Gå til innhold

Automatene forsvinner neste år!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
folk må ikke glemme at mange (men ikke alle) maskinene går til veldedige formål som Røde Kors, Redningsselskapet og lignende...

6707709[/snapback]

Ja, og de burde egentlig skamme seg. Spesielt organisasjoner som Røde Kors, som sitat "bryr seg med og om" og "viser praktisk omsorg"

 

I hverdagen innebærer det å strekke ut en hånd når noen trenger hjelp, å ta avstand fra rasisme, vold og nedvurdering av svake grupper i samfunnet, å ikke godta at andre lider – å være der når noen trenger et medmenneske.

 

Å ta fra de svake for å gi til de svake - det er en forkastelig ide.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Er det virkelig så irriterende med de maskinene? Jeg legger knapt merke til dem, og det faller meg ikke inn å spille på automater hvis ikke noen kompiser drar meg med så jeg faktisk innser at det finnes en maskin i lokalet. Uansett hvor mye de blinker merker jeg dem ikke.

 

Enten er jeg veldig uoppmerksom, eller så er det noen som legger for godt merke til hvordan ting er rundt seg.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er trist at det er blitt nødvendig å fjerne automatene fordi folk ikke klarer å styre seg. Samtidig synes jeg at de organisasjonene som kommer til å slite økonomisk etter at automatene forsvinner ikke fortjener noe bedre når de i mange år baserer økonomien sin på andre folks elendighet.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er trist at det er blitt nødvendig å fjerne automatene fordi folk ikke klarer å styre seg. Samtidig synes jeg at de organisasjonene som kommer til å slite økonomisk etter at automatene forsvinner ikke fortjener noe bedre når de i mange år baserer økonomien sin på andre folks elendighet.

6708563[/snapback]

 

jeg syns det er sykt at rødekors støtter spillemaskinene i det hele tatt spørr du meg...dessuten det finnes gode og dumme ting med at de forsvinner:

 

Gode:

- vi slipper å ha 30 utlendinger og nordmen for den saks skyld stående på spillemaskinene i flere timer

- Slipper at de tar opp plass i butikken(for små butikker)

(at folk vil sløse bort pengene sine på spill er ikke min sak, så det driter jeg i egentlig)

- Du slipper nå at folk skal ha alle 20 kroningene du har i kassen for at de skal spille dem bort så du blir sittende igjen med lite veksle penger.

 

Negative ting:

- Jeg tror at omesttningen på små bensinstasjoner etc vil minke litt når de forsvinner.

Lenke til kommentar
Det neste blir vel at alkohol forbys, fordi det er så mange avhengige.

 

Hadde det virkelig vært så ille? Jeg er ikke for å gjøre alkohol ulovlig, men nå er da alkohol meget helseskadelig, i mye større grad enn spilleautomater.

6706800[/snapback]

 

Har vi ikke lært noe av historien av hva som skjer når slikt skjer?

Det var jo feks. alkoholforbudstiden i USA som gjorde at den italienske mafiaen fikk skikkelig grobunn i USA (Al Capone osv). Å forby alkohol vil aldri nytte, det eneste det fører til er at folk skaffer det via ulovlige kanaler, som igjen gir grobunn for andre kriminelle aktiviteter.

Lenke til kommentar
Det neste blir vel at alkohol forbys, fordi det er så mange avhengige.

 

Hadde det virkelig vært så ille? Jeg er ikke for å gjøre alkohol ulovlig, men nå er da alkohol meget helseskadelig, i mye større grad enn spilleautomater.

6706800[/snapback]

 

Har vi ikke lært noe av historien av hva som skjer når slikt skjer?

Det var jo feks. alkoholforbudstiden i USA som gjorde at den italienske mafiaen fikk skikkelig grobunn i USA (Al Capone osv). Å forby alkohol vil aldri nytte, det eneste det fører til er at folk skaffer det via ulovlige kanaler, som igjen gir grobunn for andre kriminelle aktiviteter.

6708637[/snapback]

 

Godt poeng der! 5 for den :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

I USA bruker fattige mennesker 10 ganger så mye penger på gambling som rike. Mesteparten går rett i lomma på rike mennesker. Ser ikke bort ifra at det er lignende tilstander her.

 

Ser ingen praktisk eller legitim grunn til at pengespill skal eksistere. Når man spiller for penger, og ikke for spillets skyld, som vi dataspill purister gjør, så er jo også hele poenget med spillet uansett borte. Kanskje med visse forbehold. Spill der du ikke selv gir noen innsats i form av penger, men kan vinne penger fra ikke-personlige entiterer som selskaper og TV stasjoner burde være lov.

 

 

 

 

RØDE KORS KLARE MED NYE SPILL FOR Å ERSTATTE AUTOMATENE

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=127141

 

 

Kyniske drittorganisasjon, jeg skal aldri støtte dere. Om fattige og syke mennesker i norge blir utnyttet gjør altså ikke så mye for organisasjoner som Røde Kors så lenge de får pengene de trenger til kontorer på Aker Brygge, nytt datautstyr, dyre dresser, middager på de beste restauranter mange ganger i måneden, og resten av skipet de bruker over 80% av det de tjener på.

Endret av guardianpegasus
Lenke til kommentar

Har vi ikke lært noe av historien av hva som skjer når slikt skjer?

Det var jo feks. alkoholforbudstiden i USA som gjorde at den italienske mafiaen fikk skikkelig grobunn i USA (Al Capone osv).  Å forby alkohol vil aldri nytte, det eneste det fører til er at folk skaffer det via ulovlige kanaler, som igjen gir grobunn for andre kriminelle aktiviteter.

6708637[/snapback]

 

 

Enig, og som du ser mener ikke jeg at vi skal gjøre det ulovlig. Gambling var forøvrig den nest største inntektskilden til mafiaen.

Lenke til kommentar

Fra linken to poster over:

- Vi forsøker å finne områder der vi kan tjene penger. Handikapforbundet, som i fjor tjente 70 millioner kroner på automatene, er prinsipiell motstander av innsamlinger, sier generalsekretær Lars Ødegård i Norges Handikapforbund.

 

- Handikappede skal ikke leve på almisser, derfor er handlingsrommene små. Spillmarkedet har vært forbeholdt samfunnsnyttige organisasjoner. Hvis disse inntektene forsvinner helt, vil det få dramatiske konsekvenser for Norges handikappede, sier Ødegård.

Selv om jeg har forståelse for det prinsipielle i motstanden mot almisser: Hva for en holdning er det? "Vi vil ikke ha veldedighet fra folk, så vi tar det ved å narre trygden fra dem som har det vanskelig selv istedet!"

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Har vi ikke lært noe av historien av hva som skjer når slikt skjer?

Det var jo feks. alkoholforbudstiden i USA som gjorde at den italienske mafiaen fikk skikkelig grobunn i USA (Al Capone osv).  Å forby alkohol vil aldri nytte, det eneste det fører til er at folk skaffer det via ulovlige kanaler, som igjen gir grobunn for andre kriminelle aktiviteter.

6708637[/snapback]

Skjønner hva du vil fram til, men du kan ikke sammenligne en substans med en aktivitet. Greia med spilleautomatene er at de gjør stor skade når de er der, og lokker de avhengige med muligheten til å vinne flere tusenlapper i slengen. De avhengige vet selv hvor dumt det de driver med er, og er nok bare glad til når automatene forsvinner. Jeg tror ikke at B-gjengen kommer til å starte ulovlige automatspillehaller. Det skulle uansett ikke forbause meg om bingohallene kommer til å få en liten oppsving. Bingo opererer jo med omtrent de samme størrelsene på gevinstene som automater, det tar bare lenger tid å spille seg fra gård og grunn.

Lenke til kommentar
Har vi ikke lært noe av historien av hva som skjer når slikt skjer?

Det var jo feks. alkoholforbudstiden i USA som gjorde at den italienske mafiaen fikk skikkelig grobunn i USA (Al Capone osv).  Å forby alkohol vil aldri nytte, det eneste det fører til er at folk skaffer det via ulovlige kanaler, som igjen gir grobunn for andre kriminelle aktiviteter.

6708637[/snapback]

Nja, så enkelt er det ikke. Røykeforbudet på utesteder, som jeg var og er prinsipiell motstander av, har faktisk virket. Dommedagsprofetiene om at folk ville slutte å gå ut har ikke slått til. Men det røykes totalt sett mindre i Norge. På samme måte som folk ikke sluttet å fly eller reise med tog når de ble røykfrie. Det er snakk om aktiviterer som folk oppsøker i annen hensikt, og hvor forbudet bare rammer en sekundær aktivitet.

 

Det samme gjelder automatspillet. Folk går ikke primært ut for å spille, automatene er plassert der de allikevel ferdes i annen hensikt. Det er en i utgangspunktet sekundær aktivitet som tar overhånd for enkelte. Et forbud mot spilleautomater vil derfor ikke nødvendigvis føre til at folk sitter hjemme ved PCen og spiller nettpoker. Men det vil føre til at folk ikke fristes når de er på Rema for å kjøpe melk.

 

Dette kan vi faktisk se av forbudstiden også: Capone ble ikke rik av folk som satt hjemme og drakk. Han ble rik av å levere til ulovlige utesteder. Folk ville fortsatt ut. Den primære aktiviteten var å være sosial, alkoholen var bare et nødvendig tilbehør. Derimot er ikke automatspill et "nødvendig tilbehør" til å handle melk og brød.

 

Og mafiaen må sees som et produkt av sin tid. Jeg tviler sterkt på at illegale spillehaller vil bli noe overvettes stort problem i Norge om Røde Kors-automatene forsvinner. Vi lever i et litt annet slags samfunn. Om de blir mere nettspill av det gjenstår å se. Men jeg kan ikke se at det forsvarer automater i alle butikker.

 

Edit: Ser Isbilen sier det samme i posten over...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

genialt at disse går vekk. tror ikke de er en fordel for noen. jeg liker utviklinga til Norge nå. når vi f.eks tenker på røykestoppen overalt. ta og fjern samfunnets kreftsvulster. Bra Giske!

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar
Sverige innfører skatt på feit og usunn mat. Jeg synes det er bra også. Kan hjelpe til å betale litt for de enorme kostnadene slike ting påfører samfunnet.

 

I det hele tatt, mennesker er vanedyr, og vi må iblandt beskyttes fra oss selv.

6712638[/snapback]

 

off topic: det er jo derfor Cylons ville utrydde menneskeheten fordi de fant ut at mennesker var farlige mot seg selv og andre:P:P:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...