Gå til innhold

Hvordan overklokke med Vapochill

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er helt fersk med overklokking, men vurderer å kjøpe meg det siste Vapochill kabinettet og sette i gang! Kan jeg få litt hjelp på følgende:

- Hvor høy hastighet kan jeg regne med å få med en AMD XP1600 med Vapochill?

- Helt konkret, hvordan går jeg fram når jeg skal overklokke denne prosessoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

christian2002 skrev (2002-10-24 08:57):

Hei! Jeg er helt fersk med overklokking, men vurderer å kjøpe meg det siste Vapochill kabinettet og sette i gang!

Jeg vil ikke anbefale deg å starte på med vapochill som din første erfaring med overklokking. Jeg mener du bør ta det gradvis, først vanlig luftkjøling i et par systemer, leke rundt med vifter og kanskje litt viftestyring.

Så gå over til vannkjøling eventuelt hoppe rett på Vapochill. Det er ganske mye mer "knot" med så kraftige kjølesystemer og sannsynligheten for at du tar CPUen/HK er mye større. Det følger vel med gode manualer til Vapochill, men Moores lov er ofte veldig sterk i slike saker...

PS! Har overklokket med vanlig luftkjøling i 4 år nå, kjørt vannkjøling nå i 3 måneder og føler meg enda ikke helt moden for peltierelementet i skuffen min :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-24 11:34, skrev hce:

Jeg vil ikke anbefale deg å starte på med vapochill som din første erfaring med overklokking. Jeg mener du bør ta det gradvis, først vanlig luftkjøling i et par systemer, leke rundt med vifter og kanskje litt viftestyring.

Så gå over til vannkjøling eventuelt hoppe rett på Vapochill. Det er ganske mye mer "knot" med så kraftige kjølesystemer og sannsynligheten for at du tar CPUen/HK er mye større. Det følger vel med gode manualer til Vapochill, men Moores lov er ofte veldig sterk i slike saker...

PS! Har overklokket med vanlig luftkjøling i 4 år nå, kjørt vannkjøling nå i 3 måneder og føler meg enda ikke helt moden for peltierelementet i skuffen min

Der er jeg ikke helt enig. Nå vil nok jeg også anbefale og varme litt luft først for og få feeling med hvordan overklokking generelt virker. Dette med med tanke på at vedkommende var helt fersk. Med vanlig luftkjøling, under optimale forhold (åpent kabinett, kaldt rom) så kan du se om du i det hele tatt kan klokke noe særlig med ditt HK. Svikter et surt chipset deg, rammen eller et PCIkort med vanlig luftkjøling, så er det naturligvis lite vits og kjøpe superkjøling. Men skulle du få dreis på sakene, er det ingen vits og gå innom dyre vifteløsninger og vannkjøling først. Sistnevnte er dyrt, og det innebærer minst like mange risker, om ikke flere, en et Vapochill anlegg montert etter boka. Kondensproblemr og lignene skal vistnok ikke forekomme i det hele tatt. Men som sagt, finn først ut om du kan overklokke :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-24 08:57, skrev christian2002:

- Hvor høy hastighet kan jeg regne med å få med en AMD XP1600 med Vapochill?

burde få 2GHz eller mer.... jeg har en xp1600+ på 2200+ (1,8GHz 1,73V) med stille kjøling.

med vannkjøling kan jeg kjøre den på 1,95GHz :grin:

Lenke til kommentar

Jeg hadde en XP1700 (Ganske lenge siden da , så steppinen var ikke så god) Jeg gadd ikke og låse opp og jeg fikk min opp til 1924mhz.1

173*11

Kan jo være mye annet i systemet som stoppet meg ,men jeg synes iallefall det var rimelig bra overklokking.

Og når jeg klokket hadde akkurat XP2000 kommet på markedet og da var det digg og skryte av at man hadde endel Raskere CPU en det det var mulig og kjøpe i butikken.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar!

Pengene brant i lomma - så nå står det en Vapochill på kontoret. Var ikke så vanskelig å montere det sammen - det viktigste er at du leser manualen! Tok god tid og brukte vel 8 timer fra jeg startet til jeg trykket på powerknappen :smile:

Alt fungerer prima, og jeg tenkte jeg skulle stupe i å prøve meg å klokke litt. Prosessoren min virker som er ulåst fra fabrikken. Kunne stille inn FSB til 164 og multip. til x15. Som nevnt har jeg en XP1600-prosessor...

Så noen spørsmål:

- Forholdet mellom FSB og multip: Hvor starter man? Øker man FSB først, eller omvendt. Er det noen forhold de bør ha mellom seg for å oppnå maksimal effekt? Når stopper man?

- Hvor høyt kan man gå? Hva hadde skjedd om jeg skrur multip. på x15 og fsb til 164(2.4GHz)? he-he

- Er det noen som har noen anbefalt innstillinger jeg kan prøve med?

Lenke til kommentar

Har nå lekt meg litt med å klokke med FSB. Der går det bra til 1599 Mhz, med 1.80 vcore og 2.7 DDR. Nå står multiplier på auto(10.5 tipper jeg), men når jeg i tillegg prøver å justere multiplieren, så stopper maskina opp og jeg må gjøre en reset av bios.

hmmm...

Hvordan får jeg ytelsen høyere enn dette?

Betyr dette at prosessoren er låst?

Er det noe regneforhold mellom FSB/Multipier som jeg må ta hensyn til?

Er det fare for at prosessoren og andre ting ryker, eller blir maskinen ustabil lenge før det?

:smile:

[ Denne Melding var redigert av: christian2002 på 2002-10-27 04:42 ]

Lenke til kommentar

OK! Takk for tipset! Men jeg er ikke helt inne i fagtremene ennå (kremt.... :smile: ), kunne du utdype hva dette betyr og hvordan jeg går frem i praksis?

Har MSI K7T266 PRO hovedkort.

lar maskine være uklokka fram til jeg får litt mer hjelp av dere, så slipper jeg å få stikkflammer ut av PCen he-he

[ Denne Melding var redigert av: christian2002 på 2002-10-27 22:11 ]

Lenke til kommentar

Vell sjangsen for at det skjer er ikke så stor for akkurat det , men du kan jo snakke med noen andre om de gidder og låse opp CPUèn din..

Da kan du klokke bare CPU ved hjelp av multiplier..

For og regne ut hvor mange mhz du får er det bare og ta Multiplier og FSB.

Du burde laste ned den nyeste biosen siden du da pleier og få endel nye Dividere med de nyeste Bios opdateringene. Det har iallefall jeg fått på 2 av hovedkortene jeg har hatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...