Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg la være å betale? (Forbrukerkjøpsloven)


redbaron

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en ny bruker men jeg håper på svar for det, hvis jeg er helt feil sted, kan noen gi meg en link?

 

Jeg har gått på Internatskole i et år, og velger å ikke fortsette. Siste skoledag dro jeg hjem med nesten alle tingene mine. Jeg kunne ikke ta med alt grunnet plassmangel i fartøyet. Et par dager senere ringer jeg til skolen for å si at jeg vil hente resten av tingene mine, men jeg fikk ikke noe svar. Jeg prøvde å ringe flere ganger over sommeren, men jeg fikk ikke noe svar. Når skolen endelig begynner igjen ringer jeg atter en gang, og finner ut at de har tatt alle tingene mine, stappet det i bæreposer, og lagret det på et trygt sted, og krever at jeg må betale for de 3 timene de brukte på den jobben. De prøvde å ringe meg en gang før de gjorde det, men de fikk ikke kontakt med meg.

 

Kan jeg i følge norsk lov velge å ikke betale for denne jobben?

Og hvis noe av utstyret mitt er skadet, kan jeg kreve at skolen erstatter dette?

 

Jeg hadde allmenn det året jeg gikk der, og mener å huske at det stod noe om dette i Forbrukerkjøpsloven.

 

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke "forbrukerkjøpsloven" har noe her å gjøre. Du har da vel ikke kjøpt tingene dine, som de har tatt vare på, av dem.

 

 

Edit:

 

Hvis bilen din har blitt tauet inn pga ulovlig parkering, kan ikke selskapet nekte deg å hente bilen, selv om du ikke kan betale der og da. Det samme gjelder bilverksteder. De har ikke anledning til å holde igjen bilen ved manglende betaling.

 

Så jeg kan ikke se at den nevnte internatskolen skulle ha noen sterkere privatrettslig makt enn andre...

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
(...)

 

Hvis bilen din har blitt tauet inn pga ulovlig parkering, kan ikke selskapet nekte deg å hente  bilen, selv om du ikke kan betale der og da.

 

(...)

6709481[/snapback]

 

Ikke pirk, men nysgjerrighet: Gjalt ikke dette bare private parkeringsselskaper? Husker vagt noen hete debatter om det i radioen for en tid tilbake...

Lenke til kommentar

Jeg vil tro dette reguleres av den kontrakten du eller dine foresatte tegnet med internatskolen da du flyttet inn. Evt. kan vel også husleieloven komme til anvendelse. Jeg tror de er i sin fulle rett til å kreve vederlag for at du ikke har ryddet opp etter deg. Med mindre du hadde en eksplisitt avtale om å sette igjen ting.

Lenke til kommentar
Hei, jeg er en ny bruker men jeg håper på svar for det, hvis jeg er helt feil sted, kan noen gi meg en link?

 

Jeg har gått på Internatskole i et år, og velger å ikke fortsette. Siste skoledag dro jeg hjem med nesten alle tingene mine. Jeg kunne ikke ta med alt grunnet plassmangel i fartøyet. Et par dager senere ringer jeg til skolen for å si at jeg vil hente resten av tingene mine, men jeg fikk ikke noe svar. Jeg prøvde å ringe flere ganger over sommeren, men jeg fikk ikke noe svar. Når skolen endelig begynner igjen ringer jeg atter en gang, og finner ut at de har tatt alle tingene mine, stappet det i bæreposer, og lagret det på et trygt sted, og krever at jeg må betale for de 3 timene de brukte på den jobben. De prøvde å ringe meg en gang før de gjorde det, men de fikk ikke kontakt med meg.

 

Kan jeg i følge norsk lov velge å ikke betale for denne jobben?

Og hvis noe av utstyret mitt er skadet, kan jeg kreve at skolen erstatter dette?

 

Jeg hadde allmenn det året jeg gikk der, og mener å huske at det stod noe om dette i Forbrukerkjøpsloven.

 

På forhånd takk for hjelpen!

6709213[/snapback]

 

Betal og bli ferdig med det. Livet går videre. Sats på en rask løsning og en god dialog. Prut kanskje litt på prisen.

Lenke til kommentar

Takk for all respons!

 

Var å hentet alt som var igjen nå, det var 3-4 søppelsekker og en kontorstol igjen. All vaskingen hadde jeg allerede gjort. Ikke tale om at det var en 3 timers jobb! Jeg fikk ikke noe beskjed om å betale for denne "jobben" og vet ikke hvor mye det er. Jeg velger å ikke betale det for øyeblikket, sender de meg en regning i posten tror jeg at det ender med å tømme sparegrisen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...