Gå til innhold

P4/ASUS P4S800D-X (SiS655FX)/DDR2700/nVidia6600GT

Anbefalte innlegg

Har prøvd ulike måter å klokke opp systemet på, hittil uten resultat. Fersk i faget, så det hadde ikke vært dumt med innspill fra mer erfarne overklokkere.

Multiplikatoren kan man visstnok ikke endre på denne prosessortypen (Northwood boxed 2.53), og FSB'en synes å være overfølsom for endring. Har prøvd å skru den bare 5 trinn opp fra 200, men maskinen vil ikke boote. Ved neste oppstart meldes det om "overclock failure". Har også prøvd å endre/senke minnetimingen uten å røre FSB, men lite suksess det også.

Selvsagt har jeg også prøvd Clockgen, men det ser ikke ut til å fungere på mitt system. Skjermen fryser selv ved ørsmå justeringer.

Mener vel at prosessoren i allefall har potensiale til 3.0 Ghz, utifra hva andre har fått til, men det er mulig jeg har for dårlige RAM-brikker til dette (?). Kjøling bør ikke være noe problem; har investert i nye kabinettvifter fra MIST, GPU- og minnekortkjøler fra NorthQ og Zalman CNPS9500 CPU-kjøler. Uten belastning ligger CPU på 30-35 grader p.t.

Alle velmente klokkeråd tas i mot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Beste råd jeg kan gi er å kjøpe nytt hk.. :)

Ditt hk har ett chipset som ikke egner seg for overklokking.. rett og slett.

Har ett noenlunde liknende hk - P4S800 med en Celeron 2.4Ghz. Her kan jeg kjøre CPU på 3.0Ghz (166x18) stabilt.. og benche på 3.6Ghz (200x18).

Som på hk med VIA-brikkesett (de fleste) kan/bør du helst klokke i "hele steg"...dvs. fra FSB133 - FSB166 - FSB200.

Når du så har en CPU med FSB200 er det svært lite du kan klokke uten at PCI-buss/AGP-buss kommer "ut av spec".. med "heng/frys" som resultat.

Er den NW'n din en versjon med FSB133? I så tilfelle bør du kunne klare FSB166 såfremt du sørger for at minne også kjører på DDR333. Det forutsetter at din NW er en "god klokker". Mulig du må gi den mer VCore.. dersom Bios for ditt hk tillater det.

PS.

Finnes det en Clockgen som kan brukes til ditt hK? :hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Takk for rask respons. For å ta det siste først: jeg fant ingen ICS i Clockgen som svarte til den angitte "hk-familien min". Likevel fant jeg til slutt en ICS som kunne lese klokkene - ICS950405. Dataene som kommer opp er: CPU: 2534 FSB: 133 RAM: 166 AGP: 66 PCI: 33

Du har nok rett i at hk ikke er veldig tweakbart. Men billig var det i allefall :)

Kan trolig ikke gjøre noe med VCore. VID CMOS Setting viser 62, som er maks.

Har du tips til et oppsett/fremgangsmåte med utg.pkt i ditt forslag om å prøve FSB på 166? Jeg er bl.a litt usikker på dette med minnetiming/ratio spesielt.

Apropos det: Her er minnetidene jeg får opp i Everest:

2.5-3-3-7@166Mhz / 2.0-3-3-6@133Mhz (om dette skulle være til hjelp :dontgetit: ) Har 1GB ram.

PS: Inntil videre er det neppe aktuelt å bytte ut hk. Men på sikt: JA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det kan være litt skummelt å bruke Clockgen når du ikke er helt sikker på hvilken PLL som sitter på hk'et. Men som det står på websiden (www.cpuid.org) er det mange PLL'er som hører til "samme familie"(de 4 første tallene). Man bør likevel være forsiktig med å klokke via ClockGen i slike tilfelle..

Nok om det... :)

Du kan prøve å sette FSB til 166 i Bios. Sett RAM til å kjøre på 166 (DDR333) dvs. 1:1. Sitter ikke på den maskinen som skulle ha tilsvarende Bios som din, så jeg husker ikke hvilke menyvalg du må inn i / sette verdier. Du finner nok ut av det..

Er du heldig klarer CPU å kjøre 3.15Ghz på default VCore (den jeg hadde klarte det fint).. :)

Lenke til kommentar

Prøvde meg frem med forslaget ditt, men da jeg er litt lite fortrolig med minnetiming har det foreløpig ikke gått helt etter planen... :hmm:

Hvis du skulle få anledning/lyst til å poste et oppsett med aktuelle CAS- og RAS-verdier i BIOS, basert på din erfaring med et (nesten) tilsvarende hovedkort, er jeg selvsagt takknemlig for det :thumbup:

Uansett: takk for tipsene så langt :yes: Må nok ellers drive litt mer selvstudier før jeg klarer å overklokke uten assistanse (og uten altfor stor ulykkesrisiko, hehe).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har ikke helt samme hk, og muligens en annen Bios, men kan si følgende:

Finn ut (om du ikke har gjort det allerede) SPD-timinsg for brikken(e).

(Bruk Everest/CPU-Z til det).

Har du DDR333 (PC2700) så vil disse typisk ha 2.5-3-3-7 for 166(DDR333).

Sett så RAM-timings til "Manual" i Bios. og angi 2.5-3-3-7.

Sett RAM-speed til 133 (DDR266)...dvs. 1:1 i forhold til din NW CPU (FSB533..dvs. 133x4).

Sett FSB til 166.. og øk VCore. "ett hakk" fra f.eks. 1.5(tror det er default) til 1.55.

Da vil CPU kjøre på 3.15Ghz (2.5 * 166/133).. og RAM-brikken(e) på DDR333 (166). Det kan være lurt å prøve med kun en brikke først.

Dersom dette ikke funker.. vil jeg tro at du enten har en dårlig (klokkbar) CPU.. eller en Bios som ikke egner set til overklokking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...