Gå til innhold

Intel core 2 Duo Og Arctic Silver 5


sacrife

Anbefalte innlegg

Da jeg er rimelig ust0dig paa kj0lepasta og har naa nylig bestilt meg splitter ny pc som erstatter min andre som er 4 aar gammel naa saa skal jeg gj0re alt 100%.

 

Som det staar i min profil har jeg en E6600 og en Zalman 9500AT Kj0ler.

 

Saavitt meg forstaatt etter bilde http://www.shg.no/images/produkt2/321288/K...I2F_384_384.jpg

 

Skal jeg ta en bittelitten daert AC5 paa midten av corekjernen paa cpuen, og littegrann paa undersiden av zalman heatsinken og sm0re det utover meget tynt med plastikk paa fingern. For saa og sette det hele sammen.

 

Stemmer dette? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får samme cpu og kjøler selv snart og jeg er også litt usikker på akkurat dette. Bestilte ArctiClean sammen med AS5 så jeg slipper å lete etter isopropanol.

 

Leser at folk bruker q-tips for å rense cpu og hs men loer de ikke litt? Er også litt usikker på om jeg skal følge arctic silver's instrukser for å påføre AS5 eller smøre det utover selv. Leser så mye rart.

 

Flere som har gode tips?

 

 

Forresten, det der er vel ikke et bilde av Core 2 Duo?

Endret av toygard
Lenke til kommentar
Skal jeg ta en bittelitten daert AC5 paa midten av corekjernen paa cpuen, og littegrann paa undersiden av zalman heatsinken og sm0re det utover meget tynt med plastikk paa fingern. For saa og sette det hele sammen.

6703495[/snapback]

 

Core 2 Duo har en heatspreader som dekker hele chippen, nesten lik den på Pentium 4/Pentium D.

post-8710-1156022230_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det jeg skriver nedenfor er ingen oppfordring, kun et tips som du følger på eget ansvar.

 

Jeg hadde en Intel Pentium 4 2,4 GHz CPU med original kjøler og vifte som hadde en stilletemp på hele 53+ grader. Under arbeid gikk temperaturen helt opp til 65 grader.

 

Her er hva jeg gjorde:

 

Demonterte CPU, kjøler og vifte

Renset CPU med rensemiddel (som fordamper og ikke legger igjen stoff)

Fjernet det ekle klisset under kjøler som fulgte med fra Intel

Renset undersiden av kjøler på samme måte som CPU

La en liten dash med Artic Silver 5 på CPU

Brukte et rent kredittkort og smurte ut en syltynn film på CPU (ikke kjøler!)

Plasserte kjøler og vifte over CPU så forsiktig jeg klarte og monterte sammen

 

Etterpå fikk jeg 28 grader stilletemperatur (med original Intel kjøler og vifte!) Den går ikke over 40 grader under krevende arbeid.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Da jeg er rimelig ust0dig paa kj0lepasta og har naa nylig bestilt meg splitter ny pc som erstatter min andre som er 4 aar gammel naa saa skal jeg gj0re alt 100%.

 

Som det staar i min profil har jeg en E6600 og en Zalman 9500AT Kj0ler.

 

Saavitt meg forstaatt etter bilde http://www.shg.no/images/produkt2/321288/K...I2F_384_384.jpg

 

Skal jeg ta en bittelitten daert AC5 paa midten av corekjernen paa cpuen, og littegrann paa undersiden av zalman heatsinken og sm0re det utover meget tynt med plastikk paa fingern. For saa og sette det hele sammen.

 

Stemmer dette? :)

6703495[/snapback]

 

uansett hva du gjør, så har ikke kjølepasta så veldig mye å si, gir en max ytelseforbedring på 5-10% mener jeg, men en god måte å gjøre det på er å ta en bit av en tynn plastpose på fingeren, og bruke den til å smøre et jevnt, tynt lag utover hele prosessoren, og setter på kjøleren. Men hvor fikk du tak i den CPUen? er ganske vanskelig å oppdrive her i norge for tiden

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg gjør slik når jeg bygger:

 

- Fjerner gammel pasta med tørkepapir først.

- Bruker ArcticClean (2 delers sett) for å fjerne rester.

- Bruker Purifier (fra nevnte kit) - tørker av med kaffefilter fordi det ikke loer eller legger igjen papirstøv.

(De to rense-stegene gjøres på cpu OG kjøler, selv om, kjøleren er helt ny)

 

- Legger på litt AS5 og glatter det ut med et plastkort/kredittkort.

- Når jeg monterer kjøleren, roterer jeg forsiktig kjøleren noen få grader hver vei, slig at pastaen blir gnidd litt ut.

 

Tut og kjør.

 

PS: det tar litt tid før pastaen "sitter" skikkelig, dvs har laget vakuum mellom overflatene og har maksimal effekt - så dersom du har litt høye temperaturer med en gang, vent til maskinen har gått et døgns tid.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Kan ikke anbefale å bruke fingeren til smøre ut goop'en. Gir en alt for ujævn kontaktflate. Bruk f.eks spatel, bankkort, barberblad osv.

 

Goop er ikke 100% varmeledende. Det er ikke meningen at kjøleren ska 'svømme' oppe på et lag med goop.

Jo mere kjøleren har direkte kontakt med IHS'en - jo bedre kjøling.

 

Menigen med goop er, at det fylle opp små mikroskobiske huller/ujævnheter der er på IHS og kjøler.

Ekstreme overklokkere plansliber ofte disse huller/ujævnheter bort - før de monterer.

 

PS. Hvis IHS'en på en C2D er synligt (med det blotte øye) bulket eller konkav før førstegangs-montering - da bør CPU sendes tilbake til selger som reklamation.

 

Zalman (kjølere) har bra flash instruktioner til montering av kjølere, der også viser hvordan man bør påføre goop.

Klikk på 'How to install' nerderst i ventre side og velg f.eks 9500LED,

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...