JensenScandinavia AS Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Har en Passat 97 TDI 110 HK som har dratt litt dårlig en stund nå. Turbotrykket er tilstedet, men ikke 100%. I sommer bytta jeg luftmengdemåler uten at det ble noe bedre. Møller har kjørt test og mener turbo må overhales / byttes. Forige helg var jeg på langtur og da skjedde det noe merkelig. Etter å ha kjørt 1 time var jeg innom en bensinstasjon og fylte på litt olje (ca. 1/2 liter). Når jeg starta motoren etterpå så føyk turtallet av seg selv opp i 2000rpm ett lite øyeblikk før den datt ned på normal tomgang. Dette har jeg vært borti før jeg bytta Luftmengdemåleren, så jeg skrudde av tenninga og starta på nytt. Da starta bilen normalt. Når jeg så begynte å kjøre så var det som turboen hadde våkna til liv igjen. Det gode gamle draget fra tuboen var tilstedet hele turen hjem igjen. Neste dag var turboen tilbake til gamle tralter igjen :-( For meg virker det som den oljepåfyllinga smørte et eller annet i motoren, men hvorfor forsvinner turboen igjen ? Noe som har forslag / synspunkter på hva jeg burde teste ut ? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Dette høres ut som noe feil med motorstyring, der er det masse som kan være galt for å si det sånn, ikke lett å finne ut eksakt hva som feiler. Når og hvordan oppsto dette problemet da? Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Det er enkelt å finne feilen.Man kobler på måler på slangen til wastegate'n.Så tar man å kjører på full belastning med diagnosetester.Man leser av på testeren forventet turbotrykk og aktuellt turbotrykk.Er det aktuelle trykket for lavt leser man av trykket ned på wastegate'n.Er trykket på wastegaten for lavt og takteprosenten til turbotrykksventilen riktig måler man ut turbotrykksventilen.Er trykket til wastegaten i orden sjekker man eksosanlegg og innsug for tett/u-tettheter før man skifter turbo.Har de gjort dette så stemmer det nok at du må skifte turbo. Får du noen feilkoder på motor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå