efikkan Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Hei! En jeg kjenner vil gjerne bytte ut Windows med Linux(Ubuntu) fordi pcene er for ustabile med Windows. Bruksområde er hovedsaklig visning av bilder og bruk av skriveprogram. Så over til problemet. For at vedkommende skal kunne legge helt vekk Windows, må han selvsagt kunne gjøre det han er vandt med, altså enkelt kunne gå inn på en pc i lokalt nettverk(Windows-pcer) og behandle bildene som i "ACDSee" i Windows. Det er ikke noe problem å komme inn på pcene gjennom Ubuntu, men så langt er det veldig tungvind, og mappestrukturen blir ikke vist i "trestruktur". Så enkelt og greit trenger vedkommende et program som ACDSee som kan vise delte mapper som "andre maskiner" i utforskeren i Windows. Kan noen hjelpe? Jeg takker for alle svar. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Sabbath Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Hvis maskinen er ustabil så tror jeg ikke bytte av operativsystem er løsningen til problemet. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 I konqueror kan du skrive smb://hostname for å browse shares på en maskin Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Sabbath: Jo faktisk. I noen tilfeller kan det hjelpe. Min gamle pc var veldig ustabil i Windows 2000, XP, og Windows 2003, men når jeg installerte Slackware Linux, ble maskina helt fin. Tro det eller ei. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Post her om hvordan man mounter samba til /etc/fstab: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6450947 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Sabbath: Jo faktisk. I noen tilfeller kan det hjelpe. Min gamle pc var veldig ustabil i Windows 2000, XP, og Windows 2003, men når jeg installerte Slackware Linux, ble maskina helt fin. Tro det eller ei. 6706543[/snapback] Jeg vet at den blir stabil med Linux, og den er stabil etter hver gang den er gjenopprettet med Ghost. Så går det noen dager så kommer BSOD og diverse mer og mer. Det er riktig nok en eldre pc det er snakk om. Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Har ikke noe å si. Gammel eller ikke gammel pc. Windows skal ikke være ustabil anyway. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Post her om hvordan man mounter samba til /etc/fstab:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=6450947 6706587[/snapback] Jeg har prøvd ut det du skrev i linken, men fikk det ikke til. mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //192.168.1.35/Stam, missing codepage or other error In some cases useful info is found in syslog - try dmesg | tail or so //192.168.1.35/Stam /media/Stam smbfs credentials=/root/.smbcredentials,dmask=777,fmask=777 0 0 Jeg har også prøvd med "smb://192.168.1.35/Stam". Og mappen "Stam" under "media" finnes. Jeg har også lagt til /root/.smbcredentials. Vet du hva som er feil her? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Du har helt rett wil, Windows er aldri ustabil Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Vel, nå sa jeg ikke nøyaktig det, men det jeg mente var at uannsett hvor gammel en pc er, så skal den ikke være ustabil. Selv om den har Windows installert. Når vet vi jo alle at Linux er 10-20 ganger mer stabil en Windows uannsett da men. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Har ikke noe å si. Gammel eller ikke gammel pc. Windows skal ikke være ustabil anyway. 6706651[/snapback] Ikke gjør dette om til en diskusjon om Windows er ustabil eller ikke. Poenget er at den pcen blir rakt ustabil. Dette har selvsagt noe med bruken... Det kan også nevnes at den kjører Windows 98, så da er det ikke så rart at den stopper opp med programvare som er en del år nyere. Men tilbake til tema nå. Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Har ikke laga noe diskusjon om noe som helst jeg. Sa bare at uannsett hvilken pc man har, så skal hverken Windows eller Linux være ustabil. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Jeg fant ut etter et søk i Google at jeg måtte legge til pakken "smbfs" og så gikk det glatt. Takk så langt. Nå trenger jeg et bra bildevisningsprogram som kan vise delte mapper på den måten som nevnt i første innlegg. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Sjekk at smbmount er installert, hvis ikke må du installere det for å kunne mounte samba filsystem. Avhengig av distro kan dette ligge i en pakke som heter smbfs. EDIT: For seint ute Endret 19. august 2006 av Langbein Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Forresten personen var storfornøyd med Nautilus etter at den delte mappen ble "mountet". Men kom gjerne med forslag til gode program som ligner på ACDSee, og som gjerne har mulighet til enkle ting som rotasjon osv. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg hadde problemer med RAMen min en gang, windows klikka berserk, mens i linux gikk det som smurt. Fikk bytte RAMbrikken hos Komplett da, og da funke windows også greit. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Jeg hadde problemer med RAMen min en gang, windows klikka berserk, mens i linux gikk det som smurt. Fikk bytte RAMbrikken hos Komplett da, og da funke windows også greit. 6707274[/snapback] Jeg synest at det er greit å sette inn en cd med Linux(for eksempel Knoppix) om det er trøbbel med en pc, for noen ganger sier den ifra hva som er galt, mens Windows ofte gir en tilfeldig BSOD om noe er ustabilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå