WaterMarked Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 (endret) Nynorsk burde blitt fjernet... Jeg har hadde nynorsk nå jeg gikk på skole, og det har bare skapt problemer i ettertid, pga bokmål er det mest brukte gjennom media og det er det folk flest bruker nå man skriver. Jeg sliter med å skrive bokmål, men tror det kommer seg, skriver jeg nynorsk så opplever jeg at folk ikke greier å forstå det.... :!: Endret 13. september 2006 av The_Free_Man Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 At folk ikke forstår deg når du skriver nynorsk viser vel egentlig bare at sidemålsundervisninga burde styrkes. Skriv nynorsk om det er den målforma ud mestrer best, om folk ikke forstår nynorsk så er ikke det ditt problem. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Nei, Begge språkene inn i et. Vi i Norge tjener ingenting på og ha 2 skrift språk. 6858011[/snapback] Bokmål og nynorsk er likeverdige, på samme måte som mann og kvinne. Å slå dem sammen = shemale, og det blir de færreste glad for. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Jeg skriver det samme her som jeg skrev i tråden som ble stengt. Nynorsk er unødvendig for oss med bokmål som morsmål. Jeg kommer ALDRI til noen gang å skrive nynorsk utenfor skolen, hva er poenget? Jeg kan da lese og forstå nynorsk. Ressurskrevende, det er det det er. Halvparten av klassen min på ungdomsskolen visste ikke hvor langt man kommer på en time hvis man kjører 50 km/t. Kanskje det er lurere å bruke tiden vår på noe nyttig? Lenke til kommentar
roht Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Kva med oss som har nynorsk som morsmål då? Skal me få sleppa bokmål då eller skal me bli tvungen over til bokmål? (ikkje at eg har noko imot bokmål i det heile tatt, det er 'dansk som me forstår' ) Det skulle ha vore valfritt, enkelt og greitt. Og dei som vel sidemål skulle ha fått noko i form av meir studiepoeng eller liknande. Men eg kan ærleg talt ikkje forstå at folk som nyttar bokmål ikkje klarar å forstå/skrive nynorsk. Hadde det vore eit totalt anna språk, men det er det jo langt ifrå... Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Men eg kan ærleg talt ikkje forstå at folk som nyttar bokmål ikkje klarar å forstå/skrive nynorsk. Hadde det vore eit totalt anna språk, men det er det jo langt ifrå... 6864625[/snapback] Det var da veldig til generalisering. Å si at alle som bruker bokmål ikke skjønner nynorsk er bare bullshit, faktisk tror jeg det er tvert om, de aller fleste forstår nynorsk. Lenke til kommentar
roht Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 Hmm, sa eg alle? Kan ikkje finne det i den førre posten min dessverre, kan du det? Men det er ikkje til å leggja skul på at dei fleste som syter er dei som nyttar bokmål. Sånn kanskje dette vart betre forklart... Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 (endret) Du sa ikke alle, det er sant, men generalisering var det i stor grad, ut i fra hvordan jeg forsto det. Endret 14. september 2006 av ehs5 Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 14. september 2006 Del Skrevet 14. september 2006 En undersøkelse [2] foretatt av TNS Gallup på oppdrag fra Riksmålsforbundet i 2005 viser at 7,5 % av Norges befolkning bruker bare nynorsk når de skriver, og at 5,5 % bruker begge målformer. I 2002 hadde 27 % av kommunene (som tilsammen utgjør 12 % av befolkningen) nynorsk som vedtatt målform versus 37 % bokmål, 36 % var nøytrale i forhold til målform. Av 4 549 norskspråklige utgivelser i Norge i 2000 var 8 % på nynorsk og 92 % på bokmål eller riksmål. Per 1. oktober 2002 hadde 89 679 elever, det vil si 14,7 % av elevene i grunnskolen, nynorsk som hovedmål. De aller fleste av disse bor på Vestlandet, hvor nynorskandelen ligger på 45,24 %. Utenfor Vestlandet var i 2003 nynorskandelen på 2,7 %. Andelen har vært synkende i hele etterkrigstiden, Litt informasjon jeg fant idag. Det kan se ut som problemet løser seg selv, hvis andelen fortsette å synke slik den gjør. Spesielt interessant var statistikken som forklarte at 5.5% av de som argumenteres som nynorskbrukere er like mye bokmålbrukere. Lenke til kommentar
xxMaliixx Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Ja, nå har det blitt mye diskusjon om det med om nynorsk er nødvendig, eller ikke. Så jeg skal spørre et spørsmål. Jeg er halvt tysk og halvt amerikansk. Har bodd i Tyskland i nesten hele mitt liv. Og jeg slit virkelig med bokmål allerede, og når jeg i tillegg skal lære meg nynorsk, begynner jeg å blande. Og da får jeg verre norsk karakterer enn jeg allerede har. Så hvorfor i alle dager skal jeg lære meg nynorsk? Men jeg har ikke blitt fritatt fra nynorsk ennå. Er det noen her som vet hvordan det går? Lenke til kommentar
Theresese Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 det er helt latterlig at de skal tvinge på oss et språk som en så liten del av befolkningen bruker, når vi heller kunne lært oss et annet fremmedspråk eller noe annet nyttig. For min del synes jeg vi l'ærer alt for lite om resten av verden i den norske skolen. Ingen har anelse på hvem mao er, og når faget geografi ble introdusert på vgs gikk jeg ut ifra at det ble litt om verden, men hele pensumet var om Norge..litt offtopoiic men. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 1) MEGABUMPNECROPOST 2) Tyske innvandrarar er overrepresentert mellom dei som lærer seg nynorsk i staden for bokmål. 3) Malii, opprett ein eigen tråd ein annan plass, bitte. Eg trur innvandrarar har pleid å få unntak frå regelen, men eg er usikker på korleis det er no. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Er ifra Sverige, fikk fritak. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Ja, nå har det blitt mye diskusjon om det med om nynorsk er nødvendig, eller ikke.Så jeg skal spørre et spørsmål. Jeg er halvt tysk og halvt amerikansk. Har bodd i Tyskland i nesten hele mitt liv. Og jeg slit virkelig med bokmål allerede, og når jeg i tillegg skal lære meg nynorsk, begynner jeg å blande. Og da får jeg verre norsk karakterer enn jeg allerede har. Så hvorfor i alle dager skal jeg lære meg nynorsk? Men jeg har ikke blitt fritatt fra nynorsk ennå. Er det noen her som vet hvordan det går? Har du et annet morsmål, så kan du søke fritak fra nynorsk. Ivvertfall det jeg ble fortalt på skolen. Men er da ganske latterlig at vi med norsk som morsmål må lære det, mens det ikke er nødvendig for en fra utlandet. Hva gjør de bedre rustet til å ikke kunne nynorsk? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Vanskelig som svensk å mestre nynorsk iallefall, mye likheter så blir rot i hue. Men jeg er helt enig med deg Lenke til kommentar
TMB Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Hvis du kan, gjør det! Er glad jeg går på elektro nå og ikke på ungdomsskolen lenger. Er totalt meningsløst å lære nynorsk på skolen synes jeg. Teit dialekt og vanskelig å lære.. Hvis man snakker med noen fra nord norge skjønner man jo hva de sier uansett... :/ Lenke til kommentar
xxMaliixx Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 1) MEGABUMPNECROPOST 2) Tyske innvandrarar er overrepresentert mellom dei som lærer seg nynorsk i staden for bokmål. 3) Malii, opprett ein eigen tråd ein annan plass, bitte. Eg trur innvandrarar har pleid å få unntak frå regelen, men eg er usikker på korleis det er no. Umm, jeg skjønner ikke. Handler ikke den her diskusjonen om fritak fra nynorsk på skolen Lenke til kommentar
xxMaliixx Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Har du et annet morsmål, så kan du søke fritak fra nynorsk. Ivvertfall det jeg ble fortalt på skolen. Men er da ganske latterlig at vi med norsk som morsmål må lære det, mens det ikke er nødvendig for en fra utlandet. Hva gjør de bedre rustet til å ikke kunne nynorsk? Tja. Det er sikkert fordi utlendinger, jeg f.eks. fortsatt må lære meg bokmål. For jeg har vært i nynorsk timer, og jeg kan bare si, etter 5 minutt begynte jeg å blande bokmål, nynorsk og tysk sammen. Så det endte med at ingen skjønte noen ting av det jeg sa, og det varte hele dagen at jeg blandet språk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå