Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen er full av problemer

Anbefalte innlegg

Beklager den rotete overskriften (ikke veldig spesifik..), men det er bokstavelig talt hva som skjer. Først, 'skade-rapport':

- først og fremst. Noen ganger kommer ikke pcen lenger enn til Intel bildet hvor du kan velge setup etc. Den fyrer ikke engang!

-2 profiler, begge admin. På den ene funker nettverket, på den andre ikke. Endringer gjort er globale, gjelder for alle profiler. Likevel funker bare nettverket på 1 av 2 profiler (enda merkeligere er at noen få ganger funker det på den andre profilen, gitt at den er inaktiv en stund).

-kjøring av warcraft 3. Pcen henger seg. Først ryker bildet. Powereren på skjermen blinker. I noen få sekunder fungerer fortsatt pcen selv om bildet ikke er der (dette vet jeg fordi jeg har pratet med folk over Skype i ca. 5 sek etter at bildet har gått). Den henger seg stort sett når pcen har vært brukt i noen timer. Har pcen stått inaktiv lenge går korte økter generelt sett greit. Noen ganger henger den seg i det sekundet du åpner wc3. Andre ganger rett etter at et game har begynt. Andre ganger igjen henger den seg tilfeldig. FELLES FOR ALLE DISSE STOPPENE ER AT PCEN RESTARTER SEG SELV AUTOMATISK

-Hdd. Den ene harddisken mister noen ganger plutselig kontakt med pcen. Den dukker ikke opp på min datamaskin. Vedvarende problem selv etter formatering -> hardware feil (enten pluggen, HDD'en eller ledningene). Antar at det er HDD'n selv, skal putte inn en annen snart for å sjekke. Merk at windows er innstallert på den 100% (antatt) funksjonelle harddisken.

Som dere sikkert forstår er dette veldig frustrerende. Hvis jeg husker riktig er dette specen:

Shuttle XPC / LGA 775 processor based mainboard

P4 3.4 Ghz CPU

2x 512 mb RAM (Kingston, 533 mhz speed)

Radeon X-600 PRO

2x MAXTOR 200GB HDD, S-ATA

Windows XP home OS

ikke så nøyaktig som jeg skulle likt å oppgitt det, håper ikke det blir noe stort problem.

Observasjoner:

I setup har jeg sjekka 'pc health status'. Den rapporterer alltid en CPU temperatur på 51 grader (min 30 max 80 så det høres bra ut). Den sier videre at CPU statusen er 100% frisk. RAM'en er også bekreftet å være i orden (på setup).

Pcen går ofte bedre når HDD'en som delvis faller ut, blir koblet ut. Jeg åpnet pcen og kjente forsiktig langs kantende på div. elementer. Rammen var behagelig, HDD'en (når bare den ene, den 'defekte') var veldig varm, og skjermkortet er ofte så varmt at jeg ikke kan holde fingeren der mer enn få sekunder.

Vi har manuelt satt viftene på 100% i håp om at det var kun et temperatur problem. Hjalp ingenting (skjermkortet føltes fortsatt varmt selv med åpen pc og alle vifter på 100%).

Tanker:

Jeg tror ikke det er noe software feil. Vi har reinnstallert, virussjekka, drivere frem/tilbake og opp og ned... Før forrige formatering var eneste problemet at den ene HDD'en datt ut nå og da. Kan det være et virus vi ikke finner som tilsier at vi burde formatere... igjen?

Kan det være skjermkortet/hovedbordet? (Jeg er rimelig sikker på at cpu + ram er trygg).

Vi har ikke mange deler å bytte ut for å feilsjekke det på den måten, dessverre. Jeg kan få bytta ut skjermkortet og en HDD. Det er alt. Hovedbordet er en del av shuttle'n, så hvis det er det det er noe feil med må jeg ha enten nytt kabinett + hovedbord, eller ny shuttle med integrert hovedbord. Vi har tidligere opplevd problemer med shuttle, i forhold til temperatur. Den er veldig liten og kompakt så det blir fort varmt. En gang slo pcen seg av automatisk (lenge siden) pga kritisk CPU temperatur. Ingenting blokket luftveiene til viftene, men pcen hadde stått gående ganske lenge.

Plan for fremtidige ting å gjøre; forsøk på å løse problemet:

-prøve et annet skjermkort

-prøve en annen HDD

fungerer ikke dette...

-reformatere

-evt prøve å bytte skjermkort/hdd etter formateringen også

fortsatt galt?

-kjøpe ny pc?

Jeg skal oppdatere denne tråden ettersom jeg får gjort disse forslagene. Alle deres tanker om temaet er hjertelig velkomne, jeg er helt målløs om situasjonen, og det er liten tvil om at dette ikke kan fortsette.

På forhånd takk,

~Olannon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat formatert, og innstallert alle driverne. Etter at det var ferdig innstallerte jeg wc3. Så fort jeg åpnet spillet skjedde det igjen. Først røk skjermen åt skogen, få sekunder etterpå restartet maskinen seg selv.

Hva er gåent, og hvordan kan jeg finne det? Jeg har ikke veldig mange komponenter å bytte ut. CPU'en kan ikke gjøres noe med, heller ikke RAM'en. Da det er sagt er jeg ganske sikker på at det ikke er noen av disse enhetene. Står igjen med skjermkort, hovedbord og strømforsyning (HDD funker fint). Jeg tror det er skjermkortet. Kan dette testes ved å innstallere et annet spill som er mer krevende enn wc3? Hvis pcen klarer å kjøre dette spillet, hva da?

Ideer om hvordan jeg kan finne ut hvilken av disse komponentene som er gått blir gladelig tatt imot. OBS! Skjermkortet er fortsatt veldig varmt.

Takk,

~Olannon

Lenke til kommentar

Er mye som tyder på at skjermkortet er problemet ja. Hvis du har en vifte, f.eks. en batteridrevet en. Åpne opp maskinen og kjøl kortet ned så mye du kan. Sjekk også om det sitter løst. Hvis dette fikser problemet må du nok gå til innkjøp av en bedre vifte eller noe annet.

Problemet kan også være at kortet ikke får den strømmen det trenger.

Prøv også å kjøre Memtest89 og se om du finner en eller flere feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...