Gå til innhold

Hvorfor er Windows så dyrt?

Anbefalte innlegg

En ting jeg har lurt på lenge, hvorfor er Windows OS så innamri dyrt? har hørt at det har blitt dyrt fordi mange pirat kopierer OS'en, men når de setter opp prisene er det jo hvertfall ingen som kommer til å kjøpe det orginalt, bortsett fra bedrifter osv. og kanskje folk som klarer seg med home versjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo hende det at det likevel lønner seg for microsoft å sette opp prisen selv om salget går ned. Her er et eksempel på dette: Sett at en vare koster kr. 100 og at man til denne pris får solgt 50 enheter av den. Salgsinntekten blir da kr. 5000. Så øker man prisen med 20%, dvs ny pris blir kr. 120. Sett så at til den nye pris blir det bare solgt 45 enheter av varen. Ny salgsinntekt blir nå kr. 5400 og i tillegg blir produksjonskostnadene redusert, fordi man nå bare trenger å produsere 45 enheter av varen og ikke 50. Kort sagt, så lenge microsoft tjener på å øke prisene til tross for eventuelt redusert salg derav, så vil dem gjøre det, fordi dem driver jo butikk og ikke sosialkontor.

Lenke til kommentar
En ting jeg har lurt på lenge, hvorfor er Windows OS så innamri dyrt? har hørt at det har blitt dyrt fordi mange pirat kopierer OS'en, men når de setter opp prisene er det jo hvertfall ingen som kommer til å kjøpe det orginalt, bortsett fra bedrifter osv. og kanskje folk som klarer seg med home versjonen.

6703832[/snapback]

Dyrt?

En OEM av XP koster da ikke så mange kroner, 1295,- for Pro og 795,- for Home.

97% av hjemmebrukerne greier seg med Home, skal man bruke piratvare går det med tid for og holde de flytene, finne veier rundt div morsomheter osv fra MS sin side.

Ganske mange av oss gidder ikke og kaste bort tid for og spare minimalt med penger og samtidig igrunn begå lovbrudd.

Lenke til kommentar
Hvilken pris er det du sikter til når du sier det er så dyrt, og hva synes du det heller skulle kostet?

6704063[/snapback]

vel jeg syns 500-700kr for pro hadde vært en god pris, men for over 1000 lappen har jeg ikke lyst til å kjøpe det for å være helt ærlig.

Lenke til kommentar
Dyrt?

En OEM av XP koster da ikke så mange kroner, 1295,- for Pro og 795,- for Home.

97% av hjemmebrukerne greier seg med Home, skal man bruke piratvare går det med tid for og holde de flytene, finne veier rundt div morsomheter osv fra MS sin side.

Ganske mange av oss gidder ikke og kaste bort tid for og spare minimalt med penger og samtidig igrunn begå lovbrudd.

6704054[/snapback]

Går ikke med noe tid for å holde det flytende. Sikkert mer slit og måtte registrere versjonen, må man ikke det? Alt er relativt, men vil ikke si 1295,- er minimalt med penger.

Lenke til kommentar

Windows er dyrt fordi folk betaler denne prisen for det. Hadde markedet ikke funnet seg i denne prisen hadde den gått ned. MS som et selskap vil tjene penger, som alt og alle andre selskap.

Så kan du også sammenligne Windows til 1k mot et tilfeldig Xbox360s-pill til 700kr. Hva tror du det har blitt brukt mest tid på å utvikle? :)

Lenke til kommentar

Du betaler for et komplisert operativsystem med en mengde drivere til foskjellig hardware.

Du betaler for månedlige oppdateringer(feilrettinger.

Du betaler for tilpassin til ny hardware.

Du betaler for teknisk support.

Alt dette har du betalt for når du kjøper Windows.

Jeg antar du gjerne vil få lønn når du har en jobb? Pussig nok ønsker også en haug svært dyktige programmerere det også, De som frakter varen vil også gjerne få betalt, ikke bare for sine utgifter men også for sin tid. Overraskende nok ønsker også salgsstedet å lønne sine ansatte. Også den Norske Stat vil ha betalt, og de tar overraskende mye; hele 25% i moms.

Lenke til kommentar

Vi har heldigvis friheten til å velge om vi vil betale for Windows eller ikke om man synes det er for dyrt.

Jeg synes det er for dyrt å kjøre bil, men gjør det allikevel. Når det gjelder bil har jeg ikke noe godt alternativ, men til Windows har heldigvis de som ikke vil betale muligheten til å bruke Linux.

Jeg bruker Windows, men den dagen jeg klager over at M$ har lyst til å tjene penger på at de lager et godt operativsystem og forlanger penger for det vil jeg gå over til Linux.

Nå har jeg prøvd Ubuntu og SuSE, men synes ikke det er så bra at jeg vil si farvel til Windows.

Lenke til kommentar
vel jeg syns 500-700kr for pro hadde vært en god pris, men for over 1000 lappen har jeg ikke lyst til å kjøpe det for å være helt ærlig.

6740757[/snapback]

Det er forskjell på operativsystemer og spill. Et hus er dyrere enn en sofa.

6743464[/snapback]

lol, så sant så sant, men det kan ikke sammenlignes uansett....jeg syns bare ikke at windows XP er verdt mer en den prisen jeg sa

Lenke til kommentar

6740757[/snapback]

6743464[/snapback]

lol, så sant så sant, men det kan ikke sammenlignes uansett....jeg syns bare ikke at windows XP er verdt mer en den prisen jeg sa

6743640[/snapback]

Ja.... er jo grisedyrt med tanke på at du bruker det hver gang du bruker pcen din...

ta utgiften (si 1.400 kr. for å ta i litt del på antall timer). Hvor mye betaler du for Windows i forhold til bruken? Nesten ingen verdens ting.

Du kan gå å kjøpe en bukse til samme summen som Home eller Pro koster i dag og den bruker du kanskje et par dager i uka i gjennomsnitt hvis du bruker den mye...

Windows er vel i bruk hver dag og blir ikke slitt heller!?

Lenke til kommentar

6740757[/snapback]

6743464[/snapback]

6743640[/snapback]

Ja.... er jo grisedyrt med tanke på at du bruker det hver gang du bruker pcen din...

ta utgiften (si 1.400 kr. for å ta i litt del på antall timer). Hvor mye betaler du for Windows i forhold til bruken? Nesten ingen verdens ting.

Du kan gå å kjøpe en bukse til samme summen som Home eller Pro koster i dag og den bruker du kanskje et par dager i uka i gjennomsnitt hvis du bruker den mye...

6743656[/snapback]

altså uansett syns jeg fortsatt det er dyrt...tho det finnes værre som photoshop suite ol.

Lenke til kommentar

6740757[/snapback]

6743464[/snapback]

6743640[/snapback]

6743656[/snapback]

altså uansett syns jeg fortsatt det er dyrt...tho det finnes værre som photoshop suite ol.

6744532[/snapback]

Så da får du heller ty til Linux da... det er vel i din prisklasse?

Må si at Windows har blitt ganske rimelig etter hvert... husker noen hva f.eks. Windows 98 eller Windows 2000 kostet nytt?

Lenke til kommentar

Husker for endel år siden når Windows 95 kom. Da stod mamma og onkel utafor en databutikk for å kjøpe Windows 95 på disketter. Jeg mener å huske at de betalte rundt 5 lapper, eller noe.

Mener å huske at jeg så på komplett.no i fjor eller året før, at Windows 2000 Pro, kosta rundt 1400 nytt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg synes slettes ikke at 800,- er mye for et OS som er såpass solid og velbygd som XP.

Når vista kommer så vil det sikkert koste 3-5 ganger mere (?) i lang tid fremmover. Dette syns jeg er dyrt, i forhold til XP og hvor mye jeg vil bruke på et OS, ikke nødvendigvis at vista er så kjempedyrt i fohold til arbeidet som er lagt til grunn for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...