Khalifen Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 (endret) Heisann! Jeg har nettopp bygd en ny datamaskin. Specs: Intel Core 2 Duo E6300 m/boxed kjøler Gigabyte GA-965P-DS4 OCZ DDR2 2048MB Special Ops Edition PoV 7900GT bZerk 500W PSU WD 250GB HDD Nec DVD-brenner. Problemet er at maskina ikke slår seg på. Viftene "blinker". Altså at de slår seg på i et halvt sekund. Jeg har forsøkt å koble ut GPU, HDD, DVD og vifter, men problemet er fortsatt der ... Jeg leste noe om at PSU'en "beskytter" hardwaren. Er det PSU'en som er feilen? Takker for hjelp! Endret 18. august 2006 av king_of_kong Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Hei! Sjekk at det er nok strømkabler på hovedkortet. Sjekk at ingenting er kortsluttet, eventuellt bygg pcen utenfor kabinettet. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 18. august 2006 Forfatter Del Skrevet 18. august 2006 Ja, jeg har kobla til alt som trengs. Det ser ikke ut som noe er kortslutta på baksiden. Lenke til kommentar
x1138 Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Hei, jeg vet ikke om dette er relevant men nevner det uansett. Er det en SATA disk du har? Gunnen til at jeg spør er at jeg klarte mirakuløst å korslutte min (ikke spør hvordan), og opplevde da at maskinen "levde" ca. 1sek før den stilnet helt. Da jeg prøvde å trykke på power knappen igjen, funket ingenting. Da jeg derimot nappet ut strømmen og ventet til dioden på HK hadde slått seg av koblet jeg til strømmen igjen og fikk startet den... men kun for 1 sek igjen. Poenget mitt er vel at det kan være en defekt disk. (Har en dårlig vane av å gå rundt grøten ) Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 19. august 2006 Forfatter Del Skrevet 19. august 2006 Tviler sterkt på at jeg har klart å kortslutte disken, men takk for tipset Jeg forsøkte å prøve PSU'en på en Pentium 3, og da funka den. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Har du prøvd å kortslutte de to pinnene på hovedkortet som strømknappen vanligvis kobles til? Det høres kanskje rart ut, men jeg fikk akkurat det samme problemet for en ukes tid siden da jeg jobbet inne i kabinettet. Maskinen slo seg på og viftene satte i gang, men etter to sekunder koblet strømmen fra. Jeg demonterte hele greia og lette etter en løs skru eller lignende eventuell årsak til kortslutning, men til slutt viste det seg at strømknappen av en eller annen grunn hadde blitt veldig treg. Hver gang jeg slo på maskinen, holdt knappen seg inne og slo av maskinen igjen. Du kan prøve å kortslutte pinnene med et flatskrujern eller lignende. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 Har fått maskina til å fungere, men jeg får ikke innstallert Windows. Den starter, men så stopper den mens den laster inn. Dessuten er CPU-tempen på oppimot 55 grader, og det rett etter at jeg har slått på maskina. Kan dette skyldes at PSU'en kanskje gir feil spenning. Den er blitt litt modifisert, og det kan være grunnen. Burde jeg kjøpe en ny PSU? Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Jeg har kommet en del lengre en sist, og nå begynner jeg å lure på om det er harddisken, eller DVD-brenneren som har skylda. Jeg kom ganske langt på Windows-innstallasjonen, men etter en stund så bare stoppa den. Nå bytte jeg DVD-brenneren til en CD-brenner som jeg vet fungerer, og jeg bytta S-ATA-kabel. Nå vil den ikke slå seg på, utenom at den lever i noen sekunder. Skal forsøke med en IDE-harddisk. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 24. august 2006 Forfatter Del Skrevet 24. august 2006 Forsøkte med en IDE-harddisk. Det samme skjer. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Hvis du fremdeles har 55 grader idle temperatur på denne prosessoren, er det noe galt. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 Hvis du fremdeles har 55 grader idle temperatur på denne prosessoren, er det noe galt. 6739884[/snapback] Ja, jeg reagerte på det samme. Er du sikker på at CPU-kjøleren er riktig montert? Jeg har faktisk klart å montere en P4-kjøler skjevt en gang, og det var veldig frustrerende da PC'en bråstoppet etter noen få minutter. Eller sekunder, hvis den allerede var godt oppvarmet. Pinlig, men enkelt å fikse. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 Så PC'en bråstoppet, den ville ikke fortsette, men alle vifter gikk, og det var bare stopp i f.eks BIOS, innstallasjon av Windows etc? Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Har hørt at de nye ''Conroe'' hovedkortene til Gigabyte har en del kombiatblitets-problemer med OCZ RAM- Uten at jeg kan si noe sikkert.. Endret 26. august 2006 av mattjin Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 (endret) Dobbelpost Endret 26. august 2006 av mattjin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå