Herr Brun Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Fotokompendiet er en god start mens du venter på boka. Bestill gjerne "digital foto i praksis" fra bokkilden. 374, gratis porto. Flott bok! http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...oduktId=1700245 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Hvis jeg vil ha en uskarp bakgrunn, hvordan går jeg frem på mitt D200?Hvor øker jeg/senker jeg lukkerhastigheten. Trykk inn Modeknappen oppå kameraet, skru på tommelhjulet til du har A på displayet. A står for Aperture, altså blenderprioritet. Slipp Modeknappen og skru pekefingerhjulet mot venstre til du får den minste blenderverdien. Nå vil du få minst mulig dybdeskarphet og uklar bakgrunn, kameraet vil velge lukkertiden automatisk for å få korrekt eksponering. Hvis objektivet ditt ikke har spesielt stor blenderåpning så vil ikke bakgrunnen nødvendigvis bli veldig uskarp. Mode S er det samme for Shutter, altså lukkerhastighetsprioritering. Juster lukkerhastigheten med tommelhjulet. På Mode M så kan du justere begge selv. Det er mode A du skal bruke det meste av tiden. Endret 20. september 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Hvis jeg vil ha en uskarp bakgrunn, hvordan går jeg frem på mitt D200?Hvor øker jeg/senker jeg lukkerhastigheten. Trykk inn Modeknappen oppå kameraet, skru på tommelhjulet til du har A på displayet. A står for Aperture, altså lukkerprioritet. Slipp Modeknappen og skru pekefingerhjulet mot venstre til du får den minste blenderverdien. Nå vil du få minst mulig dybdeskarphet og uklar bakgrunn, kameraet vil velge lukkertiden automatisk for å få korrekt eksponering. Hvis objektivet ditt ikke har spesielt stor blenderåpning så vil ikke bakgrunnen nødvendigvis bli veldig uskarp. Mode S er det samme for Shutter, altså lukkerhastighetsprioritering. Juster lukkerhastigheten med tommelhjulet. På Mode M så kan du justere begge selv. Det er mode A du skal bruke det meste av tiden. 6893442[/snapback] Takk Kristallo, det var en slik forklaring jeg ville ha. Jeg har den på P nå, programmed auto. Vil det være vanskeligere å ta bilde med A hvis jeg har på det hele tiden og bare slår over til M/S ved behov? Eller kan P virke som "standardinnstilling"? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) P velger både lukkerhastighet og blenderåpning. Vanligvis vet man hvilken dybdeskarphet man er ute etter og hvilken blenderåpning som gir best bilder på akkurat det objektivet man bruker, siden kameraet ikke vet hva man tenker så vil det sjelden velge optimal blenderåpning når det er innstilt på P. A er like lett å bruke som P men du må aktivt sette blenderen til det du vil ha. S bruker du når du må ha en viss lukkertid, noe som er sjelden. M bruker du når det er spesielt vanskelige forhold eller når du må ha identiske instillinger på en serie bilder. Endret 19. september 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Multi-task , var jeg deg prøvde jeg å få tak i en Norsk instruksjonsbok på dette kameraet. Dette er noe som burde vært levert med dette huset. Gjør som Kristallo sier, i tillegg så følger du med på eksponeringsvisningen ( streken i søkeren med 0 i midten) legg deg så nære null som mulig til å begynne med. Men dette kunne du vel. Et lite tips: Når du er inne å roter i menyene, å du kansje lurer på hva det menes det som står på streken på menyen, så trykker du på knappen med nøkkel på som det står et spørsmåls tegn ved siden av. Nikon sine kameraer har noe så sinnrikt som en liten instruksjonsbok i kamerahuset. Mange av knappene på disse kameraene har fler funksjoner, og det er her det er godt med en instruksjonsbok. En D200 har ikke så mye fiksfaks som enkelte mener, det er i grunnen et ganske bacic kamera som er lett å bruke å sette seg inn i. lykke til videre. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Multi-task , var jeg deg prøvde jeg å få tak i en Norsk instruksjonsbok på dette kameraet. Dette er noe som burde vært levert med dette huset. 6895563[/snapback] Det var ikke meg nei. Den elektroniske instruksjonsboken min er på engelsk........ :\.. Jeg visste ikke det med å komme så nært 0 som mulig, er det ved full manuell dette er relevant? Og hvor i søkeren er tallet som skal bli så likt 0 som mulig? Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Ja dette gjelder ved manuell, tenkte det var enklere å forstå for deg. Ved manuell på venstre side av streken får du først lukkertiden og så blenderen (f) Så har du eksponerings linja--------0--------- overeksponert på venstre side av nullen undereksponer på høyere side. Sett opp et motiv med bakgrunn og prøv deg frem. Obs. bruk stativ, og selvutløseren på kamera. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Ja dette gjelder ved manuell, tenkte det var enklere å forstå for deg. Ved manuell på venstre side av streken får du først lukkertiden og så blenderen (f) Så har du eksponerings linja--------0--------- overeksponert på venstre side av nullen undereksponer på høyere side. Sett opp et motiv med bakgrunn og prøv deg frem. Obs. bruk stativ, og selvutløseren på kamera. 6897179[/snapback] Takk, jeg skal prøve, hvis bare minnesbrikken min kom... Har ventet lenge nå, skal komme i løpet av uken, skal prøve å få opp de første bildene. Hvis du får fatt i norsk manual Bawaria, så får du gjerne gi beskjed til meg siden dette ville gjort ting enklere! Må si at det høres ganske greit ut det alle sier her, fikk inntrykk av at det ville være omtrent umulig å forstå disse tingene på mitt D200 før jeg kjøpte det. Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Du får nok ta en telefon til Nikon Norge http://www.europe-nikon.com/home/no_NO/hom...broad/site.html Å spørre å få kjøpt en der, eller hos Interfoto. Så Expertkjeden solgte 1 gb minne nå for 199.- . Nikon er noe kjipe på dette med bøker å cd i forhold til Canon. Canon apperatene mine har jeg bestandigt fått med 3 instruksjons bøker Svensk, Dansk, Finsk. Morsomt, fikk brosjyre på D200 med norskt språk i en butikk i Tønsberg hvor de aldrig hadde hatt kameraet inne for salg engang. Der jeg kjøpte mitt D200 et sted Oslo, der har de solgt antagelig vis flest i Norge hadde de ikke brosjyre :!: Lenke til kommentar
Eivind_bh Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 A står for Aperture, altså lukkerprioritet Naa har jeg ikke lest alle postene i denne traaden, men sist jeg sjekket paa min D70 og resten av gjengen staar A for Aperture, altsaa, blenderprioritet. Blenderprioritet justerer blenderaapningen, som kontrollerer dybdeskarpheten, og hvor MYE (merk: ikke lenge) lys som kommer inn. Eller har jeg misforstaatt noe meget grunnleggende her? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Bra noen følger med, du har helt rett. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2006 Hei igjen Jeg fikk tilbud om en forsikring på Japan Photo, som dekker * Normale reparasjonsomkostninger ved enhver skade som følge av plutselig og uforutsette utenfra kommende hendelser, som gjør produktet uanvendelig, herunder hendelige uhell. * Skade oppstått ved normal slitasje, eksempelvis på mekaniske deler. * Omkostninger til rensning av apparatet i forbindelse med nedbrudd. men ikke dekker * Tilbehør og løsedeler, eksempelvis ledninger, ”Link-installasjoner, kabler, lamper, batterier, film, videobånd, software og lign. * Brann. * Hvis fabrikantens eller bruksanvisningens anvisninger til generelle betjening eller regelmessige vedlikehold ikke er overholdt. * Mindre skrammer (riper m.m.), som ikke nedsetter apparatets bruksverdi. * Indirekte skader (følgeskader f. eks. film eller bånd). * Tyveri eller tap, f.eks. glemte eller forlagte apparater. * Uforsvarlig oppbevaring, anvendelse og betjening av apparatet. * Service, som ikke skyldes en dekningsberettiget skade. * Skade oppstått ved uforsvarlig innpakning under transport og forsendelse. Prisen er 1200 og mforsikringsperioden er 4 år. Tror dere at dette er verdt å betale for? Lenke til kommentar
Thornbux Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Hei igjen Jeg fikk tilbud om en forsikring på Japan Photo, som dekker * Normale reparasjonsomkostninger ved enhver skade som følge av plutselig og uforutsette utenfra kommende hendelser, som gjør produktet uanvendelig, herunder hendelige uhell. * Skade oppstått ved normal slitasje, eksempelvis på mekaniske deler. * Omkostninger til rensning av apparatet i forbindelse med nedbrudd. men ikke dekker * Tilbehør og løsedeler, eksempelvis ledninger, ”Link-installasjoner, kabler, lamper, batterier, film, videobånd, software og lign. * Brann. * Hvis fabrikantens eller bruksanvisningens anvisninger til generelle betjening eller regelmessige vedlikehold ikke er overholdt. * Mindre skrammer (riper m.m.), som ikke nedsetter apparatets bruksverdi. * Indirekte skader (følgeskader f. eks. film eller bånd). * Tyveri eller tap, f.eks. glemte eller forlagte apparater. * Uforsvarlig oppbevaring, anvendelse og betjening av apparatet. * Service, som ikke skyldes en dekningsberettiget skade. * Skade oppstått ved uforsvarlig innpakning under transport og forsendelse. Prisen er 1200 og mforsikringsperioden er 4 år. Tror dere at dette er verdt å betale for? 6989283[/snapback] Jeg kjøpte min D80 hos Japan Photo pga denne forsikringen. Bare første punktet er jo et bra salgsargument... Lenke til kommentar
Afterburner Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Hei igjen Jeg fikk tilbud om en forsikring på Japan Photo, som dekker * Normale reparasjonsomkostninger ved enhver skade som følge av plutselig og uforutsette utenfra kommende hendelser, som gjør produktet uanvendelig, herunder hendelige uhell. * Skade oppstått ved normal slitasje, eksempelvis på mekaniske deler. * Omkostninger til rensning av apparatet i forbindelse med nedbrudd. men ikke dekker * Tilbehør og løsedeler, eksempelvis ledninger, ”Link-installasjoner, kabler, lamper, batterier, film, videobånd, software og lign. * Brann. * Hvis fabrikantens eller bruksanvisningens anvisninger til generelle betjening eller regelmessige vedlikehold ikke er overholdt. * Mindre skrammer (riper m.m.), som ikke nedsetter apparatets bruksverdi. * Indirekte skader (følgeskader f. eks. film eller bånd). * Tyveri eller tap, f.eks. glemte eller forlagte apparater. * Uforsvarlig oppbevaring, anvendelse og betjening av apparatet. * Service, som ikke skyldes en dekningsberettiget skade. * Skade oppstått ved uforsvarlig innpakning under transport og forsendelse. Prisen er 1200 og mforsikringsperioden er 4 år. Tror dere at dette er verdt å betale for? 6989283[/snapback] Nei, styr unna slike "forsikringer", du blir bare betalende på rettigheter du allerede har som forbruker. Om feil oppstår med kameraet som ikke er brukerforskyldte, og disse inntreffer innenfor garantitiden, er det en garantisak og reparasjon skal ikke økonomisk belastes kunden. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 12. november 2006 Forfatter Del Skrevet 12. november 2006 Hei igjen Jeg har funnet et problem jeg kunne trengt litt hjelp for å klare. Det er slik at jeg gjerne bruker funksjonen som gjør at jeg kan ta opptill 5 bilder i sekundet. Problemet er at jeg ikke klarer å få bildene til å bli skarpe. F.eks hvis jeg tar bilde av noen som løper så vil jeg at personen skal stå helt i ro på bildet. De bildene jeg tar blir det uskarpt og bevegelsene er tydelige (man kan altså ikke se ansikt eller annet, en uskarp klump kan man vel si. Jeg har lest mye om det, og skjønner at det har med lukkertid å gjøre. Jeg har prøvd å gjøre lukkertiden så liten som mulig, men selv på den laveste blir det elendig. Jeg håper at noen kan gi en enkel forklaring. Gjerne en som har erfering med akkurat D200 som kan si hvordan jeg skal gå frem. Kanskje det er objektivet mitt som gjør det umulig? (jeg har kit-linsen 18-70mm). Ville virkelig vært glad for noen gode instruksjoner! Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 Hei igjen Jeg har funnet et problem jeg kunne trengt litt hjelp for å klare. Det er slik at jeg gjerne bruker funksjonen som gjør at jeg kan ta opptill 5 bilder i sekundet. Problemet er at jeg ikke klarer å få bildene til å bli skarpe. F.eks hvis jeg tar bilde av noen som løper så vil jeg at personen skal stå helt i ro på bildet. De bildene jeg tar blir det uskarpt og bevegelsene er tydelige (man kan altså ikke se ansikt eller annet, en uskarp klump kan man vel si. Jeg har lest mye om det, og skjønner at det har med lukkertid å gjøre. Jeg har prøvd å gjøre lukkertiden så liten som mulig, men selv på den laveste blir det elendig. Jeg håper at noen kan gi en enkel forklaring. Gjerne en som har erfering med akkurat D200 som kan si hvordan jeg skal gå frem. Kanskje det er objektivet mitt som gjør det umulig? (jeg har kit-linsen 18-70mm). Ville virkelig vært glad for noen gode instruksjoner! 7266923[/snapback] Du må bruke følgefokus dvs kontinuerlig fokusering. Sett fokuseringsmetoden til AF-C. Dette er knappen foran nede til venstre (under knappen som løsner objektivet). Det er tre settinger: S = single fokus dvs Fokus settes når du trykker utløseren havveis ned og låses M = Manuell fokus C = Kontinuerlig fokus = Kameraer søker å fokuserer så lenge du holder utløseren halvveis nede og fortsette å prøve selv om du holder utløseren nede i seriebildetagning (Ch/Cl) Hvis du vil bestemme selv når kameraet skal fokusere og ikke være avhengig av utløserknappen så sjekk ut AF-ON knappen i manualen. Mange proffer sverger til å kun bruke den. I menyen er det noen instillinger under CUSTOM SETTINGS - a Autofocus som påvirker hvordan kontinuerlig autofokus fungerer. a1 AF-C Mode Priority - FPS -Rate = Tar bilder så fort det går uavhengig av om ting er i fokus eller ikke - FPS-Rate+Focus = Prøver å balansere hastighet og å få ting i fokus - Focus = Må ha fått ting i fokus før bildet blir tatt Dette er en ting man må prøve seg litt frem med, jeg bruker FPS-rate+Focus (FPS =Frames per Second), mens de fleste råd jeg har sett går på å kjøre med kun Focus (dette ut i fra at det ikke er noen hensikt å ta bilder som ikke er i fokus). Du bør også sjekke ut hvilke fokuseringspunkter som er i bruk (Focus Area). Det enkleste er antagelig å bruke single area og det midterste fokuspunktet. Når det gjelder lukkertid så er det avhengig av en par faktorer: - først og fremst hvor hurtig og i hvilken retning motivet beveger seg - om du panorerer (følger motivet med kameraet) eller forsøker å fryse - hvor stødig du er på hånden Jeg tar en del bilder av innendørsport (håndball) og klarer meg som regel med 1/500s. Som alltid er hurtigere bedre når det gjelder å fryse motivet. Hvis du ikke oppnår kort nok lukkertid så kan du øke ISO innstillingen. Eter mitt syn er det helt uproblematisk å øke ISO opp til ISO800 på D200. Jeg tar veldig mye bilder på ISO1600 (spør hvis du vil ha råd om å ta bilder på høy ISO). Lykke til! Håkon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå