Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke boota opp

Anbefalte innlegg

Tok ut C: disken min (Raptor 37Gb) og satte den i en annen maskin, da jeg skulle sette den inn i min igjen fikk jeg ikke boota opp. Det står: BIOS is not installed, insert proper boot device og slikt. Har ikke rørt rekkefølge av kabler, jumpers eller bios innstillinger så hvorfor får jeg ikke boota? Har prøvd forskjellige innstillinger i bios men funker ikke uansett. Den finner harddisken men får ikke boota fra den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"BIOS not installed" kommer sikkert fra RAID kontrolleren, det er normalt når kontrolleren er enabled i BIOS men ingen disk er koblet til.

Hva har du av andre disker, og hvor er de koblet til?

Du har antagelig en mismatch med hvor diskene er koblet til og boot prioritet innstilling i BIOS.

Lenke til kommentar

Snakka med en fyr på msn nå og han tror det er et MBR problem, boot sektor feil. Noen som vet hva dette er og hvordan jeg kan løse det?

Harddisker: Western Digital Raptor S-ATA

Seagate Barracuda IDE

Seagate Barracuda nr2 IDE

Har jo ikke rørt rekkefølgen her, ikke i BIOS heller. Når jeg trykker F8 og booter opp fra windows disken restarter pcn :/

Endret av Impetus90
Lenke til kommentar

Hvis du kan bruke F8 for å boote så er det helt klart ikke noe MBR problem.

Du har ikke rørt rekkefølgen, men siden du har tatt ut disken så har antagelig BIOS selv forandret den. At du kan bruke F8 tyder jo på at det bare er å gå inn i BIOS menyen og sette det permanent.

Så da er problemet at den restarter? Hva gjorde du med disken i en annen PC, boota du Windows der? I såfall kanskje ikke så rart at den har litt problemer med drivere. En Repair Install burde fikse det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...