Gå til innhold

Trenger hjelp til varm maskin...

dao

Anbefalte innlegg

Heisann :whistle:

Når pc'en begynner å jobbe en del, for eksempel at jeg spiller css så stiger temperaturen på hovedkortet til mellom 70 - 80 grader på hovedkortet og jeg mistenker at det er det som er grunnen til at pc'en rs'er seg utrolig ofte mens jeg spiller.

Det jeg lurte på i den sammenheng er hvilken vifte jeg burde bytte. Regner med at det ikke kan være så mye annet enn cpu vifta... Har vel ingen andre vifter som står på hovedkortet... Også må jeg nesten spørre om cpu vifte er det samme som chipsett vifte? :blush:

Og hvis jeg skal bytte cpu vifta, hva bør jeg være oppmerksom på, det er en Intel Pentium 4 jeg har. Er det noe mer jeg bør være ops på som skal være kompitabelt?

Spør meg gjerne, jeg hjelper gladelig til for at dere skal hjelpe meg :innocent:

Og skulle dere ha noen tips til noen gode stillegående vifter så si gjerne ifra :)

Endret av dao
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du gravd ut støv og slikt?

Chipsettet er ikke det samme som CPU, det har en egen kjøler på HK gjerne passiv.

Hvis du skal bytte CPU-kjøler hjelper det egentilig ikke bare og vite at du har pentium 4, du bør vite om det er S478 eller S775.

Men hvis det er HK som blir varmt er det vel chipsettet som trenger bedre kjøling?

Lenke til kommentar

Ja jeg har rensa den for en del støv, hjalp litt, men tydligvis ikke nok...

Men har alle maskiner en kjøler til chipsettet? Har 3 vifter i pc'en, cpu, gpu og på strømforsyninga...

Kan jeg finne åssen socket jeg har i sisoft sandra, eller står det fysisk på cpu'en eller på cpu vifta?

Når det gjelder god sirkulasjon har jeg i den siste tiden bare hatt den ene siden av kabinette åpen i håp om at det skulle hjelpe, men ikke spesielt stort har skjedd...

Takker for hjelp så langt ;)

Forresten, nå i ettertid fant jeg ut at jeg har socket 478, fant det i everest:)

Endret av dao
Lenke til kommentar

Ok, mange takk for hjelpen:D Pc'en er gammel også... planen er at den skal holde utr til sommeren:P Så kjøper jeg ny;) Skal også prøve å rydde litt opp i kabler og se om luftgjennomstrømmingen blir bedre da:)

Lenke til kommentar
Ja jeg har rensa den for en del støv, hjalp litt, men tydligvis ikke nok...

Men har alle maskiner en kjøler til chipsettet? Har 3 vifter i pc'en, cpu, gpu og på strømforsyninga...

Kan jeg finne åssen socket jeg har i sisoft sandra, eller står det fysisk på cpu'en eller på cpu vifta?

Når det gjelder god sirkulasjon har jeg i den siste tiden bare hatt den ene siden av kabinette åpen i håp om at det skulle hjelpe, men ikke spesielt stort har skjedd...

Takker for hjelp så langt ;)

Forresten, nå i ettertid fant jeg ut at jeg har socket 478, fant det i everest:)

6703265[/snapback]

Problemet ditt er at du ikke har noen luftgjennomstrømning i kabinette ditt.

Selv om du har tatt av sidedøra så er god luftgjennomstrømning mye bedre en hva vanlig konveksjon greier å skape av luftflyt.

Det vanligste er å ha vifter nede i front som blåser inn og vifter øerst i bakkant som blåser ut.

Alternativet er å montere ei 250mm vifte i sidedøra som blåser inn og åpninger i front og bakkant som lufta slipper ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...