andersab Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Hei, har lest og lest i dette forumet, og har funner ut at jeg enten skal kjøpe 350D eller 50D. Jeg har aldri hatt speilrefleks før, men ønsker å kjøpe det, da min kone har fått litt interessen for foto, og snart skal på foto-kurs. Jeg har lest mye bra om begge kameraene, og holder av en eller annen grunn en liten knapp på 50D. Det eneste som får meg til å tvile er at 350D har 8 Megapixler, mens 50D har 6.1. Har dette mye å si? Er nok egentlig på utkikk etter det kameraet som gir best bilde uten så mye etterbehandling. Synspunkter? Takk for alle svar! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Det har ikke mye å si på oppløsningen. De er begge såpass gode at jeg vil si at det er viktigere hvor gode de er å holde i for akkurat dine hender. (evt. din kone. Finn ett kamera begge er fortrolige med.. din kone har kanskje mindre hender og vil trekke mot 350D, mens du sikkert har litt større. da er kanskje D50 ett bedre alternativ. Ta turen innom en fotobutikk og sjekk selv, både du og din kone. Ang. bilder uten etterbehandling... ta med deg en minnepinne til en butikk som har begge kamera, så spør du om du kan ta prøvebilder også sjekker du selv. Hvilke bilder som er best, m.t.p. fargemetning og slikt direkte fra kamera er høyst subjektivt. Men husk. dSLR er beregnet for etterbehandling og ting som hvitbalanse og slikt er meget fort rettet på i bildebehandlngsprogram i etterkant, så lenge du fotograferer i RAW format. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Vedr. hukommelseskort, så bruger 350D CF og D50 SD kort, så det skal du lige være opmærksom på hvis du skal prøve Endret 19. august 2006 av Kigulu Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 350D har et *elendig* grep, så sørg for å prøve dette _før_ du kjøper kameraet. Dette er grunn nok til å velge D50 over 350D, slik jeg ser det. Samtidig er prisen på D50 kit'et uslåelig. Ellers anbefaler jeg deg å prøve og holde Sony A100 også, da det har nesten samme størrelse på huset som 350D men med et skikkelig godt grep. Du får i tillegg bildestabilisering, 2.5" skjerm, antistøv-funksjon og et raskere kamera med Sony'en. Lenke til kommentar
andersab Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Takk for gode svar! Det ante meg at det ikke er så mye konkret diff å prate om på bildekveliteten til disse kameraene. Skal gå å se/ta på begge kameraene, så får vi se hvem som faller i smak. Har sett litt på A100 som Linuxguru nevnte også, men det blir litt annen prisklasse. Trur vi starter litt forsiktig... Takk igjen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Linuxguru: Blir litt feil å anbefale et kamera til 10.000, når trådstarter spør etter et kamera til drøye 5000 kroner. A100 er sikkert et knallkamera (gleder meg til å få prøve det), og du er tydeligvis veldig fornøyd. Men det koster nesten det dobbelte av det trådstarter i utgangspunktet har tenkt å bruke. Vurder pris før du anbefaler A100 så hyppig andersab: Det finnes en drøss med tråder på forumet om akkurat denne problemstillingen, 350D eller 50D. Det som går igjen som tips, er at man prøver å holde kameraet før man bestemmer seg. De koster det samme i mange fotobutikker som på nettet, og da er man i tillegg sikker på at man gjør et riktig kjøp. Mange har kjøpt f.eks 350D, og i ettertid prøvd D50 og angret veldig (sikkert omvendt også). Og veldig mange av de som allerede har bestemt seg for f.eks 350D når de kommer inn der jeg jobber, skifter mening ganske kjapt så fort de prøver D50 eller D70s. Det er følelsen av kameraet som teller, når de er så like i utgangspunktet. Og som MrLee sier, så har ikke forskjellen mellom 6 og 8 megapixler mye å si. Jeg tror du skal slite med å se forskjellen selv i A3 forstørrelser. 6 megapixler holder strengt tatt til A1 om man skal se bildet på normal betraktningsavstand. Lenke til kommentar
sullemikkel Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe Canon 350D etter div anbefalinger, dro ned til en lokal fotosjappe og fikk en Nikon D50 i hånda. Ombestemte meg i løpet av ca 3 sek og kjøpte D50. Den passet utrolig mye bedre i min hånd og når resten av egenskapene var omtrent likeverdige var ikke valget vanskelig. D50 er større, tyngre og med et mye bedre grep. Advarer mot å kjøpe dSLR på nettet uten å ha prøvd å holde kameraet først. Lenke til kommentar
sealie Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Jeg må si meg enig i siste posteren her.. Jeg var også helt sikker på at jeg kom til å kjøpe 350D'en fra Canon. Jeg dro ned på en lokal fotobutikk, der dem tilfeldigvis kun markedsførte 350D og D50. Mitt førsteinntrykk på Canon IOS 350D, var umiddelbart at den har et elendig grep for mine hender. Og jeg annser ikke mine hender som spesielt store. I tillegg er 350D'en langt mer plastaktig, etter min mening - og du får umiddelbart en "billigfølelse" når du kjenner grepet på kameraet. D50 er også plast, men dem kamuflerer dette med en mer røff finish. Og jeg har så langt ikke kjent antydning til "knirking". Det bare ser og kjennes SOLID ut, som dessverre er langt mindre enn jeg kan si om 350D. (Dette sårer faktisk å si når jeg i bunn og grunn er Canon-mann) Nikon D50'en er også en god del større, kamerahusmessig og du får derfor et bedre helhetsinntrykk av grepet generellt sett. Det skal legges til at du kan kjøpe et vertikalgrep for 350D til en billig penge, som forbedrer grepet betydelig om du er vant til vertikalgrep. Dette finnes ikke (værtfall orginalt) til D50'en. Alt i alt er det få negative ting jeg kan si om mitt Nikon D50. Det eneste må være en noe mindre ISO-range enn konkurentene, og i tillegg at det er en del innstillinger du må krongle deg inn på menyen for å endre... hver gang... Dette gjelder bl.a hvitbalanse og bracketing.. Gudene vet hvorfor Om du ikkje skjønte bæra av den siste setninga, kan du med trygghet kjøpe en D50. Du vil ikke angre. Bruk heller pengene du sparer på D50 til å kjøpe deg et bedre objektiv, eller om ikke bedre en ekstern blitz (SB-600) Blitzen var faktisk den første tingen jeg merket begrensinga på, som forventet. Dette merker du generelt sett i dårlige belyste rom som er typere enn 5-6 meter.. Håper du får gjort et valg du er fornøyd med, men personlig tror jeg verken du eller kona vil angre på å kjøpe et Nikon D50. Ikke tenk så mye på megapixlene, tenk på helheten! Lykke til! Vidar Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Linuxguru: Blir litt feil å anbefale et kamera til 10.000, når trådstarter spør etter et kamera til drøye 5000 kroner. A100 er sikkert et knallkamera (gleder meg til å få prøve det), og du er tydeligvis veldig fornøyd. Men det koster nesten det dobbelte av det trådstarter i utgangspunktet har tenkt å bruke. Vurder pris før du anbefaler A100 så hyppig Hvis du ikke lider av selektivt syn, så ser du at jeg anbefalte Nikon D50 over. Det har jeg gjort mange andre plasser også, nettopp fordi kombinasjonen pris/ytelse er topp. Så vennligst ikke antyd at jeg er en Sony-fraggel. Forøvrig får man Sony A100 under 8000 kr, og vurderer man Canon 350D så er det snakk om et prishopp på "bare" 2000 kr opp til A100. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 sealie: Du trenger ikke å gå inn i menyen for å endre hvitbalanse. Bare trykk på knappen for hvitbalanse (nr. 2 nedenfra til venstre) og drei på hjulet med tommelen. Hvis det ikke virker kan du aktivere lysmåleren først ved å trykke utløseren halvt ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå