Spr0cket Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 vil lære meg språket og skrive noen script for å se hvordan dette funker. tnekte på en funksjon som lese ut fra en database. må vel lære meg litt om mysql også? har lasta ned easyphp, det er såvidt jeg forstår et verktøy for å teste scripta man skriver. men det jeg trenger er virkelig basics. hvor skal jeg begynne? lese andres script? jeg trenger å forstå kommandoene, og lære meg hvordan jeg skriver ting selv. men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne. har som sagt sett litt på easyphp men dette er vel først nyttig når man har skrevet script som man vil teste. hjølp. edit: har både googla og lest tråden på forumet om nybegynnre til php. men det fikk meg ikke så mye lengre. Lenke til kommentar
TheRealL Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Det er mange bra tutorials på http://www.phpfreaks.com Lenke til kommentar
kjey Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg mener at det beste man kan gjøre når man er nybegynner er å kjøpe en step-by-step bok. Dette er på grunn av at man får riktig oppfølging og tips til hvordan man kan videreutvikle seg. Den beste PHP-boken jeg vet om er norsk, og heter "Programmering i PHP". Den tar for seg grunnleggene forståelse, databasebehandling, MySQL opplæring osv. Boka har mange oppgaver du kan løse og en egen programmerings kokebok. http://www.tisip.no/public/bok/enBok.jsp?bokid=473 Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 http://www.hardware.no/guider/programvare/...apittel_1/27145 Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 takker for svært gode svar her. akkurat det jeg lette etter. har bestilt bok, php og mysql for dummies. veit ikke hvor bra disse for dummies seriene er, men skal teste det. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 og jeg leser og jeg leser: er det en riktig antagelse at et system med php og mysql i et nettverk der flere skal lese forskjellige steder i en database samtidig vil gi mest belastning på serveren og svært lite på klienten? samt at nettverksbruken vil bli minimert fordi serveren sender bare ut den nødvendige informasjonen, og ikke mer enn det som blir vist på klientmaskina? evt pga lavere båndbreddebruk php har blitt så poppis på verdensveven? er php/mysql svært maskinvarekrevende på serversiden hvis databasen blir noe omfangsrik? og hvor mye snakker vi om her? det er vel mer antall forespørsler per sekund som avgjør snarere enn størrelsen på databasen? det er noe i det en sier om at ett svar gir ti nye spørsmål. Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Det er mange fine tutorials på www.sindrem.com Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 men har jeg forstått dette riktig da? mtp det jeg skrev over her.. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 lurer på hva slags bok du leser for det der var mer om maskinvare og nettverk instalaskjoner. Men #1 er riktig siden php er et server språk og ikke et klient språk Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 og jeg leser og jeg leser: er det en riktig antagelse at et system med php og mysql i et nettverk der flere skal lese forskjellige steder i en database samtidig vil gi mest belastning på serveren og svært lite på klienten?6709561[/snapback] Belastningen på klienten vil være veldig avhengig av nettleseren, men PHP i seg selv vil ikke belaste klient i det heltatt. HTML-en som sendt fra serveren derimot ...samt at nettverksbruken vil bli minimert fordi serveren sender bare ut den nødvendige informasjonen, og ikke mer enn det som blir vist på klientmaskina? 6709561[/snapback] Vel, det blir ikke sendt noe mer enn HTML-en eller teksten du skriver ut nei. Ev. blir det sendt med cookie o.l., men det er jo minimalt.evt pga lavere båndbreddebruk php har blitt så poppis på verdensveven? 6709561[/snapback] Nei, her tar du svært feil. PHP er populært fordi det gir mulighet for dynamiske nettsider, ikke fordi båndbredden blir mindre. Skal man minimere båndbredden må man til med AJAX.er php/mysql svært maskinvarekrevende på serversiden hvis databasen blir noe omfangsrik? og hvor mye snakker vi om her? det er vel mer antall forespørsler per sekund som avgjør snarere enn størrelsen på databasen? 6709561[/snapback] Her er det mye som spiller inn. Primært vil antall sidevisninger pr. sekund være det avgjørende, men ting som størrelse på databasen, indeksering osv. har også stor innvirkning. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 takk for svar ernie! alltid gledelig med konkrete svar og ikke minst gode svar! hvor mye er "mange" sidevisninger per sekund? snakker vi tusener eller titalls? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå