Gå til innhold

Å slippe førstegangs tjenesten?

Anbefalte innlegg

Får vel si det som det er,

Jeg var på sesjon den 20 januar, og tok de standard prøvene og sånn der.

Jaja samma det, saken er kort & godt at jeg ikke vil i militæret.

Jeg rører skjeldent ett dataspill som har noe med skytevåpen og dreping å gjøre.

Jeg ønsker ikke å gå i militæret bare for å lære meg å overleve, eller å lære og drepe eller hva faen som skjer der. Jeg kommer ikke til å takle de mnd, med de folka der.

Jeg sa at jeg var passist på sesjonen, og fikk slike søknads ark for sivil forsvaret, men nå er spørsmålet igjen, hva skal jeg skrive på den søknaden? eller hva skal jeg idet hele tatt gjøre for å slippe denna dritten?

Ber om skikkelig hjelp, og ikke kødde poster nå. Jeg har en vondt følelse imeg bare jeg tenker på det :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sa du var passist så tror jeg ikke de trodde deg. Pasifist hadde kanskje vært bedre. Du kan starte en religion og være prest. Bare pass på at du har en tilhenger og fått den godkjent. En kompis var i militæret i 4 dager. Så gikk han til legen og sa at han ikke lenger kunne være ansvarlig for egne handlinger. Ble dimitert på dagen. I papiret står det kun dimitert av medisinske årsaker, så det går jo an å si at du brakk foten e.l.

Lenke til kommentar

Er bare å gå til ein lege som kan skrive en melding til deg.

Pass på og IKKE si du er syk i hodet e.l .

Dette blir arkivert og det kan bli vanskelig og få jobb i diverse stillinger etterpå.

Det du også kan gjør er vell siviltjeneste.

Tidligere klassekamerat av meg jobbet på ein skole i 1 år.

Tror han var lærer på barneskolen eller noe slik.

Lenke til kommentar

de kommer til å "lure" deg til å tro at du må klippe håret, men man MÅ ikke, man kan bruke hårnett hvis man ikke vil klippe seg...

vi fikk info om at vi ikke trengte å klippe oss dagen etter at ALLE var klippet...

men du lærer MYE mer enn å drepe og overleve, er faktisk ganske bra der, du lærer mye om deg selv og andre, og du får en opplevelse for livet...

er også mest i heimeværnet og lignende du lærer å drepe og overleve, de er en av de få som faktisk kan bli "skikkelige" soldater og dra på utenlands-oppdrag etterpå

Lenke til kommentar
OT, men hvordan er det med håret? Eg NEKTER å klippe meg. Kan gjerne bruke hårnett/strikk og annet faenskap, men klipping blir ikke det noe av.

6711006[/snapback]

Du trenger ikke klippe deg med mindre du skal bli militærpoliti. Bare der de operer med slik kjønnsdiskriminering :p

Hva er egentlig Heimeværnet? Noen som vil fortelle?

Endret av stakan
Lenke til kommentar

Heimvernet er en gjeng med folk som er tilfeldig plukket ut. Enten etter fullført førstegangstjeneste eller 6 mnd heimvernstjeneste. Hv soldater har utstyr, våpen og ammunisjon i eget hjem. Men de kan ikke bruke våpenet, fordi tennstempelet er levert inn. Det er øvelse ca 1 gang i året som varer ca 3-4 dager.

Heimvernet skal være raskt ute for å beskytte landet ved krig eller terror.

Det er vel ca 50 000 hv-soldater fordelt på hele landet.

Det året man fyller 44 år dimmiterer man fra heimvernet.

Men, folk blir tvunget til å være med i HV uansett om de vil eller ikke!! Derfor er det en del umotiverte og sinte folk som er der bare fordi de må!! Dette gjør at det aldrig blir noe godt samhold og sammarbeid innad i tropper og lag! Det ødelegger utrolig mye! Derfor burde HV og resten av forsvaret bare vervet frivillige soldater! Da kan det bli et bra team med ordentlig sammarbeid..

Regjeringen jobber også med å innføre likestilling overalt i private bedrifter, men prøver å glemme bort denne prosessen i forsvaret, hvor regjeringen har øverste lederskap!

Ja til frivillig tjeneste for gutter og jenter!! :w00t:

Lenke til kommentar

Jepp. Det er definitivt verdt det å få ei bot på et par tusen og et evig stempel som narkoman og kriminell for å slippe unna noe som strengt talt bare er godt for deg. Nei.

Ta det som en mann eller hiv deg i sivilforsvaret. De har hørt alle unnskyldningene før uansett.

Lenke til kommentar

Du lærer ikke å drepe i militæret. Du skal forhåpentligvis lærer litt om disiplin, lagarbeid/samarbeid, handling og konsekvenser, våpenhåndtering og ikke minst hvordan man skal re opp senga og vaske rommet.

Hvis du absolutt ikke vil i militæret så fyll ut skjemaet du har fått. Tror ikke det blir noe problem å slippe hvis du begrunner det godt. Det står litt om pasifisme her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Pasifist

Søk litt rundt på nett og lag en god begrunnelse som du kan stå inne for. Lykke til.

Lenke til kommentar
Jeg rører skjeldent ett dataspill som har noe med skytevåpen og dreping å gjøre.

Jeg ønsker ikke å gå i militæret bare for å lære meg å overleve, eller å lære og drepe eller hva faen som skjer der. Jeg kommer ikke til å takle de mnd, med de folka der.

6708737[/snapback]

Herregud, ta deg sammen mann ! (gutt)

Jeg er også en slik person som ikke synes skytevåpen er fun-fun , og kommer aldri til å ha eget våpen bare for morro skyld.

Likevel dro jeg i militæret, og savner fasktisk noen av de tingene vi gjorde der.

I militæret blir du skikkelig kompis med de andre i troppen din, og jeg har aldri opplevd å få så mange venner på de 7 ukene jeg var i rekrutten!

Militæret er ikke noe skummelt med mindre du er pyse og synes alt som er utenfor gutterommet er ekkelt og æsj.

Hør med noen som har vært i militæret om hva de synes, og få deg en mening om det.

Jeg personlig vokse mye iløpet min periode i militæret, og synes alle burde dra innom, selv om du "taper" et år på det(Lønna er ikke allverden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...