Laland Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Hei! Nå nylig (for tre dager siden) lynte og tordnet det voldsomt her jeg bor. Jeg bor i underetasjen i ett hus, og så på film på pc`n mens det var lyn og torden uttafor som jeg ikke var klar over. Da måtte det selvfølgelig skje; pc`n sto på mens lynet slo ned. Det sa bang, brak (kaldethvaduvil). Jeg syndta meg og koble ut pc`n, men det var ikke noe håp for psu`n. Den er nå kastet (i el-retur ). Broren min var så grei at han lot meg låne hans psu, og pc`n boota - trodde jeg. Nå så starter pc`n hver gang jeg trykker på *på-knappen*, men den velger og ikke vise signal 80% av gangene. De ganger den faktisk viser signal, står det bre (se vedlagt bilde). Er det bare og oppdatere bios? Jeg har ikke floppy drive tilgjengelig, og det er den eneste meldingen som kommer før den stopper... Er prat om en relativt gammel pc, dette, men allikevel... hadde ikke tenkt og oppgradere før DX10 og Vista var ute... Min maskin vare: CPU: Amd Athlon 3200+ 2.2ghz Socket A HK: Asus A7N8X-deluxe AGP, Socket A, DDR, sata 300 Skjermkort: Asus N6600 Ram: 1.5Gb ddr (3 à 512) PC3200 HDD: 1 250gb p-ata, 1 250gb s-ata (orker ikke lete meg fram til merker o.l. nuh) PSU`n som gikk: 300Watt PSU`n jeg låner: 420Watt. Er det noen som vet om det er noe håp, eller må jeg skrote alt (eller noe) og køpe nytt? Takk for alle innspill Endret 19. august 2006 av F_S Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Problemet er nok at lynnedslaget grilla hovedkortet ditt i tillegg, eventuelt at det er komponenter på PCen som har tatt kveld. Dette kan du for øvrig teste ved å koble fra alle komponentene du ikke trenger for å starte. Start med ren PC med f.eks HK, CPU, en rambrikke og CDrom tilkobla. Kommer du i bios da er du ett skritt nærmere oppstart. Får du fortsatt "BIOS ROM chekcsum error" så test med en annen rambrikke eventuelt uten CDrom spilleren. Fortsatt samme feilmelding kan bare bety at hovedkortet er grillet. Endret 19. august 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Ja, har det fyrst kome så langt at det har øydelagt straumforsyninga så skal det ikkje rare greiene til før det tek med seg fleire av komponentane og... Lenke til kommentar
Laland Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Problemet er nok at lynnedslaget grilla hovedkortet ditt i tillegg, eventuelt at det er komponenter på PCen som har tatt kveld.Dette kan du for øvrig teste ved å koble fra alle komponentene du ikke trenger for å starte. Start med ren PC med f.eks HK, CPU, en rambrikke og CDrom tilkobla. Kommer du i bios da er du ett skritt nærmere oppstart. Får du fortsatt "BIOS ROM chekcsum error" så test med en annen rambrikke eventuelt uten CDrom spilleren. Fortsatt samme feilmelding kan bare bety at hovedkortet er grillet. 6704472[/snapback] Ja, har det fyrst kome så langt at det har øydelagt straumforsyninga så skal det ikkje rare greiene til før det tek med seg fleire av komponentane og... 6704498[/snapback] Ok. Var det jeg var redd for, men takk for kjappe svar i allefall Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Bios Checksum error er det nok ikke bare å flashe biosen, men du kan jo prøve som et siste forsøk. Mest sannsynelig har du grilla mer enn bare PSU. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Bios Checksum error er det nok ikke bare å flashe biosen, men du kan jo prøve som et siste forsøk. Mest sannsynelig har du grilla mer enn bare PSU. 6704524[/snapback] Jeg tviler ikke, men er det noe sannsynlighet for at ting som hdd og skjermkort lever? Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Det kan godt tenkjast. Einaste måten å finne ut dette på er vel å teste dei forskjellige komponentane i ei anna maskin. Det ein kanskje bør vere forsiktig med då er at ein øydelagd komponent kan føre til skadar på "friskt" utstyr når det vert sett inn... Dette veit ikkje eg så mykje om, så kanskje nokon med meir elektronikkunsskapar kan tre støttande til? Lenke til kommentar
SmeltNed Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 du kan teste noen av komponentene i en annen maskin for å se om de funker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå