Gå til innhold

Nybegynner- Nikon D200

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe mitt første speilreflekskamera, og har tenkt å kjøpe Nikon D200.

Jeg ønsker et kamera som jeg kan bruke som nybegynner, å helst bruke i mange mange år når jeg får mer erfaring.

Jeg lurer på hva dere som kan dette synes om et såpass avansert, dyrt kamera til en nybegynner? tror dere det er verdt pengene, eller bør jeg kanskje kjøpe et billigere (som nikon d80 som kommer snart)?

Jeg har selvsagt tenkt å ta noen kurs etter jeg har kjøpt meg et kamera og det utstyret jeg trenger, og håper at jeg kan forstå de mer kompliserte funksjonene etterhvert.

Men, som dere forstår er jeg usikker på hvilket kamera jeg skal kjøpe siden jeg ønsker et meget godt kamera, og helst ikke vil kjøpe et nytt på en meget god stund.

Hvis bruken spiller noen rolle så skal det brukes til alt fra fritidsfotografering, ferier, familie, fest, etc etc. Altså kun "enkle" ting.

Ønsker altså råd fra alle med erfaring, gjerne fra de som har Nikon D200 om hvordan det er og hvis det er verdt pengene! (Har tenkt å kjøpe d200 kit) Godt kjøp? eller kun huset?

6710930[/snapback]

Jeg ville ventet og gått for en D80.

Hvorfor:

* Du får en like stor søker som på D200, og den er merkbart større enn på D50 og D70 (Canon 350D og).

* Du får et meget allsidig kit-objektiv (18-135). Har dette samme kvalitet som 18-70, vil det holde deg opptatt i en god stund

* Du får 10,2 mpix som D200

Uhm. Det var ikke mange punktene. Men poenget mitt er at D80 får veldig mange av de tingene som D200 har i forhold til D70. Nøkkelfunksjonene, sett fra min side, som 10mpix, stor søker, mulighet for batterigrep, stor lcd-skjerm er ting som gjorde at jeg før vurderte D200. Men nå viser det seg at D80 faktisk vil komme med de samme "nøkkelfunksjonene" og det gjør valget mitt ganske enkelt i framtida.

Jeg har hatt speilrefleks (D70) i halvannet år og har utviklet meg veldig som "fotograf". Den eneste flaskehalsen med dette huset, er at det ikke har mulighet for batterigrep. Men det har altså D80.

Dette ble ufattelig knotete skrevet =]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg skal kjøpe mitt første speilreflekskamera, og har tenkt å kjøpe Nikon D200.

Jeg ønsker et kamera som jeg kan bruke som nybegynner, å helst bruke i mange mange år når jeg får mer erfaring.

Jeg lurer på hva dere som kan dette synes om et såpass avansert, dyrt kamera til en nybegynner? tror dere det er verdt pengene, eller bør jeg kanskje kjøpe et billigere (som nikon d80 som kommer snart)?

Jeg har selvsagt tenkt å ta noen kurs etter jeg har kjøpt meg et kamera og det utstyret jeg trenger, og håper at jeg kan forstå de mer kompliserte funksjonene etterhvert.

Men, som dere forstår er jeg usikker på hvilket kamera jeg skal kjøpe siden jeg ønsker et meget godt kamera, og helst ikke vil kjøpe et nytt på en meget god stund.

Hvis bruken spiller noen rolle så skal det brukes til alt fra fritidsfotografering, ferier, familie, fest, etc etc. Altså kun "enkle" ting.

Ønsker altså råd fra alle med erfaring, gjerne fra de som har Nikon D200 om hvordan det er og hvis det er verdt pengene! (Har tenkt å kjøpe d200 kit) Godt kjøp? eller kun huset?

6710930[/snapback]

Jeg ville ventet og gått for en D80.

Hvorfor:

* Du får en like stor søker som på D200, og den er merkbart større enn på D50 og D70 (Canon 350D og).

* Du får et meget allsidig kit-objektiv (18-135). Har dette samme kvalitet som 18-70, vil det holde deg opptatt i en god stund

* Du får 10,2 mpix som D200

Uhm. Det var ikke mange punktene. Men poenget mitt er at D80 får veldig mange av de tingene som D200 har i forhold til D70. Nøkkelfunksjonene, sett fra min side, som 10mpix, stor søker, mulighet for batterigrep, stor lcd-skjerm er ting som gjorde at jeg før vurderte D200. Men nå viser det seg at D80 faktisk vil komme med de samme "nøkkelfunksjonene" og det gjør valget mitt ganske enkelt i framtida.

Jeg har hatt speilrefleks (D70) i halvannet år og har utviklet meg veldig som "fotograf". Den eneste flaskehalsen med dette huset, er at det ikke har mulighet for batterigrep. Men det har altså D80.

Dette ble ufattelig knotete skrevet =]

6774261[/snapback]

Ja, jeg har skjønt at D80 vil være et meget godt valg, men samtidig har jeg også lest meg til at jeg vil kunne bruke D200 lengre, og mer effektivt pga konstruksjon og alle knappene som gjør at man slipper å gå inn i menyer for de fleste funksjoner.

Jeg vet at mange av dere der ute er sterkt uenig i dette valget, men jeg har tenkt å bruke alles tips om å lese om forografering,(husker ikke helt hva boken alle rekommenderte het...Fptgrafering i praksis?)

Og så ta et par kurs, slik at jeg får et grunnlag å bygge på.

Som jeg sa i det første innlegget så er mitt mål å kunne bruke dette kamera i en lang tid, og bruke det i de fleste sammenhenger i mange år.

Det er av denne grunn jeg velger et kamera som egentlig ikke trengs å bytte ut siden de fleste har gitt meg innstrykket av jeg dette er et kamera jeg kan være fornøyd med i veldig mange år fremover, og bli mer fornøyd ettersom jeg oppgraderer opptikken.

Det jeg søker nå er hvid dere som er erfarne kan gi en kort beskrivelse av de grunnleggende begrepene (blender, lukkertid, etc.) Og fortelle kort om dens funksjon og bruksområder. Jeg har lest mange ulike "nybegynnerguider", men har fått inntrykk av at det er lettere å forstå dere som svarer her siden dere fullt ut skjøøner at dere skriver til en person som har 0 anelse.

Vil gjerne ha tips om hvilke innstillinger jeg kan ha på "hele" tiden i begynnelsen, slik at jeg kan ta helt akseptable bilder fra dag 1. Har forstått at det kan være lurt å ha en spesifik ISO innstilling til "all round" bruk og slik, gi meg gjerne eksempler på "standard innstillinger" når jeg ønsker å ta bilder av familien (mest ute, og som oftest havlskyet/sol) :)

De som bare vil fortelle hvor dumt mitt valg er får gjerne være irriterte på meg, men jeg blir takknemmelig hvis kun de som er interessert i å hjelpe svarer, siden jeg så en lignende tråd med en som hadde fått mye kritikk. Og når man kun vil lære, er det ingen grunn til at de erfarne skal være irriterte, alle må begynne et sted.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Vil gjerne ha tips om hvilke innstillinger jeg kan ha på "hele" tiden i begynnelsen, slik at jeg kan ta helt akseptable bilder fra dag 1. Har forstått at det kan være lurt å ha en spesifik ISO innstilling til "all round" bruk og slik, gi meg gjerne eksempler på "standard innstillinger" når jeg ønsker å ta bilder av familien (mest ute, og som oftest havlskyet/sol) :)

6777325[/snapback]

Ang. ISO så er det en ganske enkel affære. Bruk ISO 100-200 i dagslys og godt opplyste steder. Når det begynner å knipe på lyset, feks før solnedgang, kan det være lurt å øke den for å få akseptable lukkertider (som regel over 1/50). Høyere ISO betyr mer støy i bildene.

Som en generell regel: Øk ISO hvis lukkertidene blir for lange... da hender det at bildene blir uskarpe som et resultat av at du ikke klarte å holde kameraet 100% stødig. Lange lukkertider kan være 1/30, 1/20, 1/50... Du kan klare å ta skarpe bilder på vidvinkel med 1/50...

Jo "mer zoom", høyere brennvidde-tall, jo vanskeligere blir det å ta 100% skarpe bilder på lange lukkertider.

Lenke til kommentar

Vet at dette kanskje ikke er svaret du søker, men jeg prøver nå igjen.

