Gå til innhold

PC5400 eller 6400 ?

eNgage

Anbefalte innlegg

Hey,

Må ha nye minnebrikker til pc-en min.

Tenkte først og fremst på de brikkene her

men trenger de så fort som mulig og ser at de ikke er på lager, så

ser de brikkene her

Så det jeg lurer på da, er om hva som er noe spess forskjell mellom de?

Skal ikke overklokke de elrns, skal bruke de til spill/programmer etc.

Burde jeg vente til PC6400 brikkene kommer på lager, eller ta 5400 brikkene

med en gang?

Planer om å kjøpe en Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz og klokke den opp til 2.67..

Takker for alle tilbakemeldinger :)

Endret av eNgage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ha en E6600 snart jeg også og jeg endte opp på de PC5400-brikkene du linket til pga. tilgjengelighet. De er spesifisert for 675 mhz c4 mens PC6400 er 800 mhz med litt lavere timings, c5. De siste vil gi litt bedre ytelse og kan klokkes høyere, men hvis du ikke har tenkt å klokke høyere enn 3 ghz holder de første. Da er det bare snakk om en liten ytelsesøkning du får når du kjører minnet asynkront med FSB.

Selv har jeg planer om å klokke min E6600 til 3 ghz og da passer det perfekt med PC5400-brikkene. Da kan jeg kjøre de på 1:1 og fortsatt holde meg under spesifikasjonene. Og siden 1:1 gir en liten ytelsesbonus blir det ikke så stor ytelsesforskjell på 334x2=668 mhz og 800 mhz ansynkront. Det er ihvertfall planen. :)

For å oppsummere: Det er ikke store forskjellen på brikkene så hvis du ikke vil vente holder det lenge med PC5400. Men siden du får PC6400 for samme prisen er de jo å foretrekke. Men husk at her er det snakk om ytelseforskjeller du sikkert ikke vil merke en gang.

Endret av toygard
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Nå ble jeg litt klokere :)

Trur jeg går for PC5400 jeg, da jeg også vurderer å klokke til 3.0 siden de

passer perfekt sammen :D Er vel ikke noe stort sprang elR? Har ikke så veldig

mye peil på klokking, men er vel ikke noe ekstremt fra å klokke en E6600 fra 2.67 til 3.0 ? Hva slags hovedkort har du/skal du kjøre da? Skal kjøpe det snart også, så

burde vel velge et ganske brukbart hk siden jeg skal klokke litt osv..

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig har jeg ikke så veldig mye erfaring selv, men jeg har lest og lest de siste ukene så jeg føler at jeg begynner å kunne litt.

Å klokke en E6600 til 3 ghz bør ikke være noe problem nei. Det er en ganske beskjeden overklokk i forhold til hva mange klarer. Bør gå uten mye endring av voltage (kanskje ikke noe) og lite varmeutvikling. Men du bør nok fortsatt ha en skikkelig kjøler med god kjølepasta.

Jeg er ikke en typisk entusiast så det er derfor jeg har satt meg et såpass beskjedent mål som 3 ghz. Jeg blir kjempefornøyd om jeg får klokket den til det 100% stabilt, og etter det kommer jeg sikkert ikke til å styre noe mer med det. Blir jo litt mer for pengene med en 25% overklokk som yter bedre enn X6800.

Skal ha meg et Asus P5W DH Deluxe siden jeg har hørt mye bra om det og det virker som et sikkert valg. Er litt usikker på at par ting som hvilken bios-versjon (gamlere versjoner støtter ikke C2D) det kommer med, men jeg håper og tror det går i orden. De her på forumet som allerede har kortet ser ikke ut til å ha noen spesielle problemer.

Når det gjelder minne: du kan overklokke uansett hvilke spesifikasjoner de har ved hjelp av dividere, slakke litt på timings, sette opp voltage osv. men med det målet jeg har satt meg føler jeg de nevnte brikkene gir meg mest for pengene. Derfor, "perfekt". :)

Forresten, oppsettet mitt.

Endret av toygard
Lenke til kommentar
Hvis du kunne si litt info ang. systemet ditt, så hadde det vært til stor hjelp. Og jeg vil ikke anbefale Coirsar. Gå heller for OCZ, eller Kingston (ikke value).

Birger :)

6712339[/snapback]

Den synes jeg var litt tynn. Corsair leverer brikker av høyeste kvalitet og er blant det mest populære merket blandt entusiaster.

Lenke til kommentar
De er spesifisert for 675 mhz c4 mens PC6400 er 800 mhz med litt lavere timings, c5. De siste vil gi litt bedre ytelse og kan klokkes høyere

Bare for å ha det sagt - C4 er LAVERE timings enn C5, så C4 er å foretrekke, selv om det har lite å bety på ett Intel-oppsett.

@ Birger

Corsair Twin2X6400C3 er noen av de aller beste brikkene på markedet, så spar meg, kom med saklige uttalelser eller ikke si noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...