thomassit0 Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 ja, hvilken størrelse må jeg ha på et pola filter til kit linsa til 350D? Lenke til kommentar
andreash Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 ja, hvilken størrelse må jeg ha på et pola filter til kit linsa til 350D? 6709508[/snapback] Ser du på innsiden av objektivdekselet så står det ø=58 Det står på ALLE objektivdeksler Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Polafilter er vel ganske vanskelig å bruke med kit-linsa? Ettersom frontelementet snurrer når man fokuserer. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 ok, det visste jeg ikke.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Du kan peke kamera mot deg og få det til å fokusere. Da vil du se at ytterste element snurrer rundt. Dette vil gjøre at også filtre vil snurre rundt. Det betyr at effekten fra polafilteret forandrer seg med fokus... Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 ja hehe, skrev helt feil, jeg vet at det snurrer, men jeg visste ikke at polafilteret ble påvirket av det, trodde ikke det hadde noe å si om det snurrer rundt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Vel, jeg har faktisk ingen erfaring med dette selv (har ikke polafilter, det er dyrt og jeg har 77mm fatning=/), så det kan hende jeg tar feil, men det er iallfall det jeg har lest/hørt. Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Vel, jeg har faktisk ingen erfaring med dette selv (har ikke polafilter, det er dyrt og jeg har 77mm fatning=/), så det kan hende jeg tar feil, men det er iallfall det jeg har lest/hørt. 6711137[/snapback] Stemmer det at polafilter og front som snurrer ikke passer noe særlig... Man regulerer styrken på polafilteret ved å vri på det, og når fronten også roterer blir det kluss. Man kan jo vente med å justere polafilteret til kameraet har fokusert ferdig, eller bruke manuell fokus, men litt ekstra bryderi blir det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Vel, jeg har faktisk ingen erfaring med dette selv (har ikke polafilter, det er dyrt og jeg har 77mm fatning=/), så det kan hende jeg tar feil, men det er iallfall det jeg har lest/hørt. 6711137[/snapback] Stemmer det at polafilter og front som snurrer ikke passer noe særlig... Man regulerer styrken på polafilteret ved å vri på det, og når fronten også roterer blir det kluss. Man kan jo vente med å justere polafilteret til kameraet har fokusert ferdig, eller bruke manuell fokus, men litt ekstra bryderi blir det. 6711217[/snapback] Hva hjelper det å bruke manuell fokus? Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Hva hjelper det å bruke manuell fokus? Ved manuell fokus så er det en selv og ikke kameraet som bestemmer når fronten på objektivet roterer, dermed vil det være mulig (men fortsatt upraktisk) å bruke polafilter. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Hva hjelper det å bruke manuell fokus? Ved manuell fokus så er det en selv og ikke kameraet som bestemmer når fronten på objektivet roterer, dermed vil det være mulig (men fortsatt upraktisk) å bruke polafilter. 6711461[/snapback] Joda, men hvis du skal fokusere på en viss avstand, roterer frontlinsa akkurat like mye uavhengig av om det er mf eller af. Og du velger selv _når_ du skal fokusere med autofokus også. Du fokuserer når du trykker ned utløseren halvveis, ikkesant? Skjønner ikke fordelene med mf i dette tilfellet jeg Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Joda, men hvis du skal fokusere på en viss avstand, roterer frontlinsa akkurat like mye uavhengig av om det er mf eller af. Og du velger selv _når_ du skal fokusere med autofokus også. Du fokuserer når du trykker ned utløseren halvveis, ikkesant? Skjønner ikke fordelene med mf i dette tilfellet jeg Ja, selvfølgelig så roterer linsa like mye, tanken min var å fokusere først, og justere filter etterpå. Problemet med å bruke autofokus er at når man har fokusert ved å trykke utløseren halvveis ned, så må man på et eller annet vis vri filteret uten å slippe utløserknappen så kameraet fokuserer igjen (slett ikke sikkert at kameraet stopper fokus på nøyaktig samme sted hver gang)... Man manuell fokus så kan man slippe utløserknappen så mye man vil uten at fokus endrer seg. Mas blir det uansett, greiere med objektiv som ikke har roterende front Lenke til kommentar
; ) Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 (endret) Joda, men hvis du skal fokusere på en viss avstand, roterer frontlinsa akkurat like mye uavhengig av om det er mf eller af. Og du velger selv _når_ du skal fokusere med autofokus også. Du fokuserer når du trykker ned utløseren halvveis, ikkesant? Skjønner ikke fordelene med mf i dette tilfellet jeg Ja, selvfølgelig så roterer linsa like mye, tanken min var å fokusere først, og justere filter etterpå. Problemet med å bruke autofokus er at når man har fokusert ved å trykke utløseren halvveis ned, så må man på et eller annet vis vri filteret uten å slippe utløserknappen så kameraet fokuserer igjen (slett ikke sikkert at kameraet stopper fokus på nøyaktig samme sted hver gang)... Man manuell fokus så kan man slippe utløserknappen så mye man vil uten at fokus endrer seg. Mas blir det uansett, greiere med objektiv som ikke har roterende front 6711560[/snapback] Eller du kan bare sette autofokusen på *knappen som du kan gjøre i C.Fn. menyen på side 4. Da slepper du å ha problemer med å holde utløseren halvt nede for å holde fokuset. Endret 21. august 2006 av ; ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå