wuw Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Heisan alle dere jeg har gått til annskaffelse av en AMD XP 1500+ på mitt MSI Turbo II Hovedkort :smile: på denne cpuen står det en Taisol CGK 760. har brukt standard "jalla" goop under Taisolen. Mine tempraturer er 46-50 på Idle og 50-54 på Full load. Kabinett temp er på melom 27 og 29 grader. Det jeg lurer på er: Er denne tempen litt høy ? Hvilken vifte skal jeg velge vis jeg vil bytte den på Taisolen ? Hva mere kan jeg gjøre for og få ned tempen ? Lenke til kommentar
rolfhansen Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Grei temperatur, kanskje litt høy. Kjør inn to kabinettvifter, spesielt i nærheten av viften for utsug, og en langt nede for innsug. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 12. desember 2001 Del Skrevet 12. desember 2001 Fjern den gamle pastaen/thermalpaden og bruk Artic Silver II eller Nanotherm kjølepasta i stedet. Nanotherm er bare halvparten så dyr, og lettere å fjerne enn AS II. Plansliping av kjøleribba er også å anbefale. Ellers så bør du som sagt ha kabinettvifter i maskinen. Shims fra f.eks. Microplex kan jeg også anbefale. Lenke til kommentar
wuw Skrevet 13. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2001 Hva med og bytte den viften oppe på kjøleribba ? har hørt att det skal være bra :smile: men vet ikke hvilken vifte jeg skal kjøpe ? har hørt noe om papst ? på microplex.no ? men hvilken skal jeg velge ? vil eventuelt den passe på Taisol sin kjølribbe ? da mener jeg seff skrufester og slikt. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Det er viktigere at du får god varmeoverføring mellom kjøleribba og cpuen + at noen vifter frakter varmlufta ut av kabinettet på baksida! Lenke til kommentar
wuw Skrevet 13. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2001 Prøvde nå i natten og montere en gammel vifte jeg fant på en gammel strømforsyning :smile: Skulle du ha sett ! Gjenomsnitt temp i kabinett gikk ned fra 28-29 til 25-26 grader :smile: :smile: :smile: Ser og på gjenomsnittstemp på CPU er godt ned 1-2 grader :smile: :smile: :smile: Og det bare med en gammel vifte som fra ett "urgammelt" kabinett. PS: Og vifta bråker ikke noe (jeg hører ivertfall ikke noe mere støy :smile: :smile: :smile: Lenke til kommentar
Colin Skrevet 13. desember 2001 Del Skrevet 13. desember 2001 Kabinettvifter er å foretrekke ja. Jeg har satt inn to stykker i kassa mi, en foran for innsug og en bak for utsug. Det utgjør hele 10c i forskjell på systemtemp, og 4-5c på cpu temp. Absolutt å anbefale for de som er opptatt av temperatur. Jeg har derimot vurdert å forsøke en periode uten disse viftene, da de gir fra seg en del lyd. Jeg har så gode temperaturer (35c på idle, 40c på load) at jeg trygt kan ha 4-5c høyere, og jeg klokker ikke..... Dere temp-eksperter, høres det ut som noe som ville gått greit? (AMD T-Fugl 1.13ghz) Pål Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå