simpson Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 Tror dere jeg kommer til og savne den ekstra tele´n? Fra før er jeg kun vant med en 35mm med 28-80. 6721049[/snapback] Med cropfaktoren på D80 (1,6 hvis jeg ikke husker feil) så vil du med en 17-50 få ca 28-80 som du er vant til. Lenke til kommentar
simpson Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 ahh vanskelig valg.hva synes du "simpson" 6721049[/snapback] Jeg beveger meg egentlig i grenseland av budjsettet mitt her, men det er fristende å mobilisere litt ekstra midler for å få en god 17-50 i stedet for kitobjektivet. Ville ikke brukt f/2 til landskapsfoto da..... Det er mange som ikke tenker på det at i mange situasjoner, så vil en gjerne blende litt ned for å oppnå dybdeskarphet. f.eks f/1.4 og andre vidåpne blendere vil ofte være ubrukelige for situasjonen du er i. De egner seg kun der dybdeskarpheten ikke behøver å være høy. 6721518[/snapback] Ok, jeg trodde lite blendertall = høy dybdeskarphet og omvendt. Men så feil kan en fersking ta... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Med cropfaktoren på D80 (1,6 hvis jeg ikke husker feil) så vil du med en 17-50 få ca 28-80 som du er vant til. D80 har 1.5x cropfaktor, det er vel bare Canon som har 1.6. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 Ok, jeg trodde lite blendertall = høy dybdeskarphet og omvendt. Men så feil kan en fersking ta... Forsåvidt riktig, men du må huske at blenderen er gitt som blendertall = 1/tall, hvor tall kan være f.eks. 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8 etc. Dermed blir blendertallet 1/8 mindre enn 1/1.4, som igjen gir at 1/8 får større dybdeskarphet enn 1/1.4 . Forøvrig vil typiske blendere til landskap være fra F/5.6 og mindre (altså F/8, F/11 etc.)... Lenke til kommentar
simpson Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 Ok, jeg trodde lite blendertall = høy dybdeskarphet og omvendt. Men så feil kan en fersking ta... Forsåvidt riktig, men du må huske at blenderen er gitt som blendertall = 1/tall, hvor tall kan være f.eks. 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8 etc. Dermed blir blendertallet 1/8 mindre enn 1/1.4, som igjen gir at 1/8 får større dybdeskarphet enn 1/1.4 . Forøvrig vil typiske blendere til landskap være fra F/5.6 og mindre (altså F/8, F/11 etc.)... 6727620[/snapback] Jeg har nok mye å lære... Har forresten bestilt D80 og Sigma 17-50 f/2.8 i dag , så snart kan jeg begynne å teste ut fotografering med speilrefleks i praksis. Kom over et brukt objektiv, så da berget jeg budsjettet. Har du bestemt deg, arnfinnlm? Lenke til kommentar
arnfinlm Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Med cropfaktoren på D80 (1,6 hvis jeg ikke husker feil) så vil du med en 17-50 få ca 28-80 som du er vant til. Nå tenkte jeg i forhold til 18-135 da. 17-50 på d80 gir 25,5-75 Er det bedre f.eks med 18-135 og så bruke den tusenlappen jeg sparer på Nikon 50mm f1.8D Nei. Jeg har ikke bestemt meg enda. Men jeg heller litt mot d80 med tamron'en. Hvor mye måtte du ut med for kamera og linse? Hvor bestillte du og når regner du med å få den? Jeg skal reise bort i to uker så jeg tror jeg ikke får den før jeg reiser uansett og da venter jeg kanskje litt. Er veldig interressert i å få høre hvordan det går med kameraet og hvor fornøyd du blir. Skriv gjerne en epost til meg på [email protected] og send gjerne bilder. (Kan jo hende at jeg har bestillt allerede da....:-) ) Ser jo at canon 400d lanseres også men den skal være utrolig mye bedre for at jeg skal gå for den med mine tidligere erfaring med canons kundeservice. Arnfinn Endret 23. august 2006 av arnfinlm Lenke til kommentar
simpson Skrevet 23. august 2006 Forfatter Del Skrevet 23. august 2006 Hos Yatack.no ble det 8888,- for kamerahus (kjøpte ikke kit) sendt i oppkrav. De får ikke inn kamera før 13/9, så det blir litt venting. Sigma 17-50 f/2,8 fikk jeg tak i brukt til 2000,- Jeg bestilte hos Yatack fordi de var billigst, mulig jeg avbestiller og heller kjøper hos noen andre dersom de kan levere tidligere. Kan godt gi lyd fra meg når jeg får kameraet. Gleder meg Lenke til kommentar
brainware Skrevet 23. august 2006 Del Skrevet 23. august 2006 (endret) Du vil sannsynligvis aldri ha bruk for bildestabilsering med det brennviddeområdet og såpass lyssterk optikk. Bruk av blitz gir bedre bilder (ekstern blitz enda bedre) i de få tilfellene du måtte ha brukt lang lukkertid (1/70 sek). For slike tilfeller kan det også lønne seg å skifte til fastoptikk med høy lysstyrke, som Nikkor 50/f1.8 eller 50/f1.4. Bildestabilisering er primært utviklet for sport fotografering med lange brennvidder på monopod eller frihånd, og har senere spredt seg (litt hype må ha) til forbrukermarkedet. Det vil si at bildestabilisering egentlig er best egnet til spesiell optikk, og ikke i kamerahuset. Endret 23. august 2006 av brainware Lenke til kommentar
simpson Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Du vil sannsynligvis aldri ha bruk for bildestabilsering med det brennviddeområdet og såpass lyssterk optikk. 6732434[/snapback] Det var det jeg "bestemte" meg for. Fint å høre at jeg ikke var helt på viddene. Når kameraet er i hus så får jeg begynne å spare til telezoom, spørs om det kanskje blir VR da. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Når kameraet er i hus så får jeg begynne å spare til telezoom, spørs om det kanskje blir VR da. 6735181[/snapback] VR er nok en god løsning, spesielt med tanke på å bruke de på frihånd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå