Gå til innhold

Min helt egne test av Nokia 6131!

Tunky

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle skrive min helt egne test av denne telefonen. Jeg vet at både Amobil og en annen her på forumet allerede har gjort det, men det kan være interresant å høre andres meninger òg.

ENDRINGER:

[20.08.06 kl 17.14] Har endret noen skrivefeil. I tillegg har jeg skrevet mer på kameradelen.

Først litt spesifikasjoner. Skjuler den, så de som ikke vil ikke trenger å se på spesifikasjonene.

Driftsfrekvens

Firebånds GSM/EDGE-dekning på opptil fem kontinenter (GSM 850/900/1800/1900)

Automatisk skifte mellom båndene

Størrelse

Vekt: 102 g

Mål: 92 x 48 x 20 mm

Display og brukergrensesnitt

Hoveddisplay: Aktivt TFT QVGA-display med støtte for opptil 16 777 216 farger (320 x 240 piksler, 2,2 tommer)

Ytre display: Aktivt TFT-display med støtte for opptil 262 144 farger (128 x 160 piksler, 1,36 tommer)

Lysindikator på det ytre displayet for ubesvarte anrop/SMS/kalenderpåminnelser

Klart atskilte taster for enkel oppringing og meldingsbehandling

Demomodus (telefondemo uten SIM-kort)

Bilder

Kamera med 1,3 megapiksler og 8x digital zoom (oppløsning på 1280 x 960 piksler)

Fullskjermssøker for både hoved- og ytre display

Kameratast for fotografering

PictBridge-utskrift via USB-kabel

Meldinger

Forenklet meldingsbehandling med kontaktliste og grupper som er brukt nylig

E-post: Få tilgang til e-postkontoer både i jobb- og privatsammenheng; støtter SMTP-, POP3- og IMAP4-protokoller. Støtte for vedlegg (Java-versjon)

Xpress-lydmeldinger: Spill inn din egen talemelding og send den til kompatible enheter

MMS OMA 1.2: Kombiner bilde, video, tekst og taleklipp, og send som MMS til en kompatibel telefon eller PC. Bruk MMS-maler til å lage en presentasjon med mange bilder. Spesifikasjonen MMS OMA 1.2 lar deg sende/motta meldinger på opptil 300 kB.

SMS: Støtter sammensatt SMS, bildemeldinger, SMS-distribusjonsliste.

Intelligent ordbok: Støtte for alle de vanligste språkene i Europa og Stillehavsområdet i Asia.

Tilstedeinformasjon: Omfatter Wireless Village, øyeblikkelige meldinger og dynamisk telefonbok – du vet personens status før du ringer

Multimedia

MP3-spiller for filer i MP3-, MP4-, AAC-, AAC+-, eAAC+-, WMA-, H.263- og H.264-format (bare avspilling av eAAC+, ikke direkteavspilling)

Forbedret lydkvalitet med ny høyttaler

FM-stereoradio med visuell radio

Direkteavspilling av video (3GPP)

Video-ringetoner

MIDI-ringetoner med opptil 64 toners polyfoni

Minnefunksjoner

Kombinert minne med 32 MB flash og 16 MB RAM

(ca. 11 MB brukerminne – 10 MB for galleri og programmer, 1 MB for kontakter, notater og kalenderoppføringer)

Minnekortspor med hurtigveksling og støtte for microSD-kort på opptil 2 GB (selges separat) *

Programmer

Java™ MIDP 2.0 med trådløs nedlasting av Java-baserte programmer og spill

Wireless Presenter (PC-program på webside)

Nokia Sensor

Spill: Soccer, Snake i 3D og Sudoku

Tilkobling

Nokia PC Suite med USB-, Bluetooth- og IrDa-tilkobling

Pop-Port™-grensesnitt med USB

Lokal/ekstern SyncML-datasynkronisering

Surfing

Integrert XHTML-leser

Nedlasting av smart innhold – OMA Digital Rights Management 1.0

Dataoverføring

EDGE (EGPRS)*: Klasse 10, nedlasting opptil 236,8 kbps

GPRS*: Klasse 10, nedlasting opptil 85,6 kbps

*Merk: Faktiske hastigheter kan variere avhengig av nettverksstøtten

Personlige verktøy

Hold orden på gjøremål og informasjon med den utvidete kalenderen, og vis notatene dine i den nye aktiv standby-modusen

Kalender, huskeliste, notater og kalkulator

Klokkealarm, nedtellingstidtaker (vanlig tidtaker og intervalltidtaker)

Samtalehåndtering

Hurtigvalg

Logger: Vedlikeholder lister over utgående samtaler samt mottatte og tapte anrop

Automatisk svar (fungerer bare med headset eller bilmonteringssett)

Samtale venter, samtaleparkering, viderekobling, tidtaker for samtaler

Talefunksjoner

Trykk og snakk: Velg personen eller gruppen du vil snakke med, og trykk tasten (langt trykk på volum opp-tasten) for å kommunisere

Forbedret taleoppringing med personuavhengig navneoppringing (langt trykk på volum ned-tasten)

Innebygd handsfree-høyttaler med ny høykvalitetshøyttaler for en bedre lydopplevelse

Talekommandoer

Taleinnspilling

Digitale tjenester

Brukergrensesnitt-temaer, for eksempel animerte bakgrunnsbilder og skjermsparere, og ringetoner

Ringetoner: Video, MP3-ringetoner, True Tones og MIDI-ringe-, varsel- og spilltoner med støtte for opptil 64-toners polyfoni

Mulighet for trådløs nedlastning av temaer, True Tones, MP3-ringetoner, MIDI-ringetoner, skjermsparere, bakgrunnsbilder, 3GPP-direkteavspilling, bilder og videoer, Series 40 Java-spill og -programmer

Innholdet i salgspakken

Nokia 6131

Batteri BL-4C

Kompakt lader AC-3

Stereo-headset HS-23

Hurtigreferanse, brukerhåndbok

ALLE SPESIFIKASJONER ER HENTET RETT FRA Nokia.no!!

Og så til selve testen..

Byggekvalitet

Telefonen har et noe spesielt utseendet. Skjerm-delen (den øverste delen) er ikke like lang som tastatur-delen, noe som gjør at den ser litt rar ut.

6131 er laget i plast. På baksiden av telefonen er det myk plast som gjør at telefonen ligger veldig godt i hånden. På fremsiden av telefonen (lukket) Er det og plast det går i. Rundt skjermen på yttersiden er det en blank ramme som "trekker til seg" fingeravtrykk. Innerskjemen har ikke hard plast over seg som andre mobiler, men den ligger jo beskyttet.

Telefonen har en mekanisme i åpningen. Du trykker på en knapp og skjermen spretter opp. Dette er bygget på en fjær. Det er antydning til slark i skjerm-leddet, men det er ikke mye. Alt i alt er det en godt bygget telefon, men litt slark. På slutten av denne kategorien vil jeg legge til litt småpirk.. Telefonen har et gummideksel som beskytter inngangen til headsettet. Dette er vel og bra, men den er umulig å åpne når telefonen er åpen. Enten må du brette skjermen litt inn, eller lukke den helt.

Taster

Tastene på innsiden av telefonen er gode å bruke. Både talltastene og menytastene. Menytastene er litt opphevet fra valg-tastene og svare/legge på-tastene, noe som gjør de veldig gode å bruke. En ting jeg syns Nokia kunne spart seg for den glinsende rammen rundt tastene. Den tiltrekker seg fingeravtrykk og trekker litt ned egentlig. Tastene på yttersiden er så som så. Volumtastene på venstre side er gode å bruke. Kameratasten er ganske vanskelig, og slå-påknappen er håpløs. Den sitter alt for langt nede på telefonen. Men det er ikke noe problem. Er bare å "velte" telefonen litt på siden, så går det som en drøm.

Skjerm, menyer, minne og batteri

Innerskjermen er stor, og veldig skarp. Har så langt heller ikke hatt noe problem å bruke den i lys. Man skal se nøye etter for å se pixlene i skjermen. Men med denne herligheten av en skjerm har også ulemper. Det suger batteri. Ytterskjemen er god til å være en ytterskjerm. Den fungerer ypperlig som kamerasøker, og er stor nok til å vise hvem som ringer, innkommende SMS osv. Minnekapasiteten på denne telefonen er latterlig. Den har 11MB bruksminne, og sikkert halvparten av dette er brukt opp på alt stuffet Nokia har lagt med. 6131 bruker minnekort av typen microSD som per dags dato finnes i størrelser opp til 2GB. Batterilevetiden er ikke så god. I løpet av de to første dagene jeg hadde telefonen ladet jeg batteriet fullt 3 ganger, og da pinte jeg det helt til den ropte etter strøm. Når jeg ikke er like hyppig på å bruke alle funksjonene så mye som den første uka skal jeg skrive litt mer om hvor lenge telefonen holder ut ved vanlig bruk.

Kamera

Kameraet er ikke mye å skryte av. Det finnes langt bedre mobilkameraer der ute, og dette er ikke førstevalget. 6131 har en kameraoppløsning på 1.3MP. Dette tar helt greie bilder, men ikke forvent for mye. Kameraet har ikke autofokus. Kameraet kan brukes både vanlig vei og sidelengs, i og med at den har en kamera-knapp som også kan brukes til å knipse med. Kameralinsen sitter ubeskyttet, og kan fort bli ripete.

Kameraet har noen få funksjoner som bildesekvens, nattmodus, selvutløser. I tillegg har du effekter som falske farger, gråskala, sepiabrunt, negativ og kraftig lys. Hvis du føler for det kan du også legge på ramme og andre ting etter du har tatt bildet.

EKSEMPELBILDER:

BlomstResized.jpg

Bilde007Resized.jpg

Bilde000Resized.jpg

Filmkameraet er OK. Oppløsninga er latterlig, men kvaliteten er grei. Oppløsninga er på labre 176x144pxl. Filmen blir hakkete så fort du beveger litt på hånden. Eksempelvideo

Nyttefunksjoner og underholdning

I Telefonboka har man mange valg. Man kan legge til mange nummer (generell, mobil, hjem, kontor, faks). I tillegg kan man legge til PTT-adresse, E-postadresse, Video, Tone, Web-adresse, Firma, Jobbtittel, Fullt navn, Kallenavn, Adresse, Bruker-ID, Bursdag, Notat og Bilde. I kalenderen har man og mange valg, møte, Ring til, Bursdag, Memo og Huskelapp er alle tinga man kan velge. Når du har valgt en av dem kommer det flere valg med navn, dato, tid osv. I tillegg får du funksjoner som stoppeklokke, tidtaker, gjøremål, notater, kalklator, klokkealarm, presenter og verdensur (de to sistnevnte er Java-porgrammer).

En ting er HELT sikkert, skal du bruke telefonen som MP3-spiller burde du gå til innkjøp av minnekort. Du har plass til 2, til nød 3, sanger, men da må du slette alt Nokia har lagt ved telefonen.Hvis du vil ha den beste lydopplevelsen bør du også kjøpe et annet headset. De medfølgende spillene er OK. Fotballspillet er ganske kjedelig i lengden. Snake er litt bedre, men blir fort kjedelig det og. I tillegg får du med 300 forskjellige "baner" til Sudoku. Alle disse spillene kjører greit uten hakking.

Oppsumering

6131 er en telefon som verken er ment for de mest avanserte eller de mest enkle brukerene. Den er ment for dem midt i mellom. Telefonen er en klapptelefon med to herlige skjermer. Kameraet er ikke fullt så bra, og Nokia burde kanskje spandert 2MP. Designet er en smaksak, enten liker man det, eller så hater man det. Den har akkurat det man trenger av nyttefunksjoner. Men en ting er et stort minus. Den har ikke mye minne. Når du kjøper telefonen burde du i tillegg kjøpe minnekort (forøvrig av typen microSD).

Video av 6131

Håper dere liker testen min, og at det hjalp usikre kjøpere der ute! ;)

**Rett meg hvis jeg har evt. feil eller skrivefeil**

edit av Are: Å bruke SKJUL på spesifikasjonsliste ser jeg ikke helt poenget i. Endret til spoil.

Endret av arehei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra test, godt jobbet! :)

Hvordan er det med sending av sms? Må du gå velge kontakter -> telefonbok du skal sende mld slik som på 6233?

Er det andre enn meg som har problemer med at "Forumvalg" og "Forumkategorier" blokkerer for tekstfeltet? Bruker opera, men måtte lese testen i explorer for å få med hele

Lenke til kommentar

Når jeg sender SMS får jeg opp et felt som jeg skriver nummeret i. Når jeg er i det feltet står det "Legg til" på hovedtasten i midten. I "Legg til"-menyen har jeg valgene: Brukt Nylig, Åpne logg, Kontakt og Kontaktgruppe. Når jeg trykker på Kontakt da kommer jeg rett til Telefonbok. På brukt nylig kommer det opp navnene/nummerne jeg sist sendte melding til.

Håper dette svarte på spørmålet ditt.. ;)

Lenke til kommentar

Må si meg enig i testen din. Jeg kjøpte den pga kalenderen og bluethoothen. Andre mobiler har for elendige kalendere og for meg som har mikro minne, verre enn på 6131, så må jeg ha en kalender som fungerer!

Har kjøpt ett 1 GB minne til 6131 min, så jeg har ikke problemer med plass.

Men det jeg har problemer med er å overføre filer til minnekortet med bluethooth... Dessverre. Har bare fått inn 300 mb på det... Og ønsker å få inn flere mp3 sanger. Noen som har noen råd?

Edit: Har funnet ut av problemet. Må lage mappe på minnekortet så er det ikke noe problem :)

Endret av BlueRose
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

jeg digg denne tlf på grunn av to ting store gode taster der folk som har litt problemer med små taster får et produkt som fungere :) og ikke minst skjermen stor go skjerm som du kan sette opp skriftstørrelsen på noe helt enormt :) en heldig vinner til de som trenger en god telefon og sende sms og bare ta i mot samtale :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan vel oppdatere meg litt, nå. Etter snart et år med telefonen kan jeg jo komme med noen nye meninger. De blanke rammene rundt tastene og ytterskjermen ble fort litt småripete, nå er de kjemperipete. I tillegg er det svarte området riptete. Man ser helt klart at det er de nederste tastene som har ript opp området over skjermen. Det lille svarte området under skjermen har også blitt ripete. Mellom den blanke ramma rundt tastene og selve telefonen er det en liten sprekk. Der samler det seg fort smuss og dritt.

Jeg må nok trekke tilbake det jeg sa om at telefonen ikke var treg - for det ER den! Har lagt inn noen spill på minnekortet og bare det å åpna spillmappa tar 10-15 sekunder. Å starte opp MP3-spilleren kan og ta en stund. Du bør huske å slette noen videoer av og til, hvis ikke vil det ta deg et minutt og finne den videoen du vil se i videomappa.

Telefonen virker fortsatt solid, dekselet sitter, og den har tålt regn og fall i bakken. Jeg syns det virker som om leddet melom skjermdelen og tastaturdelen er blitt MINDRE slarkete, og åpningsmekanismen funker som et skudd.

Neste gang jeg skal ha ny telefon skal jeg ha en telefon med bedre batteri. Nå lader jeg 3-4 ganger (noen ganger opp i 5 ganger) i uka. Ser når jeg skal legge meg at batteriet står på halvfullt, plugger jeg den i strømmen. Jeg vet at batteriet ikke vil holde ut neste dag når det står på halvfullt kvelden før.

Takk for nå. :p

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Nå er telefonen halvannet år gammel og fler ting har skjedd med den. Det har blitt fler riper, som følge av bruk. Det jeg egentlig ville si i denne posten var at lakken/malinga begynner å flasse diverse steder. Spesielt rundt høyttaler/Nokia-logo på innsiden. Der har store deler allerede flasset av, og trenger bare pirke litt med neglen før mer løsner. I tillegg begynner av/på-knappen å slarke litt. Noen ganger må jeg trykke 10-15 ganger for å få respons av den. Litt irriterende, da man bruker den knappen til å lyse opp ytterskjermen når telefonen er lukket og man vil se klokka.

Men jeg har ikke bare negative ting å si. Utrolig nok så virker ett-trykk-åpningsmekanismen perfekt enda. Fjøra er fortsatt sterk og telefonen åpnes like lett som da den var ny. Vil også si at jeg har mistet telefonen en del ganger i bakken fra opp til 1 meter. Den har ikke tatt noen vesentlige skader fra det, så vidt jeg kan se. Annet enn noen merker her og der.

Over og ut.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Siste nytt: Tastene har "gått litt i stykker" merker jeg. Venstre valgtast har på en måte løftet seg litt opp, og går ikke an å trykke inn like mye som før. Det fører til at man må trykke noen ganger ekstra før det virker, eller evt. presse på hardt. Man får på en måte ikke trykket den ned, og den gir masse mer motstand enn resten av tastene. Omtrent som å trykke hardt på et deksel med luft bak. Ellers funker mobilen bra. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå lest testen og synes ikke den var så veldig bra. Veldig rotete og mange dårlig formulerte setninger. Du har heller ikke som jeg nevnte tidligere noen bilder av selve mobilen, noe jeg savner veldig mye. Synes også du kunne tatt screenshots med et 3. parts program.

Kameratasten er ganske vanskelig, og slå-påknappen er håpløs. Den sitter alt for langt nede på telefonen. Men det er ikke noe problem. Er bare å "velte" telefonen litt på siden, så går det som en drøm.

Her sier du først at på/av knappen er håpløst for så å si at det ikke er noe problem. Gir ingen mening.

Batterilevetiden er ikke så god. I løpet av de to første dagene jeg hadde telefonen ladet jeg batteriet fullt 3 ganger, og da pinte jeg det helt til den ropte etter strøm. Når jeg ikke er like hyppig på å bruke alle funksjonene så mye som den første uka skal jeg skrive litt mer om hvor lenge telefonen holder ut ved vanlig bruk.

Batteriet utnytter ikke kapasiteten før etter 5-10 ladinger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...