Du skriver at du har null erfaring. Fra et "nullpunkt" vil det ta lang tid før du kommer opp på et nivå der du behersker selv et D50 fullt ut. Men jeg vil anbefale at du kjøper D80, og bruker det du sparer kontra å kjøpe et D200 på et objektiv som er mye bedre enn det du ville kjøpt med et D200. Jeg kan love deg, med hånden på hjertet, at dette vil gi deg bedre bildekvalitet enn et D200 fremfor D80. Optikken er viktigst når det gjelder bildekvalitet... huset er viktig for andre ting som f.eks

funksjonalitet - Innen du når et punkt der D80 blir for enkelt, så er D200 utdatert (og ganske utslitt hvis du skal bruke det så mye at du lærer å mestre alt det den kan fremfor D80) og du kan kjøpe et nytt D300 eller hva det kommer til å hete.

byggekvalitet - D200 tåler fuktighet, men så er det slik at jo dyrere utstyret er, jo mer forsiktig er vi med det (ironisk nok). Tror nok ikke du kommer til å tørre å ta med D200 ut til tøffere forhold enn D80.

hastighet - Seriebildehastigheten til D80 er mer enn god nok for de aller aller fleste, og bufferet stort nok. Tenk over hvor raskt du må ha seriebildefunksjonen og hvor mange bilder du trenger hver gang. De fleste lander nok på en D50 i så måte.

skrivehastighet - Kjøper du et raskt kort, vil valg av kamera være nær ubetydelig. Kanskje et D200 overfører 1GB på ett eller to minutter mindre enn D80? I såfall er det ikke mange prosentene forbedring.

Andre ting du må tenke på: D200 er vanskeligere å mestre, så det kan være at det tar litt lenger tid å komme i gang med de virkelig bra bildene. Det er også større og tyngre, og kan føre til at du i enkelte situasjoner lar det ligge igjen hjemme, der D80'en hadde fått lov til å bli med.

Konklusjon: Legg litt mindre penger i hus, og bruk de pengene du sparer på dette på bedre objektiv(er). Dette vil gjøre forskjellen mellom veldig bra og h*lvetes bra bilder.

Det er nå min mening... jeg vet om mange som kunne klart seg helt fint med et D50 med et godt objektiv, men har kjøpt D200 med et dårlig objektiv og ikke skjønner hvorfor naboen med D50 får bedre bilder.

Lenke til kommentar

Det er vel som oftest de svarene man ikke vil ha som er rett :\

Jeg forstår absolutt hva du mener Afseth, og må si meg enig i det meste du sier. Men samtidig vil man bare legge de 3k ekstra i dette kamera. Hvis jeg nå kjøper D80 som er det andre alternativet vil det være helt nytt, og dermed vil prisen være høy, og vil gjerne synke ikke lenge etter man har kjøpt det(?)

Nå kostet D200 kit 16000 for noen uker (dager siden?) men plutselig oppdaget jeg at det nå har gått ned til 15000 på JP.

Mye av responsen jeg har fått har vært noe slik at speilrefleks bare er vanskelig, og at mitt gamle 5mp kompaktkamera vil gi meg bedre bilder enn et speilrefleks til 10k+ ?

Men, er det altså slik, at dette, og andre speilreflekskamera vil gi meg mye lavere bildekvalitet de første (x) ukene, månedene?

Hvis jeg nå kjøper et D200 (vurderer fortsatt ditt råd sterkt afseth), jeg setter meg ned med kamera, leser gjennom manualen, noe jeg allerede har gjort på nettet. For å så lese gjennom en bok jeg har blitt rekommenedert, samtidig som jeg tester det som blir sagt i boken, og så tar et digitalt speilrefleks grunnkurs. Vil mine bilder med mitt D200 fortsatt være ubrukelige?

Jeg vet at D200 vil være utdatert for lenge siden når jeg behersker alle grunnleggende funskjoner, men det er ikke noe jeg bryr meg spesielt om, siden dette er et kamera jeg skal bruke lenge, og siden jeg ikke er en person som har behov av å oppdatere for å ha det beste. Jeg vil ha et bra kamera, og det vil jeg ha til det dør av slitasje, bruk :p, rett og slett. Det vil alltid komme noe bedre, men tenker man sånn kan man jo aldri kjøpe det man vil...?

Forresten, jeg har selvfølgelig forstått av objektivene er mye viktigere, men vil jeg ikke bli fornøyd med bildene kit objektivet gir meg? (AF-S DX 18-70)?

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Mye av responsen jeg har fått har vært noe slik at speilrefleks bare er vanskelig, og at mitt gamle 5mp kompaktkamera vil gi meg bedre bilder enn et speilrefleks til 10k+ ?

Men, er det altså slik, at dette, og andre speilreflekskamera vil gi meg mye lavere bildekvalitet de første (x) ukene, månedene?

6786147[/snapback]

Du må nok belage deg på en lengre periode med 'dårlige' bilder hvis du starter på D200 enn på f.eks. D80. I forhold til f.eks. et kompaktkamera er nok sannsynligvis bildene 'dårlige' i lang tid før du vet helt hva du gjør.

Manualen til D200 tar vel sikkert også utgangspunkt i at du kan en del grunnleggende ting om foto vil jeg gjette på.

Ellers er jeg enig i at kamerahuset nok er den delen som blir raskest 'gammel'. Objektiver kan man jo ha i årevis uten at det nødvendigvis kommer noe som er så veldig mye bedre. Nye, bedre og billigere kamerahus kommer derimot årlig.

Sitter selv på et D70s med en håndfull objektiver nå og har vurdert D200 men avventer litt. Har dog prøvekjørt en kamerat sitt litegrann og det er et deilig kamerahus, ingen tvil om det :)

Lenke til kommentar

Bildene rett ut av D200 vil ikke være ubrukelige. I noen tilfeller så vil de fullstendig overgå alt som heter kompaktkamera. I andre tilfeller vil de mangle noe av trykket du får fra billigere kamera siden det er meningen at du skal gjøre instillingene selv. Ta bilder i RAW format og bruk et program som Bibble, med autoinstillinger i programmet så vil resultatet overgå alt av kompaktkamera og det meste av dSLR selv om du ikke har peiling.

Husk at det ikke er noen økonomisk investering du skal gjøre, det er en kunstnerisk investering. Hvis du har lyst på D200 så kjøp det og bruk det til det er bare filler igjen.

AF-S DX 18-70 kan ta flotte bilder, bruk det til du har funnet ut hvilke typer foto du liker best og kjøp et par gode fastobjektiver som er dekkende.

Lenke til kommentar

D80 kommer vel snart ut, så det går an å prøve D80- D200 side by side.

Etter hva jeg har sett så ser D80 en del mindre ut en D200, så jeg ville nok prøvd disse i hånden først.

3k ja dett er jo noen kroner, men det er nok forbasket å spare disse vis det er en D200 en egenlig vil ha.

Når det gjelder å ta bilder med D200, så er det greit å ha tatt noen bilder med tilsvarende kamera først, men ikke et must.

Jeg ble litt forundra når jeg henta min D200, hvor bra bilder den tok rett ut av kameraet på P. (Programautomatikk). Sant skal sies så har jeg nok hatt en fordel av å eid en D1X, som har mye av det samme mønsteret å bruke.

For meg så blir det veldig vanskelig å sammenligne to kameraer uten å ha prøvd begge alternativene.

D200 og D50, D70. er jo greit de kan en få prøvd.

Min gjetting er nok at det vil gå en stund før D200 blir oppgradert til noe bedre.

Personlig liker jeg litt vekt på kamerahuset for å stablisere tyngre objektiver.

Må si at jeg har eid noen hus den siste tiden, som alle andre nevner her så er D200 basert på at en ar litt erfaring. Plundret en stund med D1X uten annen bruksanvisning en det som lå i kameraet, det tok en tid før jeg følte meg sikker. Det var deilig å bytte denne til 20d og så en 30d for så å gå over til D200.

Skulle jeg begynt grønn i dag, så vet jeg sannelig ikke.

Tror ikke du skal være redd for å ikke få til bilder med D200, men det kan jo ta litt lenger tid.

D200 er et nydeligt kamera på alle felt, men det er de andre også.

Lenke til kommentar

Kjøp deg D200, det tar fantastiske bilder selv om du bruker det på auto innstilling, dvs. P.

Jeg har hatt D70 tidligere og har absolutt ikke angret på at jeg byttet til et ”avansert” hus.

Eneste jeg har bommet på noen ganger er å glemme å sette innstillinger tilbake til normal setting etter litt prøving og testing. Det var lettere på D70 når du kunne setter velgerhjulet på auto.

Liker at det er knapper til å endre parameter og ikke inn i menyen.

Bruker det stort sett i A modus, det vil si blenderprioriterting. Brukte litt tid her på å prøve å feile for å finne rett blender i forhold til hva jeg ønsket å oppnå. Det hjalp mye med noen timer med lesing på forumet også.

Bruker huset sammen med 18–200, 50 f1.8 og SB 800. Har Nikkor 17–55 f2.8 på ønskelisten, alternativt et lyssterkt objektiv med fast brennvidde rundt 30mm til bilder uten blitz.

Bruker Fotostation 5.2 Pro eller PhotoFiltre (gratis) til å fikse litt på bildene, kontrast og oppskarping! Det samme gjorde jeg med bildene tatt med D70. Det er viktig!!

Det er veldig mye fokusering på å finne argumenter mot å kjøpe et avansert og dyrt kamera, veldig mange forslag til å kjøpe noe som er billigere.

Det er faktisk ganske kult å kjøpe noe som er litt over snittet og som du vet er bra saker.

Går man helt på trynet og ikke fikser det er det jo bare å selge huset og kjøpe et med auto innstilling!

Endret av 964
Lenke til kommentar
Mange gode argumenter i denne tråden, men når alt kommer til alt, så har vedkommende lyst på D200, og det eneste jeg kan si da er: Kjøp det og kos deg!

6786640[/snapback]

Synes dette var et godt råd.

Med de tankene denne karen har så tror jeg ikke han får sjelefred før D200 sitter i handa og brukerveiledningen ligger på nattbordet.

Gleder meg på hans vegne.

Lun Natt

Lenke til kommentar
Bruker huset sammen med 18–200, 50 f1.8 og SB 800. Har Nikkor 17–55 f2.8 på ønskelisten, alternativt et lyssterkt objektiv med fast brennvidde rundt 30mm til bilder uten blitz.

6786673[/snapback]

Ikke for å kapre tråden, bare et kjapt innspill. Jeg kjøpte Sigma sin 30mm f1.4 for et par uker siden og er superfornøyd. Brukte det nylig på et innendørsarrangement med lys/scene og det utfylte min 50mm f1.8 veldig bra i 'trange' situasjoner.

Lenke til kommentar

Saklig sett er jeg bare nødt til å støtte Afseth her. Som nybegynner får du i mange situasjoner bedre bilder med D80, fordi den er programmert mer spesifikt for begynnere. En av de gjennomgående kommentarene om D200 er at den ikke er så veldig "forgiving". Svakheter i opptaksteknikk etc avsløres. De to tinga som kanskje er viktigst for bildefanginga, nemlig søker og autofokus-system, er det samme, og ytelsen ved høy ISO (dårlig lys) er trolig noe bedre på D80.

Kjøperundersøkelser viser også at veldig mange som kjøper D200, har så liten kompetanse og interesse at de ville vært bedre tjent med f.eks D50.

MEN, når dette er sagt, er du innstilt på å legge i innsatsen som kreves for å utnytte kameraet, og de ekstra penga ikke betyr så mye, så kjøp det! Men ikke spar på optikken, som kitobjektiv ville jeg f.eks trolig gått for den nye 18-135-Nikkoren, om en ikke skal trå til og legge ut for 18-200 VR II. Tipset her om å kjøre i A-modus (blenderprioritert) synes jeg er godt, ved å variere blenderinstillinga og studere bildene kan du da lære masse om lukker/blender-kombinasjoner.

Lenke til kommentar

Ulempe at den har bedre batterikapasitet?

Det kan diskuteres om det er en ulempe eller fordel at kameraet er mindre og lettere. Det er jo klart at det er enklere å holde et tungt kamera mere stødig, men samtidig er det kjekt at kameraet ikke veier så altfor mye, eller er så veldig stort.

Store tunge kameraer har ofte en tendens til å bli liggende hjemme enkelte ganger...

Hvis jeg skal si min mening, burde du helt klart gå for D80. Da kan du eventuellt bruke de pengene du sparer på god optikk. Dette er jo dog nevnt før....

Kan også love deg at du ikke kommer til å stange med D80 på en GOD stund. Ei heller et D50 for den saks skyld. Anbefaler deg å legge bort trangen til å kjøpe det grommeste, og heller bruke pengene på det som er mest fornuftig :yes:

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...