Gå til innhold

Nikon eller Canon ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva slags kamera er best av nikon eller canon. Nå tenker jeg på lys og farge og bildekvalitet.

Er det noen som faktisk har funnet ut av dette. Har selv en Nikon D70 men går og lurer på om jeg skal anskaffe meg et Canon istedet.

6702877[/snapback]

De er i praksis like, ihvertfall hvis man sammenligner modeller på samme nivå.

Betjeningen er mye viktigere, og den er såpass forskjellig mellom Canon og Nikon at det skulle være mulig å finne ut hva man liker best.

Å bytte ut en D70 m f.eks. 30D pga billedkvalitet mener jeg er bare tull.

Lenke til kommentar

Jeg har sammenlignet en del bilder tatt med Canon 20D og Nikon D70 uten å greie å få noe klart svar på det. I mange tilfeller blir bildene nesten helt identiske. I noen tilfeller, spesielt på mennesker så gir Canon varmere farver mens Nikon er mer nøytralt. I noen tilfeller synes jeg Nikon har gitt litt bedre detaljer i vanskelige områder mens Canon som oftest har mindre støy.

Det er med standardinstillinger, hvis man justerer hvitbalanse/kontrast selv så kan man få det nesten som man vil med begge.

Siden ingen er helt enig om hva et perfekt bilde er så vil nok konklusjonen bli at både Canon og Nikon er best avhengig av personlige preferanser og hvilken modell det er snakk om.

Noe av det viktigste er at man er fornøyd med kameraet. Hvis man bekymrer seg for at kameraet ikke er bra nok så er det ikke noe bra utganskpunkt for å ta gode bilder.

Lenke til kommentar

Jeg er godt tilfreds med mit 350D, men jeg har heller ikkeprøvet andet.

Er du utilfreds med noget på dit kamera og har råd og lyst til nyt, så ser jeg ikke nogen grund til ikke at gøre det. Det er bedre at gøre nu, end at vente til du har samlet et "system" Men er du tilfreds med betjeningen og kameraet generalt, så skulle du måske kigge på bedre optik ...

Et par indtryk jeg har samlet op på vejen (altså ikke videnskabelig bevist) :

Canon er hurtigere i fokusering. Det baserer jeg på, at de fleste fuglefotografer jeg møder derude har canon, og flere har nævnt at det er hurtigere.

Canon er bedre til at håndtere høje ISO tal. Det er vist en generel antagelse.

Canon har USM. jeg har ikke rigtigt fundet ud af om nookon har tilsvarende hurtig fokusmotor.

- ovenstående er set med canonbriller :tease: vil en med nikonbriller venligst lave noget tilsvarende

Hvis det bare er fordi du tror du får bedre billeder med et andet system, så tror jeg ikke du får noget ud af at skifte - de forskellige mærker alle laver gode kameraer. Så skal du nok bare sætte dig ind i blænde, brændvidde, iso og lukketid.

Lenke til kommentar
Hva slags kamera er best av nikon eller canon. Nå tenker jeg på lys og farge og bildekvalitet.

Er det noen som faktisk har funnet ut av dette. Har selv en Nikon D70 men går og lurer på om jeg skal anskaffe meg et Canon istedet.

Som andre har påpekt, du får neppe bedre bilder med et annet system. Alle kameraer har kompromisser, det er bare litt forskjellig hvor produsentene har gjort dem. Du må nok opp en klasse før du merker bedre bilder, og kanskje til og med to (én klasse gir ofte bare bedre ergonomi og byggekvalitet).

Da ville jeg heller investert i bedre optikk, med mindre du har masse fet Nikkor-optikk fra før (og da ville jeg i hvert fall ikke skiftet system!). For å gjøre det enkelt - alt av Nikkor-optikk uten VR som koster mellom 5 og 10 tusen (og selvfølgelig mer) har god eller veldig god kvalitet, du får trolig mye mer igjen for pengene hvis du kjøper slik optikk fremfor nytt kamerahus...

Lenke til kommentar

---

Hva slags prosessor er best av AMD eller Intel. Nå tenker jeg på raskhet og kjøling og brikkesett.

Er det noen som faktisk har funnet ut av dette. Har selv en Intel men går og lurer på om jeg skal anskaffe meg en AMD istedet.

---

Hva slags bil er best av Mercedes eller BMW. Nå tenker jeg på driftsikkerhet og toppfart og aksellerasjon.

Er det noen som faktisk har funnet ut av dette. Har selv en Mercedes men går og lurer på om jeg skal anskaffe meg en BMW istedet.

---

Du sammenligner produkter fra de to kameraGIGANTENE i verden, som begge leverer topp produkter i alle prisklasser (hvis man ser bort i fra billige kitlinser). At du "lurer på" om motparten er litt bedre er ingen grunn til å skifte system, med mindre du har spesifikke mangler med utstyret du har nå. Eks.: Tar du nesten alltid bilder i lite lys uten lyssterk optikk, og dermed er avhengig av så lite støy som mulig på ISO800-1600, kan jeg skjønne at du "kikker over gjerdet". Om det ikke er noe sånt til grunn, så startet du bare enda en av de tåpelige og mangfoldige Canon/Nikon-diskusjonene både her på forumet og ellers på nettet. Vi er stort sett leie av dem. Begge merkene er gode. Case closed.

Lenke til kommentar

6702877[/snapback]

Som andre allerede har sagt er disse to produsentene like bra når det gjelder kvaliteten på sluttproduktet, altså bildet.

Jeg er egentlig mer interessert i hvorfor du vurderer å bytte og hva du forventer å oppnå...?

mvh

Roger

Lenke til kommentar

Som rogkas bemerker, og som jeg også savnet i trådstarters innlegg: Hvorfor vil du bytte? Bildekvaliteten er vel så og si lik på de "tilsvarende" kameraene til begge produsentene. Er selv Canon-mann, men har flere ganger brukt min søsters D70 ("gammel" utgave) uten at jeg har irritert meg over andre ting enn at funksjoner og knapper sitter på andre steder enn jeg er vant til. Dette kunne godt også vært mitt kameravalg, om jeg ikke hadde kjøpt 350D. (Og er du allerede vant til Nikon, så vil det kanskje være noe rart å bytte til Canon, samt momentet med objekter du allerede sitter på.)

Om dette "hvorfor" utdypes noe mer, så vil sikkert noen av de erfarne brukerne her inne kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...