Earendil Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Pingler. Kva i all verda er vitsen med å droppe nynorsk kun for det at det er vanskeleg? Kan ikkje akkurat sjå grunnen til det, burde eg då ha droppa å ha f.eks. matematikk visst eg meinte at det var vanskeleg? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Pingler. Kva i all verda er vitsen med å droppe nynorsk kun for det at det er vanskeleg? Kan ikkje akkurat sjå grunnen til det, burde eg då ha droppa å ha f.eks. matematikk visst eg meinte at det var vanskeleg? 6743947[/snapback] Samme grunn til at vi ikke får opplæring i bruken av abakus. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Men så brukar vel ikkje 700 000 menneske i Noreg ein abakus til dagleg? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Det er ikke fordi det er vanskelig at det droppes, hvis det var tilfellet hadde ikke folk fått slippe unna. Det er en grunn til at nettopp nynorsk er et fag man får slippe, mens matte, historie og naturfag er obligatoriske. Endret 25. august 2006 av SteffyBoy Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Det som er så idiotisk er at det er helt unødvendig og lære nynorsk/bokmål. Jeg sier en av delene! Personlig ville jeg heller lært noe fornuftig de timene. Og kunne 2 språk som nærmest er identiske blir som smør på flesk. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Er samd i at matte, historie og naturfag er meir viktig enn nynorsk, men meinar fullt ut at sidemål bør være obligatorisk. Både bokmål og nynorsk. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Samd vil sei det same som å være enig i noko. Der kan du sjå ein av grunnane til at du bør lære deg nynorsk, blant anna. Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Heisann. Lurte på en ting, siden min mor er dansk og faren min norsk kan jeg få fritak fra nynorsk på skolen da? Dette gjelder både videregående og ungdomskolen. Har hørt flere av kameratene mine si at jeg kan det. Både moren og faren min er norsk statsborger. Takk for alle svar 6710613[/snapback] ja trur du kan det. vi har ikke nynorsk på vidregående vi da Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) Å lære nynorsk ville gjort at jeg ikke var like flink i bokmål. Hva har vi egentlig å tjene på å ha et land med innbyggere som er ubrukelige i to språk? Hvorfor ikke fokusere på ett språk? Dette forumet er prakteksemplet på at norsk ungdom sliter med bokmål, det siste de trenger er nye regler å blande med de gamle. Du har rett i at jeg ikke kan nynorsk; jeg hopper over artikler på nynorsk, jeg ser ikke filmer med nynorske undertekster og blir faktisk litt sliten av å lese innlegg på nynorsk. Jeg tror jeg må legge meg nedpå litt. Endret 25. august 2006 av SteffyBoy Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Å lære nynorsk ville gjort at jeg ikke var like flink i bokmål. Hva har vi egentlig å tjene på å ha et land med innbyggere som er ubrukelige i to språk? Hvorfor ikke fokusere på ett språk? Dette forumet er prakteksemplet på at norsk ungdom sliter med bokmål, det siste de trenger er nye regler å blande med de gamle. Du har rett i at jeg ikke kan nynorsk; jeg hopper over artikler på nynorsk, jeg ser ikke filmer med nynorske undertekster og blir faktisk litt sliten av å lese innlegg på nynorsk. Jeg tror jeg må legge meg nedpå litt. 6744105[/snapback] derfor fikk vi på vidregående fritak fra det Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 (endret) @ SteffyBoy: Du meiner at du ikkje har noko å tene på kunne lære deg nynorsk når du faktisk slit med å kunne lese artiklar, sjå filmar og kunne delta i ein debatt når motparten skriv på nynorsk? Likevel har du eit godt poeng i at ikkje all ungdom er dyktig i å skrive på sitt eige morsmål. Noko ein bør hugse på her er at snittalderen på forumet ikkje er spesielt høg, derfor vil det generelle dugleiken i skriving her ikkje kunne gjenspeile kunnskapen blant befolkninga. Ungdommen går fortsatt på skulen, medan lærer dei å skrive betre norsk. Endret 25. august 2006 av Earendil Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Haha, jeg må gi opp. Jeg blir helt satt ut. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Igjen ser du kvifor det er ein fordel å lære seg begge skriftspråk i Noreg. Dette blir enda tydlegare visst ein til dømes jobbar i ein offentleg etat, der det blir forventa at eit brev skal bli besvart på same skriftspråk det er skrive på. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Men så brukar vel ikkje 700 000 menneske i Noreg ein abakus til dagleg? 6744068[/snapback] 10/12% av 4,6 millioner = ikke 700 000 Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 hernil: 15% av 6 500 000 tilsvarar 690 000 ≈ 700 000. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Men så brukar vel ikkje 700 000 menneske i Noreg ein abakus til dagleg? 6744068[/snapback] 10/12% av 4,6 millioner = ikke 700 000 6857149[/snapback] I tillegg så er det flere son snakker tilnærmet nynorsk enn de som bor i skoledistrikter hvor de offisielt gjør det. Lenke til kommentar
mortenmm Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Jeg sier putt nynorsk/bokmål som valgfritt språk, så kan de spesielt interesserte velge det. Det kommer ikke noe godt av å presse nynorsk på alle, og mesteparten av dem får aldri bruk for det. Hvis man absolutt skal ha den jobben i kommunen eller NRK så kan man velge nynorsk. Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Nei, Begge språkene inn i et. Vi i Norge tjener ingenting på og ha 2 skrift språk. Lenke til kommentar
mortenmm Skrevet 13. september 2006 Del Skrevet 13. september 2006 Nei, Begge språkene inn i et. Vi i Norge tjener ingenting på og ha 2 skrift språk. 6858011[/snapback] Jeg er enig med at det er greiest, men tenk de protestene og den tiden det vil ta å samle de språkene. Det kommer til å bli diskusjon om hvert eneste ord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå