Gå til innhold

Vurderer meg å lære å spille på gitar.


WaterMarked

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv spilt el-gitar en drøy måned nå. Jeg kjøpte meg et software-baser gitarkurs fra eMedia med videoer, animert fretboard og masse tabulaturer. Jeg synes selv jeg har lært en del denne måneden og jeg spiller sanger som Black Sabbath - Iron man og Black Sabbath - Paranoid uten problem.

 

En ting jeg tror er viktig er å spille musikk du liker. Jeg har tidligere prøvd meg med klassisk gitar, men ga opp da jeg hadde 0 interesse for å spille "Tom Dooley", "Til Paris" og "Blinke Blinke Lille stjerne".

 

Mine Tips:

 

* Lær deg å spille med alle fingrene på venstrehånden, ellers blir det vanskelig å spille fort.

 

* Spill musikk du liker

 

* Ikke gi opp, det tar tid

 

* Øv inn basic ting som rikitg plekterteknikk og sittestilling før du hamrer løs

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Tenkte også på dette her en dag. Kan ikke noe mer enn ungdomskolenivå + litt, men har dog lang erfaring med tangenter. Kan en del akordspill og litt transponering, vil dette gjøre ting lettere? :)

6708914[/snapback]

Vil tro det...spilelr ikke instrument selv, men for en kompis av meg som spiller sax så gjorde han det storartet på ungdomsskolen med gittar.

Lenke til kommentar
Tenkte også på dette her en dag. Kan ikke noe mer enn ungdomskolenivå + litt, men har dog lang erfaring med tangenter. Kan en del akordspill og litt transponering, vil dette gjøre ting lettere? :)

6708914[/snapback]

Du drar fordel av å ha spilt et instrument tidligere. Disiplin, rytme, musikkforståelse... Jeg kan lære meg enkelte sanger på gitar ved å bare høre sangene, og dette tror jeg jeg kan takke min erfaring på orgel for. Jeg gikk på orgelkurs i over 5år, og tror det har hjulpet meg mye når det kommer til gitarspillingen.

Lenke til kommentar
* Lær deg å spille med alle fingrene på venstrehånden, ellers blir det vanskelig å spille fort.

 

* Spill musikk du liker

 

* Ikke gi opp, det tar tid

 

* Øv inn basic ting som rikitg plekterteknikk og sittestilling før du hamrer løs

6708927[/snapback]

Enig der, har spilt i ca 1 år, men ikke aktivt da, så husker ikke alt det jeg har lært..

Men ikke spill musikk du ikke liker og sånt som EvoZ sier..

Gl hf..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm
ossen musikk liker du liksom a?

Liker du feks metallica, har de noen enkle riff som kan læres, alle band har noen riff som en enkle..

Også hvis du begynner med en forenkla verson, begynner du å legge mer avansert teknikk i det etterhvert, flere fingre på grepet for finere lyd osv..

6709840[/snapback]

Har metallica noe avansert musikk i det hele tatt? det er jo bare powerchords på de øverste strengene.

 

Men hvis du virkelig går inn for å lære deg å spille så går det jo greit fort. Men hvis du ikke liker å spille, og bare synes det blir kjedelig, så får du ikke framskritt.

Lenke til kommentar
ossen musikk liker du liksom a?

Liker du feks metallica, har de noen enkle riff som kan læres, alle band har noen riff som en enkle..

Også hvis du begynner med en forenkla verson, begynner du å legge mer avansert teknikk i det etterhvert, flere fingre på grepet for finere lyd osv..

6709840[/snapback]

 

Liker nesten all musikk,utenom tekno og slikt piss. ;)

Lenke til kommentar
ossen musikk liker du liksom a?

Liker du feks metallica, har de noen enkle riff som kan læres, alle band har noen riff som en enkle..

Også hvis du begynner med en forenkla verson, begynner du å legge mer avansert teknikk i det etterhvert, flere fingre på grepet for finere lyd osv..

6709840[/snapback]

Har metallica noe avansert musikk i det hele tatt? det er jo bare powerchords på de øverste strengene.

 

Men hvis du virkelig går inn for å lære deg å spille så går det jo greit fort. Men hvis du ikke liker å spille, og bare synes det blir kjedelig, så får du ikke framskritt.

6710043[/snapback]

Kan ikke si at alle sangene på de tidlige utgivelsene er så forferdelig enkle. De går i et forykende tempo.

Lenke til kommentar

For meg var det sinnsykt vanskelig å spille i begynnelsen, trodde aldri jeg skulle få grepet på gitaren, men når du først kan det er det veldig morsomt.

Vil anbefale at du ikke bruker for mye tabs og slikt da det kan bli vanskelig å lære sanger du ikke finner tabs på da du ikke får trent deg på å lære sanger etter gehør.

Du bør også lære sweep-picking og slikt tidlig da det kan bli vanskelig viss du har låst deg en enkel teknikk.

Jeg har spilt i 2-3 år, og har først nå nylig hørt om sweep-picking, hadde aldri tenkt tanken på å spille slik før jeg leste om gitar på wikipedia, så nå har jeg problemer med å få det til. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...