Multi-Task Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Hei Jeg skal kjøpe mitt første speilreflekskamera, og har tenkt å kjøpe Nikon D200. Jeg ønsker et kamera som jeg kan bruke som nybegynner, å helst bruke i mange mange år når jeg får mer erfaring. Jeg lurer på hva dere som kan dette synes om et såpass avansert, dyrt kamera til en nybegynner? tror dere det er verdt pengene, eller bør jeg kanskje kjøpe et billigere (som nikon d80 som kommer snart)? Jeg har selvsagt tenkt å ta noen kurs etter jeg har kjøpt meg et kamera og det utstyret jeg trenger, og håper at jeg kan forstå de mer kompliserte funksjonene etterhvert. Men, som dere forstår er jeg usikker på hvilket kamera jeg skal kjøpe siden jeg ønsker et meget godt kamera, og helst ikke vil kjøpe et nytt på en meget god stund. Hvis bruken spiller noen rolle så skal det brukes til alt fra fritidsfotografering, ferier, familie, fest, etc etc. Altså kun "enkle" ting. Ønsker altså råd fra alle med erfaring, gjerne fra de som har Nikon D200 om hvordan det er og hvis det er verdt pengene! (Har tenkt å kjøpe d200 kit) Godt kjøp? eller kun huset? Endret 20. august 2006 av Multi-Task Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Det som er viktig å tenke på er at alle speilreflekskameraene som kjøpes idag er mer enn gode nok, og gir en nybegynner/amatørfotograf et godt nok verktøy. Et såpass avansert kamera som Nikon D200 krever også mer av optikken, slik at du må regne med å kjøpe inn det bedre av optikk med dette kameraet. En generell regel gjelder egentlig for speilrefleksverdenen, og det er at objektivene er viktigst, bruk heller penger på de om det kniper. Hva med en løsning ala Nikon D80 m/Nikon 18-200mm og en macro ala Sigma 70mm? Det gir deg mer enn nok utfordringer en lang stund fremover. D70s gir deg forøvrig mer enn godt nok verktøy det og, så hvis du er interessert i å spare penger, så får du gode tilbud på det nå. Endret 20. august 2006 av photoguy Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Kjøp deg akkurat det utstyret du har lyst på, enten det er av det kostbare slaget eller noe rimeligere. Er selv som ferieknipser og "glad-dags" fotograf å betrakte, men har like fullt kjøpt meg et utstyr som jeg kan både vokse med og som ikke på noe vis vil sette beskrankninger på min utfoldelse og glede ved å fotografere. D200 er et ypperlig kamerahus og skulle gi deg et teknisk verktøy (og leketøy) som skulle kunne gi deg muligheter til å utfolde deg akkurat slik du vil i årene fremover. Ville nok selv valgt å unngå D70-versjonene ettersom disse er utgående modeller og det finnes (langt) bedre alternativer i dag. D80 er ett annet og nytt alternativ som så langt ser ut til å få bra omtale. Canon 30D er også et ypperlig alternativ. Alle disse husene fortjener god optikk og min anbefaling er vel at du begynner med kvalitetsoptikk fra dag en av. Erfaringsmessig vil det på sikt bli langt dyrere å kjøpe noe som man ikke er helt fornøyd med for så å oppgradere etter en stund. Vil vel også anbefale deg fast objektiver ettersom disse kvalitetsmessig (stort sett) ligger noen hakk over zoom alternativene. Også enklere å få inn de mer grunnleggende bitene (som f.eks. komposisjon) med fast objektiver, i alle fall slik jeg opplever det. Vil også anbefale deg å lese deg opp litt (evt. ta noen kurs) slik at du får en grunnleggende forståelse av fototeknikk og de muligheter kameraet gir deg ettersom dette vil kunne gi deg mer glede enn bare å dure i vei på egen hånd. Den tid kommer uansett før eller senere enten du vil det eller ei.. Gleder meg til å se dine valg videre og de første bildene. Lykke til! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 D200 har en svakhet og det er at det bruker batterier i et alarmerende tempo. Det er også betydelig tyngre enn D80 siden det er meget solid konstruert. Vekten kan være både en fordel og en bakdel, alt etter hvem som bruker kameraet. Ikke kjøp et dyrt kamera på bekostning av objektivene. Objektivene varer lenge, nye, bedre og billigere kamera kommer hele tiden. D80 og D200 vil gi bilder med nesten identisk kvalitet, D200 er raskere, mer solid og laget for effektiv bruk. Det finnes ingen portrettprogrammer og sånne ting på D200, istedet får du knapper og brytere for å kunne justere instillinger uten å ta øyet fra søkeren. Hvis du har tenkt å lære deg hva alle funksjonene gjør og bruke dem aktivt (i mange mange år) så kjøp D200. Hvis du har tenkt å ta de fleste bildene på standardinstillinger så kjøp D80. Ekstern blitz er viktig hvis du skal ta blitzbilder, det er også viktig å lære seg å bruke blitzen(e) trådløst. Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Har hatt noen Dslr kameraer det siste året. D200 er et kamera jeg kan anbefalle vis du har tenkt å videreutvikle fotograferingen din. kameraet er robust lett å bruke selv for amatøren, minner meg mye om proffhuset til nikon å bruke. Det eneste minuset jeg har er strømforbruket kontra de andre entry level husene, men har en to batterier så er det ikke noe særligt problem. 30 D canon er nok et billigere alternativ, men veldig godt det også. men det mangler en del fra å hevde seg med D200 synes jeg.Nevner: gummiert grep, støv og fukt tettinger virker som det er mer plast aktigt. Rådet mitt er ta en tur ditt de har begge systemen prøv dem opp mot verandre. Viss det ikke står på pengene, så tror jeg nok jeg vet hva du kommer til å velge Lykke til Lenke til kommentar
vifteovn Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Du vil jo såklart lika d200 etter kvart, men den har mange funksjonar som du ikkje skjønne noko ting av til å begynna med. Eg starta frå byrjan av på eit d50, og det er forsatt funksjonar på det kamera som overraske meg og får meg til å ta nye og morosame bileter (og betre). Det er ingen skam å kjøpa eit kamera til 5k først og så oppgradera seinare. Viss du kjøpe eit billig kamera har du jo råd til å kjøpa eit litt dyrare objektiv som du kan bruka framover på andre kamera. Ein nybegynnar har meir enn nok med å beherska d50 tør eg å påstå. Den gir mykje moro utan at ein angre på at ein brukte fem laks. Om ein sitte med alt for mange "proffe" knappar og eit hol på 12-13k i banken og lure på kva ein fikkle med, vel, det kan jo følast meir surt. Lenke til kommentar
Nikonians Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 viss jeg var helt fersk innen fotografering og skulle kjøpe mitt første DSRL så ville jeg ikke kjøpt D200. Jeg ville heller kjøpt en D70 eller D50, og da gjerne brukt. D70 & D50 kommer kanskje til å synke litt i pris, men ikke i nærheten av det D200 kommer til å gjøre. Og så ville jeg heller lagt litt mer penger i objektiver og en blitz. Når en så behersker D70/D50, så kan en heller oppgradere til D200 eller enda nyere kamera da. Lenke til kommentar
Multi-Task Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 Takk for alle tipsene. Jeg tror nok at jeg sparer en liten stund til slik at jeg får kjøpt en blitz, ekstra batteri og en god minnesbrikke. Det jeg lurer på er hvis dere tror at jeg kan angre på å kjøpe dette kameraet, jeg vet at det er bra, men samtidig leser jeg mange andre tråder om at det snart kommer mange nye modeller til en mye lavere pris. Er D200 fortsatt verdt de 5000+ ekstra man må ut med i forhold til D80, 30d, A100. Jeg var forresten i fotobutikken og kjente på D200, og føleslen var jo imponerende, det hadde en så robust konstruksjon og lå perfekt i hånden. Er det byggekvaliteten som skiller dette kamera fra alt det nye som kommer eller er det mye mer? Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Er D200 fortsatt verdt de 5000+ ekstra man må ut med i forhold til D80, 30d, A100.Jeg var forresten i fotobutikken og kjente på D200, og føleslen var jo imponerende, det hadde en så robust konstruksjon og lå perfekt i hånden. Er det byggekvaliteten som skiller dette kamera fra alt det nye som kommer eller er det mye mer? 6725658[/snapback] D200 ligger foran på (ihvertfall i forhold til D80/A100): -Byggekvalitet -Hastighet (bilder per sek) -Bufferstørrelse -Støtte for manuelle objektiver -GPS- og WLAN-støtte -Muligens betjening (flere knapper) men det er mye smak og behag HVorvidt dette er verdt 5000.- må hver enkelt vurdere selv. Billedkvaliteten blir nok stort sett den samme for disse fire kameraene. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) -Muligens betjening (flere knapper) men det er mye smak og behag 6725731[/snapback] Jeg tror nok dette punktet faktisk er ett av de viktigste. Muligheten til, for eksempel, å bytte mellom AF-C og AF-S med en enkel bryter plassert på et gjennomtenkt sted, i stedet for å gå inn i menyene, kan fort utgjøre forskjellen mellom blinkskudd og bomskudd. Endret 23. august 2006 av Anew Lenke til kommentar
beha_online Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) viss jeg var helt fersk innen fotografering og skulle kjøpe mitt første DSRL så ville jeg ikke kjøpt D200. Jeg ville heller kjøpt en D70 eller D50, og da gjerne brukt. D70 & D50 kommer kanskje til å synke litt i pris, men ikke i nærheten av det D200 kommer til å gjøre. Og så ville jeg heller lagt litt mer penger i objektiver og en blitz. Når en så behersker D70/D50, så kan en heller oppgradere til D200 eller enda nyere kamera da. 6713656[/snapback] Nå som D80 snart skal komme og den skal ha samme sensor som D200 sin. Lurer da på om D200 vil synke i pris? Jeg vurderer å kjøpe D200 nå. Forresten, er det noen av dere som har erfaring med Tamron 17-50mm f/2.8? Tenkte i utgangspunktet å kjøpe Nikon 17-55mm f/2.8, men det blir litt for dyrt hvis jeg kjøper den samtidig som kamerahuset. Så jeg må evt. nøye meg med en billigere men lyssterk linse til jeg har spart opp pengene . Endret 29. august 2006 av beha_online Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Forresten, er det noen av dere som har erfaring med Tamron 17-50mm f/2.8? Tenkte i utgangspunktet å kjøpe Nikon 17-55mm f/2.8, men det blir litt for dyrt hvis jeg kjøper den samtidig som kamerahuset. Så jeg må evt. nøye meg med en billigere men lyssterk linse til jeg har spart opp pengene . Hva med Tamron 28-75 2.8? Den får svært god omtale rundt omkring... Endret 29. august 2006 av Rob Halford Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Forresten, er det noen av dere som har erfaring med Tamron 17-50mm f/2.8? Tenkte i utgangspunktet å kjøpe Nikon 17-55mm f/2.8, men det blir litt for dyrt hvis jeg kjøper den samtidig som kamerahuset. Så jeg må evt. nøye meg med en billigere men lyssterk linse til jeg har spart opp pengene . Den skal være bra den, meget bra optisk, men litt treg AF og ikke perfekt mekanisk. Tror likevel du vil bli godt fornøyd, kanskje du finner ut at du heller vil bruke de oppsparte midlene på en Sigma 50-150 f/2.8 når den kommer på markedet :o) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Hva med Tamron 28-75 2.8? Den får svært god omtale rundt omkring... Sånn bortsett fra at den nesten ikke har vidvinkel på et crop-kamera er det et bra valg. Men som eneste objektiv blir det nok litt snaut med 42mm 35mm-ekvivalent på største vidvinkel. Til filmbaserte kameraer er den derimot flott... Endret 29. august 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
beha_online Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Hva med Tamron 28-75 2.8? Den får svært god omtale rundt omkring... Sånn bortsett fra at den nesten ikke har vidvinkel på et crop-kamera er det et bra valg. Men som eneste objektiv blir det nok litt snaut med 42mm 35mm-ekvivalent på største vidvinkel. Til filmbaserte kameraer er den derimot flott... 6764193[/snapback] Som en "all-around" linse så foretekker jeg litt vidvinkel. Skal ta en tur til Japanphoto litt seinere i dag. Må prøve de forskjellige linsene før jeg evt. foreta et kjøp. En kamerat mente at han hadde sett Nikkor 17-55mm f/2.8 til 9000 kr. Nytt altså. Det høres billig ut så hvis det stemmer (han skal finne ut hvor han hadde sett den), skal jeg gå for den tror jeg. Jeg har hørt mange gode kritikker om denne linsen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 En kamerat mente at han hadde sett Nikkor 17-55mm f/2.8 til 9000 kr. Nytt altså. Det høres billig ut så hvis det stemmer (han skal finne ut hvor han hadde sett den), skal jeg gå for den tror jeg. Jeg har hørt mange gode kritikker om denne linsen. Det er vel omtrent "best there is" til Nikon i hvert fall... Blir spennende å se hvordan Sigma sin 50-150 f/2.8 gjør det i tester også, dersom den er bra vil jo disse to sammen være en super kombinasjon til en D200. Ellers vil jo en Sigma 70-200 f/2.8 også være fin i kombinasjon med 17-55, dersom du vil ha en lyssterk tele ved siden av... Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Som en "all-around" linse så foretekker jeg litt vidvinkel. Skal ta en tur til Japanphoto litt seinere i dag. Må prøve de forskjellige linsene før jeg evt. foreta et kjøp. En kamerat mente at han hadde sett Nikkor 17-55mm f/2.8 til 9000 kr. Nytt altså. Det høres billig ut så hvis det stemmer (han skal finne ut hvor han hadde sett den), skal jeg gå for den tror jeg. Jeg har hørt mange gode kritikker om denne linsen. 6768863[/snapback] Jeg har et D200, men har ikke tatt meg råd til Nikons 17-55mm. Alt jeg har hørt tyder på at det er en veldig bra linse. Hvis du vil spare litt så er vel Sigmas 18-50 f2.8 og Tamrons 17-50 f2.8 begge gode alternativer (jeg har Sigmaen og er godt fornøyd med den og en kollega har Tamron linsen og han er godt fornøyd med den). Jeg hadde en D70 i nesten 2 år før jeg prøvde meg på D200. D200 er definitivt et entusiastkamera, regn med å bruke noe tid før du får topp resultater. Gjør du feil så synes det, tror nok et D50/70 er mer tilgivelig i så måte. Jeg synes D200 er et fantastisk kamera, det er ikke mye jeg har å utsette på det, men nybegynnervennlig er det jo ikke (ingen "alt automatisk mode" å bruke). Du bør ha begrepene lukkertid og blenderåpning klart for deg, ikke bare hva det er, men hvordan det brukes og hvilken effekt det har på bildet du skal ta. Spør gjerne hvis du lurer på noe (PM hvis du meg ved behov). Håkon Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 (endret) cmi er en annen forumdeltager som også er på begynnerstadiet hva dSLR angår. Han kjøpte seg en D200 og etter en tråd han hadde gående her en stund, virker det som om han hadde sitt å stri med i begynnelsen. Tråden het opprinnelig noe sånt som 'Nå går D200 til helv.. ut vinduet i 3 etasje' , men nå har han visst blitt såpass fortrolig med det at han har endret navn til trivelige 'Min D200 og ting rundt det....'. Kanskje du kan plukke opp noe ved å lese litt i den. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=584026&hl=+d200 Personlig syenst jeg D80 er et mer fornuftig valg, siden den har svært mye av det samme som D200 tilbyr til en langt lavere pris. Og som 'alle' sier, det er ikke i kamerahuset du ønsker å plassere pengene, men i optikken. Kamerahus kommer og går, et kvalitetsobjektiv kan du ha for all fremtid. Flere av mine beste objektiv kom på markedet lenge før Canon en gang hadde begynnt å tenke på digitale speilreflekskamera (D30 kom i 2000) Endret 30. august 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
beha_online Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Takk for tipsene!! Har hatt D70 med kitlinsen og en 50mm i snart to år. Solgte D70 og kitlinsen for noen dager siden, siden jeg vil utfordre meg selv med et mer avansert kamera. Ikke det at jeg er blitt en flink fotograf nå (den vil komme, antageligvis ), men jeg vil gjerne ha et kamera som jeg kan vokse i. D200 kommer derfor naturlig inn i bildet. D80 kommer om ikke lenge (??), så jeg lurer faktisk på å vente til den komme. Kanskje den vil presse prisen til D200 noe ned, siden de to skal ha samme sensor og siden Nikon hevder at D80 skal være et semi-pro kamera? Jeg vet ikke... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Takk for tipsene!! Har hatt D70 med kitlinsen og en 50mm i snart to år. Solgte D70 og kitlinsen for noen dager siden, siden jeg vil utfordre meg selv med et mer avansert kamera. Ikke det at jeg er blitt en flink fotograf nå (den vil komme, antageligvis ), men jeg vil gjerne ha et kamera som jeg kan vokse i. D200 kommer derfor naturlig inn i bildet. D80 kommer om ikke lenge (??), så jeg lurer faktisk på å vente til den komme. Kanskje den vil presse prisen til D200 noe ned, siden de to skal ha samme sensor og siden Nikon hevder at D80 skal være et semi-pro kamera? Jeg vet ikke... Det er nok ikke dumt å vente en uke eller kanskje to, slik at Nikon kanskje rekker å sende ut D80ene sine... Hvis du har hatt D70s, har du sikkert en del CF-kort også, så sånn sett er nok D200 et lurt valg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå