Gå til innhold

Verktøy til jobben - håndoverfres bits

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette egentlig er riktig forum-plass, men var egentlig det nærmeste jeg kom til modding av PC da.

I og med at jeg ikke har klart å komme i kontakt med noen som kan gjøre en frese jobb for meg (har ikke kontaktet noe yrkeskole enda men kommer til å gjøre det). Så tenkte jeg kanskje at jeg kan gjøre jobben selv hvis forsvarlig og mulig.

Var en tur innom clas Olhson idag og så at de hadde forskjellige topfresere (håndholdte fresere). Motorene ser jo tålig kraftige ut da (rundt 2100w) og rpm 8-31-tusen. De fleste bitsene for disse er ment for tre. Det jeg skal frese i er aluminium, så jeg lurer litt på om noen vet om man kan kjøpe bits for å frese i metal.

Jeg har lagt ut en beskrivelse av hva jeg skal ha frest ut i en tidligere post her

Eventuelt hvor jeg kan få tak i et slikt bits. Regner med at det er snakk om endel varme som blir utviklet under en slik prosess i metall så hvordan vil det bli med tanke på kjøling og håndoverfreser?

Fint om noen har litt input eventuelt egne erfaringer med bruk av håndoverfres brukt i metal (aluminium).

mvH

Frankie

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke om dette egentlig er riktig forum-plass, men var egentlig det nærmeste jeg kom til modding av PC da.

I og med at jeg ikke har klart å komme i kontakt med noen som kan gjøre en frese jobb for meg (har ikke kontaktet noe yrkeskole enda men kommer til å gjøre det). Så tenkte jeg kanskje at jeg kan gjøre jobben selv hvis forsvarlig og mulig.

Var en tur innom clas Olhson idag og så at de hadde forskjellige topfresere (håndholdte fresere). Motorene ser jo tålig kraftige ut da (rundt 2100w) og rpm 8-31-tusen. De fleste bitsene for disse er ment for tre. Det jeg skal frese i er aluminium, så jeg lurer litt på om noen vet om man kan kjøpe bits for å frese i metal.

Jeg har lagt ut en beskrivelse av hva jeg skal ha frest ut i en tidligere post her

Eventuelt hvor jeg kan få tak i et slikt bits. Regner med at det er snakk om endel varme som blir utviklet under en slik prosess i metall så hvordan vil det bli med tanke på kjøling og håndoverfreser?

Fint om noen har litt input eventuelt egne erfaringer med bruk av håndoverfres brukt i metal (aluminium).

mvH

Frankie

6708258[/snapback]

ohhh... ville nokk har fått dette gjort i en ornteling frese maskin jeg da...

er det ikke mulighet å gå på en lokal vidregående skole eller verksted.. vet ivertfall at di fleste vgs'r gjør sånn som dette stort sett gratis :thumbup:

Lenke til kommentar

Hi :cool:

Jeg har frest aleminium med trefreser og det går helt fint siden aleminium er ganske mykt matriale.

Du trenger bare å ta litt av gangen i et rolig tempo og at du freser mot rotasjonen på fresen slik at maskinen ikke tar over jobben.....

Bare husk å feste emnet godt....og at du helst bruker hardmetallfreser...

Håper dette var til hjelp..... :p

Mitt posject... http://home.no/pcbouldingmania/

Endret av pcbouldingmania
Lenke til kommentar

Vet ikke om noen steder i Singapore eller omegn men det må vel finnes metallgjenvinning et sted i nærheten ellers så er mekaniske værksteder et god sted og begynne letingen etter alu. Ny pris er ca 85-90kr/kg

Problemet med håndoverfres er at den egentligg går alt for fort men det kan gå til nød, men vær nøye med sikerheten din for her er det mye som kan gå galt!

Pass på at du har skarpt værktøy og smør godt og ta deg god tid!

Lenke til kommentar

Hi :cool:

Du kan jo prøve metallgjenvinningsfirmaer, der kan du ofte plukke gratis, eller du tar en rask tur innom en metallbedrift som jeg har gjordt.

Du sier bare at du holder på med et spennende prosjekt og at du trenger noen kapp og nevner målene. Så får du som oftest kappet opp matrialet på mål gratis, eller for en symbolsk sum.

Jeg betalte bare 50 spenn for alle yttersidene (6 stk på 3mm tykkelse 400x400mm) til kabinettet...Fikk også noe 2mm....

Dette hadde glatt kostet 600,- vist du hadde tatt en tur til en blikkenslager, men det finnes noen greie der også... :dribble:

Kansje smart å ta en tur innom og orientere deg om hva slags utvalg de har....

vet ikke hvor du bor, men i Halden så har vi et firma som selger metall på mål..så det er bare å måle og kappe. Så betaler du bare for det du tar.... :thumbup:

Mitt prosjekt http://home.no/pcbouldingmania/

Lenke til kommentar

en stund siden jeg bodde i Singapore ja...flytta hjem til Kristiansad, igjen flytta og bor nå her i Bekkestua ;)

Tja jeg er ikke så veldig kjent rundt her enda, så jeg skal sjekke litt ut på forskjellige ting.

Har begynnt å leke litt med Sketchup, utrolig simpelt leketøy...bare så synd jeg sliter med å lage en fin spirat i Sketchup, må nok bare fintune skilsen min.

Frankie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...