Gå til innhold

Problem med Harddisken

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en ny harddisk, en IBM Dekstar disk 30.7 gb minne. Etter at jeg har montert disken inn i pcen min,til da funker alt bra. Men når jeg slår på pcen får jeg opp en error. Det står IDE primary channel master drive Error.. Vet noen hvordan jeg kan løse problemet? trenger virkelig den disken :( Jeg har ik så mye peilig på det, men jeg kan vel litt.. :dontgetit:

Endret av zaffi321
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekner med at det er disk 2 det er snakk om.

Den du har i maskina fra før er Master disken din. Den du setter inn no skal stå som Slave. Innstruksjonene om korleis du gjer det står som regel oppført på disken.

Muligens du må forandre på Masterdisken din også. Men prøv først med Ibm- disken før du endrer på den du har.

Lenke til kommentar
Rekner med at det er disk 2 det er snakk om.

Den du har i maskina fra før er Master disken din. Den du setter inn no skal stå som Slave. Innstruksjonene om korleis du gjer det står som regel oppført på disken.

Muligens du må forandre på Masterdisken din også. Men prøv først med Ibm- disken før du endrer på den du har.

6710008[/snapback]

ja, ok men jeg vil bytte ut den gamle mot den ibm disken jeg vil ik ha begge bare den ene hvordan får jeg til det?

Lenke til kommentar

Ved siden av IDE kontakten på disken sitter det noen små pinner, med en plastdings på. Den plastdingsen må plasseres slik at disken står i SLAVE modus, hvis disken du har fra før står i MASTER modus. Begge kan ikke stå som MASTER på samme kabel. Det er vanligvis illustrert oppå disken hvordan plastdingsen (jumperen) skal så for at disken skal være SLAVE.

Lenke til kommentar
Ved siden av IDE kontakten på disken sitter det noen små pinner, med en plastdings på. Den plastdingsen må plasseres slik at disken står i SLAVE modus, hvis disken du har fra før står i MASTER modus. Begge kan ikke stå som MASTER på samme kabel. Det er vanligvis illustrert oppå disken hvordan plastdingsen (jumperen) skal så for at disken skal være SLAVE.

6710036[/snapback]

ja jeg skjønner.. Den jumperen er riktig stillt.. Tror jeg nå skal jeg gjøre ett forsøk med begge diskene Ibm disken skal stå på slave og den andre på master riktig? Men hva om jeg vil ha IBM disken som master og den andre skal ikke være i bruk hva kan jeg eventuelt gjøre da?

Lenke til kommentar
ja jeg skjønner.. Den jumperen er riktig stillt.. Tror jeg nå skal jeg gjøre ett forsøk med begge diskene Ibm disken skal stå på slave og den andre på master riktig?

Ja. Og sett disken som er Master ytterst på kabelen.

Men hva om jeg vil ha IBM disken som master og den andre skal ikke være i bruk hva kan jeg eventuelt gjøre da?

6710054[/snapback]

Da setter du jumperen på IBM disken til Master (og evt den andre til Slave, om du skal bruke den). Eventuelt kan du sette begge på Cable Select (CS) så de velger automatisk, men det funker ikke alltid.

Lenke til kommentar
ja jeg skjønner.. Den jumperen er riktig stillt.. Tror jeg nå skal jeg gjøre ett forsøk med begge diskene Ibm disken skal stå på slave og den andre på master riktig?

Ja. Og sett disken som er Master ytterst på kabelen.

Men hva om jeg vil ha IBM disken som master og den andre skal ikke være i bruk hva kan jeg eventuelt gjøre da?

6710054[/snapback]

Da setter du jumperen på IBM disken til Master (og evt den andre til Slave, om du skal bruke den). Eventuelt kan du sette begge på Cable Select (CS) så de velger automatisk, men det funker ikke alltid.

6710125[/snapback]

oja okee skjønner takk for hjelpen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...