standard XLR-Jack ledning (tror faktisk en sånn en følger med på noen av Shure-mikkene, hvis ikke koster det deg en hundrings eller noe sånt). edit: Kanskje lurt å spørre om du har bærbar eller stasjonær PC? Lydkortet jeg nevnte finnes så vidt jeg vet bare som PCI. Ellers finnes det jo drøssevis av USB- og Firewire-lydkort også. 6806216[/snapback] har stasjonær. men er litt usikker på om jeg har pci den er et år gammel. betalte ikke mer enn 5000 spenn for den. har bare lagt inn mer ram og slikt har 3 hvite slots og en brun øverst. men funker usb lydkort like bra da? hadde vært fint med et usb lydkort med mange inputs altså midi input og annet. kan vel bruke rundt 3000 spenn. 4000 med mic. det jeg skal bruke mic til er opptak av stemme. synge altså Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Har ikke alle stasjonære endel PCI-slots? Hvis du har 4000 å bruke blir jo saken en helt annen USB er ikke helt ideelt pga. latency, men hvis du istedenfor bruker Firewire skal dette ikke være noe problem. Hvor mange spor har du tenkt å ta opp på en gang? Siden du bare har planer om å ta opp vokal, holder det muligens med ett kort med to analoge innganger? Du kan jo også selvsagt vurdere om du har lyst på en ganske billig kondensatormikrofon (eks. Studio Projects B1) og en billig micpreamp (eks. ART Tube MP). Om du bare trenger to analoge innganger, selger jeg et M-Audio Firewire Solo for en drøy tusenlapp nå snart. Der er det riktignok ikke noen MIDI-inngang, men det meste av MIDI-utstyr går vel uansett via USB nå? Vil anbefale deg å se i forskjellige nettbutikker og produsent-sider og se om du finner noe du har lyst på. Noen nettbutikker: Kick Music Procom Riff Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 får høre av noen at jeg har pci, av en annen at det er agp men det tviler jeg på for ser 3 hvite som er agp den brune kan ikke være agp den og men men derfor tror jeg at jeg går for usb lydkort. hva er forskjell på firewire og usb? det jeg trenger er et lydkort som er bra og har input som jeg kan bruke til en bra mic. noen anbefalinger innenfor der? usb helst. eller firewire. vet ikke hva forskjellen er Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 har pci haha jeg som surret :) men vet ikke hvilket som er bra da. lydkort. men hvis jeg kjøper et kort som ikke funker så bra kan jeg levere det? så på disse lydkortene. hva syns dere? funker det til det jeg trenger det til? skal kjøpe ny mic snart. skal ta opp vokaler http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118909 http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT-main.html funker en av dem bra? Lenke til kommentar
neivoll Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Av de to du skriver om der ville jeg gått for det nederste. Da kan du ta opp 10 kanaler samtidig(to analoge pluss to digitale innganger), i tillegg til MIDI, og to av de analoge inngangene er XLR, så du slipper alt som heter overganger. Du får det til 2000 kr. på Kick Music, har ikke sett flere steder etter enda bedre tilbud. Det du må huske på er da å enten kjøpe en dynamisk mikrofon som ikke trenger ekstra strømtilførsel (fantommating). Hvis du heller vil ha en kondensatormikrofon trenger du også en micpreamp(noe som forsåvidt uansett vil forbedre kvaliteten på opptakene drastisk). Den billigste jeg kan tenke på er ART Tube MP som jeg har nevnt tidligere. Den får du for rundt 600 kr. tror jeg. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Av de to du skriver om der ville jeg gått for det nederste. Da kan du ta opp 10 kanaler samtidig(to analoge pluss to digitale innganger), i tillegg til MIDI, og to av de analoge inngangene er XLR, så du slipper alt som heter overganger.Du får det til 2000 kr. på Kick Music, har ikke sett flere steder etter enda bedre tilbud. Det du må huske på er da å enten kjøpe en dynamisk mikrofon som ikke trenger ekstra strømtilførsel (fantommating). Hvis du heller vil ha en kondensatormikrofon trenger du også en micpreamp(noe som forsåvidt uansett vil forbedre kvaliteten på opptakene drastisk). Den billigste jeg kan tenke på er ART Tube MP som jeg har nevnt tidligere. Den får du for rundt 600 kr. tror jeg. 6809101[/snapback] er det ikke bare til å putte mic'n inn i en av inngangene og så ta opp da? eller må jeg ha mer? må spørre så jeg er ganske sikker hehe Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 den m-audioen jeg linket til har innebygd preamp da? står det ikke det? Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 og ja er det mulig å kjøpe den M-AUDIO lydkortet i en musikk butikk? eller er det kun på nettet den selges? Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 8. september 2006 Del Skrevet 8. september 2006 Av de to du skriver om der ville jeg gått for det nederste. Da kan du ta opp 10 kanaler samtidig(to analoge pluss to digitale innganger), i tillegg til MIDI, og to av de analoge inngangene er XLR, så du slipper alt som heter overganger.Du får det til 2000 kr. på Kick Music, har ikke sett flere steder etter enda bedre tilbud. Det du må huske på er da å enten kjøpe en dynamisk mikrofon som ikke trenger ekstra strømtilførsel (fantommating). Hvis du heller vil ha en kondensatormikrofon trenger du også en micpreamp(noe som forsåvidt uansett vil forbedre kvaliteten på opptakene drastisk). Den billigste jeg kan tenke på er ART Tube MP som jeg har nevnt tidligere. Den får du for rundt 600 kr. tror jeg. 6809101[/snapback] er det ikke bare til å putte mic'n inn i en av inngangene og så ta opp da? eller må jeg ha mer? må spørre så jeg er ganske sikker hehe 6810355[/snapback] Jo, men da må du kjøpe en dynamisk mikrofon som ikke krever fantommating. Jeg ville ikke kjøpt noen av de lydkortene du viste der i det hele tatt. Jeg var selv på leting for en stund siden, og jeg kom frem til: Mikrofon: RØDE NT-a1 Den desidert beste mikrofonen jeg har hatt mellom mine hender, med en egenstøy som er nesten fraværende. Beste vokalmikrofonen jeg har vært borti. Eier en selv, og den er uber. Lydkort:Edirol UA-4FX Etter jeg kjøpte det her har min musikkmekking og vokalopptaging gått på skinner. Kraftig ekstern lydkort som går på USB 2.0 og med innebygd fantommating (så du kan dra RØDE-mikken). Mange andre muligheter også, egentlig et helt konge kort. Da har du iallefall det du trenger! Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 ahh nja men altså har bare 3000 å bruke som jeg fant ut blir 4000 det der med lydkort og mic. skal ta lappen se så er ikke så rik for øyeblikket Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 8. september 2006 Forfatter Del Skrevet 8. september 2006 Av de to du skriver om der ville jeg gått for det nederste. Da kan du ta opp 10 kanaler samtidig(to analoge pluss to digitale innganger), i tillegg til MIDI, og to av de analoge inngangene er XLR, så du slipper alt som heter overganger.Du får det til 2000 kr. på Kick Music, har ikke sett flere steder etter enda bedre tilbud. Det du må huske på er da å enten kjøpe en dynamisk mikrofon som ikke trenger ekstra strømtilførsel (fantommating). Hvis du heller vil ha en kondensatormikrofon trenger du også en micpreamp(noe som forsåvidt uansett vil forbedre kvaliteten på opptakene drastisk). Den billigste jeg kan tenke på er ART Tube MP som jeg har nevnt tidligere. Den får du for rundt 600 kr. tror jeg. 6809101[/snapback] er det ikke bare til å putte mic'n inn i en av inngangene og så ta opp da? eller må jeg ha mer? må spørre så jeg er ganske sikker hehe 6810355[/snapback] Jo, men da må du kjøpe en dynamisk mikrofon som ikke krever fantommating. Jeg ville ikke kjøpt noen av de lydkortene du viste der i det hele tatt. Jeg var selv på leting for en stund siden, og jeg kom frem til: Mikrofon: RØDE NT-a1 Den desidert beste mikrofonen jeg har hatt mellom mine hender, med en egenstøy som er nesten fraværende. Beste vokalmikrofonen jeg har vært borti. Eier en selv, og den er uber. Lydkort:Edirol UA-4FX Etter jeg kjøpte det her har min musikkmekking og vokalopptaging gått på skinner. Kraftig ekstern lydkort som går på USB 2.0 og med innebygd fantommating (så du kan dra RØDE-mikken). Mange andre muligheter også, egentlig et helt konge kort. Da har du iallefall det du trenger! 6823241[/snapback] men kjøper jeg den mikken der og det lydkortet trenger jeg vel ikke noe mer da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå