dartvidar Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Hei, jeg har tenkt til og bygge meg et bra stereo anlegg i min VW Caddy vare bil. Jeg tenkte på og montere inn en eller to suber i skille veggen bak førere sete, med bass kasse på baksiden av veggen mot vare rommet. Noen som har noen erfaringer med og monter sub i skille veggen, ev hvordan få best lydkvalitet? Jeg er litt i tvil om jeg skal montere 1X10" eller 2X10" suber, eller hvilke merke jeg skal velge. Jeg har en Alpine V12 MRV-F545 forsterker, den gir 4X125W RMS, jeg skal bruke 2 av kannalene til og drive front høytaleren. Hva blir da best, en 10" som får 250W RMS eller 2X10" som får 125W RMS hver? Caddy har jo en veldig liten fører kabin, da skille veggen sitter rett bak fører sete. Er en 10" bra nokk?? Kunne tenkt meg og montert en 10" mellom fører og passasjer sete. Noen som har tips på hvilken type sub jeg bør kjøpe, jeg vill ha pen ren lyd med skikkelig trøkk. Jeg kunne tenke meg og bygge et anlegg jeg kansje kan konkurere med i frem tiden. Litt om annleget jeg har kjøpt forøvrig: 1 Alpine MRV-F545 V12 forsterker 1 Alpine 9854 CD/Radio Polk DB 6500 komponent sett front høytalere Stinger SCKH 1F kondensator Street Wire Zero noise forsterker kabler Dynamat extreme bulk pak dempe matter Dynamat extreme door sett dempe matter Jeg har fått alt for 10 000kr nytt, tror det er en god pris. Noen som har erfaringer med det utstyret jeg har kjøpt, er det bra nokk til og få konkuranse lyd. Jeg tenker da på bra lyd og ikke drag. Håper noen kan gi meg noen verdifulle tips da jeg er fersk i gamet og i start fasen. Noen som hvet hvor jeg finner konkuranse regler etc for bilstereo, jeg finner kunne sider for drag. Hilsen Tom-Vidar Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Hei! ikke så enkelt dette hær men har vært med og bygd endel bilstereo opp igjennom årene, regner med at du er ute etter et vanvittig trykk/konkuranselyd? Når du bygger anlegg i bil så vær nøye å gjør det ordentlig når du legger opp kabler og koblinger å sånt. 4 eller 2 awg Strømkabler på førersia (venstere side) husk å ha god jording til forsterkeren! signalkablene legges på andre siden (høyre side) i bilen og bør være trippel isolert/skjermet. Kabelpakker http://strommen-bilradio.no/index.php?cPath=87_92 Noe TIPS & TRICKS på http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=10&ids=artID Det du allerede har mener jeg er bra nok. ser du helst skal ha en eller to 10" basser så da regner jeg med at noe større er uaktuelt? Hva er planene frem i tid? blir du å bygge ut anlegget kan det være en ide med to 10"basser. Skal du spare mest plass så er en 10" bass bedre. Så var det merke. Har du sett på de firkantede Kicker bassene http://www.xtremecar.no/shop/index.php?cPa...83e7c5cd1f64a1e De er trøkkers var det noe mer? Endret 23. august 2006 av ShyFx Lenke til kommentar
dartvidar Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Takk for svaret Jeg hadde tenkt meg en eller to 10" subere. Veggen jeg skal moneter de inn i er vinklet flere plasser så 10" skal passe akkurat mellom vinklingene. Jeg er litt usikker på om jeg skal ha en eller 2 subere. Min Forsterker Alpine 545 V12, har fire kannaler på 125W RMS. 2 av kanalene har jeg tenkt til og bruke til front høytalerene. Det hadde vell hvert best da og brokoble 2 kanaler, og bruke en 10" sub?? Da vill jeg få 250w RMS 4 ohm. Dette skulle vell kunne riste liv i feks en kicker? Jeg har et spørsmål: Jeg kan se på feks kicker suber at det står 2 X 4 ohm og 2 X 2ohm. Bruker du da to kanaler for å drive den isteden for å brokoble forsterkeren??? Får jeg noen lyd forskjell om jeg kjøper en 2 X 2 ohm eller 2 X 4 ohm ???? Noen som vet hvor jeg finner konkuranse regler og tips for bilstereo, annet en drag??? Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Hei! Normalt så bør det holde med en 10" men vist du skal stille i dB drag så må du ha mye mer! Men i første omgang så er det beste og gå får en 10" til det du allerede har. Brokoble to av utgangene på forsterkern og kobl til, men pass på da at du ikke belaster den med mindre en 4 Ohm ellers så brenner du utgangene. Da kan du kjøpe 2 X 2 ohm av kicker bassen og seriekoble begge spolene som da blir 4 Ohm. Det er ikke noe lydmessig forskjell på de dobbelspolet elementene som er på 2*2 ohm eller 2*4 ohm, men på 2*2 ohms elementet er hver spole på 2 Ohm og på 2*4 er hver spole på 4 Ohm. Litt mere om det på http://www.pioneer.no/no/products.jsp?cate...nomy_id=430-467 Å ja, er bedre og lage en ordentlig kasse til kickern en å sette den inn i veggen men det ser man hva man selv foretrekker Så var det konkuranse regler og tips for bilstereo, ok. Er noe dær http://www.dbdragracing.no/regler.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå