Gå til innhold

Den store fotballsko-tråden

ingveh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke fatte at jeg ikke har postet her før nå, men men...

Forskjellen på SL og original = det tomniel nevner ovenfor. Vekta og yttersålen er eneste forskjell, også prisen da. C. Ronaldo har allikevel ikke valgt å benytte seg av de oransje SL-skoene enda, og det er vel lite sannsynlig at han vil bruke de, da han (og sannsynligvis flere av Vapor-promotørene) snart vil gå over til SL carbon-skoene istedenfor. Så lette at selv Asafa Powell tok seg tid til å teste de ut... Når det skjer, er uvisst, da det skulle skjedd for lenge siden med tanke på at MV4 hadde premiere for ikke så lenge siden... Man kan jo undres...

Kan også nevne at aller siste MVIII-sko som er utgitt, er R9's nyeste sko:

PDS002009889.jpg

Skoens form og design er med andre ord det samme som MVIII, men at '98-skoens design er det som preger skoens design. Dette er vel riktignok sko for de mest ihugga sko-fanatikerne, men herlige sko, så absolutt. Lette er de også, noe som vel er å forvente av Vapor-skoene. Noen flere som har prøvd disse skoene, eller?

Hvilken sko er det folk har, forresten? Da tenker jeg på FG/SG-sko (sko som brukes på gressbaner)

For min del så er det kun Nike jeg bruker, da i form av Air Legend II og MV4. Har skaffet meg et par av disse MV4- og ALII-skoene:

vapor.jpg

(men da med svart-swoosh, ikke er det SL-sko heller!)

PDS002009908.jpg

For de av dere som ikke har fått det med seg enda, så er de nye Laser-skoene på vei, og de vil bli seende ut noe ala det her:

6t4ney0.jpg

Hva synes folket om de nye Laser-skoene da? De blir vel å ses i føttene på Rooney og F. Torres om ikke så lenge...

Også hoppe over til de som bestiller sko fra utenlandske markeder...

Unisport - Billig & kjapt (3-5 dager) å handle derfra, ja, men toll kommer itillegg, siden varene kommer fra DK. Det HENDER at de også leverer prototype sko, selv om de selv kanskje hevder det motsatte! Har vært borti flere som har måtte sende skoene i retur til de. Dette gjelder forøvrig bare sko. Siden er vistnok ypperlig til å kjøpe andre utstyr som f.eks keeperhansker, treningsutstyr og klær. Bare vær forsiktig når dere kjøper sko. Varene blir levert av Posten når de ankommer hjemstedet ditt.

Prodirectsoccer - De leverer fortere enn de fleste (fort = 5-10 dager). De har kvalitet så det oser på varene. Det er de som tar seg av spillerens leveranser og promoteringer av sko. Det bruker UK skostørrelser! Så vær obs på størrelsen når du bestiller! 9.5 UK = Ikke det same som 9.5 US. Er flere som har brent seg på det her før. Prisen er dog noe stiv på PDS, da de går i GBP. Vet om flere som har handlet der uten problemer. En annen ting er at du har et stort utvalg med sko der + at de vet hva de selger. Tilbyr også person-ID på de aller fleste produkter de selger! Varene blir levert av Posten når de ankommer hjemstedet ditt.

Torshovklubb - Norsk side som har kun 50kr frakt, men de mangler kunnskap om skoene de selger. Ikke er utvalget det aller beste heller, mildt sagt. Gode tilbud og bra med kundeservice mtp. returvarer og sånt. Man ser også tegn til at enkelte sko er en smule overpriset. Tilbyr ikke person-ID på skoene de selger. Er også leit at Norge er så treig med å få inn rettigheter til salg av sko. Har flere som har kjøpt f.eks MV4-sko, men da til spottpris, ihvertfall hvis man går etter Torshov sine priser...

Eurosport & Bigsoccer - Butikk som holder til i USA. Herlige butikkpriser, gode returmuligheter og stort utvalg, men toll og frakt er rett og slett FOR mye til at det lønnes å handle derfra. Spesielt siden det er UPS som leverer varene over atlanteren. La oss nå si at du har handlet sko for $100, så kommer frakten på ca. $80 også kommer det fortolling + mva når skoene kommer til Norge, og det bruker vanligvis å være på ca. 5-700kr, avhengig av hvor mye man bestiller. Ikke går det så kjapt med de heller. Kan hende at det tar opp til 3-4 uker før man får varene. Tilbyr person-ID på skoene de selger. Varene blir levert av Posten når de ankommer hjemstedet ditt.

Kitbag - Holder til i UK. Prisene er nå så som så, men skoutvalget er det ikke noe særlig grunn til å rope hurra for. Varene leveres IKKE med Posten! Ofte så blir varene levert med buss/avisbil/cargo, faktisk. I alle fall for de som bor på de mindre stedene. Det kan hende at de har endret på rutinene sine siden sist, så man får ta å undersøke det nærmere. Noen fra de store byene som har handlet hos Kitbag? Får dere levert via Posten, eller?

- Så ja, da har dere fått en liten oversikt over hvordan det er med de forskjellige stedene som selger fotballsko. Har erfaringer med samtlige steder (+ at jeg har vært i kontakt med folk som også har handlet fra de overnevnte stedene), noe som også er grunnen til at jeg ramser opp akkurat de nettsidene.

Hmm... Har dog aldri erfart at skoene tar lenger tid enn 2 uker... Selv da når jeg bestilte promo-modellene til MV4, tok det 5-6 dager. Kan vel meget mulig ha noe å gjøre med at jeg bestiller skoene hos importør og ikke butikk...

Her er forøvrig de nyeste skoene som R10 bruker om dagen:

PDS002009918.jpg

Flere kommer nok siden, med R10 II rundt hjørnet...

Jaja... da var vel en god del sagt om sko. Vil så definitivt følge med denne tråden videre.

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Før jeg fortsetter, så vil jeg bare si meg enig i det her, ihvertfall delvis:

Selvfølgelig kan man velge Adidas og Nike osv. om man ikke får betalt også, men min påstand er at det finnes merker som spillere hadde valgt om de ikke hadde fått penger.

Et godt eksempel var Kjetil Rekdal i sin tid. Han valgte å spille med gule Kronos sko, til tross for at han kunne fått mye mer penger for å spille med andre sko. Rekdal mente at Kronos var mye bedre sko og valgte de i stedet.

En av hovedgrunnene var at Kronos var rene skinnsko, og ikke full av syntetisk skinn slik som mange er nå.

Spillere blir altfor lett blendet av at Beckham og Ronaldinho spiller med de skoene de ønsker. Ser på denne tråden at mange har gnagsår av sine sko, men vil allikevel ha dem. Det er synd at det er viktigere å se ut som Beckham, i stedet for å faktisk ha sko som sitter som smurt på foten....Uansett hvilke sko som kjøpes, er mitt råd at dere må unngå syntetisk skinn!

Så tilbake til Vapor...

De SL carbon-skoene kommer du nok neppe til å se i butikkene med det aller første. De har lanseringsdato først i mai, så det er en stund til det. Det samme kan man si om R9 sine MV'98-sko. Begge skoene er limited edition, så det er begrenset antall. Det er i alle fall det som er planen til Nike så langt. Kan dog si at SL carbon-skoene føles omtrent likens som de oransje MV4-skoene, enkelt og greit. Eneste er at stoffet er annerledes. Men du verden så behagelig og lette de er for føttene til en! Er nesten så at man kan fly med de... nesten da. Har "prøvekjørt" skoene selv, og det kjennes såvidt at jeg har skoene på meg. Sko som former og tilpasser føttene dine er det absolutt i carbon-skoene.

Også nye Adidas-sko er forresten ventet til mandag/tirsdag neste uke. Det er vel da Tunit F50.8 blir å finnes i butikkhyllene.

Alltids spennende med nye sko! I alle fall for meg, men sikkert også for mange andre, vil jeg tro...

Må forøvrig også nevne at det er ikke bare bare å si på sparken hva slags sko man bør gå for. I de fleste tilfeller lander svarene mine på de nye MV4, uten tvil, men også Puma sine V1-serie er verdt å prøve ut. Kommer faktisk også ann på hva slags spillestil man har... Så ja, er en del faktorer å sette seg inn i, spesielt hvis du er bestemt på å ha ordentlige sko.

TIPS: Prøv å unngå MG-sko med mindre du kun skal spille på kunstgress og grus. Lønnes forsåvidt ikke MG da heller... Basert på erfaringer, så fungerer TF og FG utmerket på kunstgress, selv om TF er designet for kunstgress da. Har faktisk vært borti tilfeller hvor folk har fått fotproblemer (ujevne føtter, følsomhet osv.) med bruk av MG-knotter på f.eks kunstgress for så å gå over til FG og IC (innendørs) ved senere anledning.

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Flott skrevet Shoo !;)

Edit: Noen som vet om det er ekte lær på Laser skoa? Jeg kjøpte meg AIR ZOOM, de røde og hvite. Det var ikke lær, og jeg fikk kjempeproblemer med gnagsår. Kan vel ha med at Nike ikke passer til min fot?

Men, er laser skoene ganske like AIR Zoom skoa? Noen som har peiling på det?

Jeg tenker da på passform osv..

Noen som er hypp på å kjøpe de for en billig penge btw? Jeg betalte 1800,- for de.. Brukt på 2 treninger =/

post-45032-1202224089_thumb.jpg

Endret av Blax
Lenke til kommentar
er størrelsen på Nike Mercurial Vapor III og IV like?

Ja. Bare at IV er av høyere kvalitet enn III.

Flott skrevet Shoo !;)

Edit: Noen som vet om det er ekte lær på Laser skoa? Jeg kjøpte meg AIR ZOOM, de røde og hvite. Det var ikke lær, og jeg fikk kjempeproblemer med gnagsår. Kan vel ha med at Nike ikke passer til min fot?

Men, er laser skoene ganske like AIR Zoom skoa? Noen som har peiling på det?

Jeg tenker da på passform osv..

Noen som er hypp på å kjøpe de for en billig penge btw? Jeg betalte 1800,- for de.. Brukt på 2 treninger =/

Har du normale, store eller små føtter? Det er ikke alle som finner Nike like komfortable, bare så det er sagt. Har du prøvd Puma V1-serien og Umbro X-serien? De skal også være bra formelig etter føttene.

Har du prøvd MV4-skoene da? De vil være litt vrange til å begynne med, men så vil de bare bli ekstremt gode etterhvert.

De AZT-skoene du nevner der, har faktisk gitt gnagsår til proffspillere også! Dette var vel hovedtemaet hos Nike da Rooney, frontpersonen til Niker T90-skoene, brakk tåa pga. skoens dårlige form/design... Nå har det utviklet seg til Laser, noe som jo er en klasse for seg fra de gamle AZT-skoene.

Nå er det sånn at stoffet varierer fra de ulike Laser-skoene.

Laser-sko som er av skinn:

PDS002009891.jpg

PDS002009967.jpg

Så nei, Laserne er ikke lik de gamle AZT. Anbefaler deg så definitivt til å prøve ut skoene først før du kjøper de.

Lenke til kommentar

Bruker str 42 / 42 1/2 . Vanlig fot i grunn :p

Men de Total 90 skoa jeg posta bildet av, var av syntetisk skinn. De var stramme og gode i begynnelsen, men så begynte de og "kippe" i hælen. Pluss at jeg fikk gnagsår under ( ! ) tærne på flaten der. Ikke behagelig

Gikk over til Adidas Predator med ekte lær, og har ikke hatt noe problem etter det.

Så det jeg har lyst til å prøve nå er Nike med ekte lær ;)

Lenke til kommentar
ok, så vis jeg prøver et par Mercurial Vapor III i butikken som passer, så kan jeg bare kjøpe samme størrelsen i Vapor IV på internett? :)

Jah, vil da mene det... Har ikke MVIII nå lenger, men jeg synes nå at de ser bra likens ut. Kan komme med en bekreftelse på det i morgen, hvis ikke noen andre kommer meg i forkjøpet da... Men ja, størrelsen ser bra lik ut hos 3 som hos 4.

Bruker str 42 / 42 1/2 . Vanlig fot i grunn :p

Men de Total 90 skoa jeg posta bildet av, var av syntetisk skinn. De var stramme og gode i begynnelsen, men så begynte de og "kippe" i hælen. Pluss at jeg fikk gnagsår under ( ! ) tærne på flaten der. Ikke behagelig

Gikk over til Adidas Predator med ekte lær, og har ikke hatt noe problem etter det.

Så det jeg har lyst til å prøve nå er Nike med ekte lær ;)

Yep. Vet at de skoene er av syntetisk skinn. De Laser-skoene jeg postet, er av skinn da. Ja, er flere som har slitt med gnagsår på de der. Vet ikke helt 100% hvorfor, men men...

Hmm... Det kan jo hende at selv om du har funnet Predators behagelig, så er det ikke sikkert at du vil finne Nikes behagelig. Men ja, prøv deg på MV4. Se om de er behagelige. Hva slags spillertype er du, forresten? Hva er du avhengig av? Fart, touch/pasninger eller kraft?

Lenke til kommentar
Hvor er det best og bestille fotballsko fra? tenker såklart på best pris o.l

Hold deg til Norge du, men hold deg unna butikker som f.eks Intersport, G-Sport osv, da de overpriser sko så det holder + at man opplever FOR ofte at de har minimalt med kunnskap på skoene de selger.

Beste pr. i dag er vel Torshov og PDS, vil jeg tro. Eller Oslo Sportsklubb, men vet ikke om de sender varene til andre steder... Aldri handlet derfra.

Jeg må allikevel riste litt på hodet når jeg ser de stive prisene som er her i Norge. Greit, du sparer et par hundre om du handler smart, men om det er verdt ventingen, er jo opp til deg.

Når jeg f.eks får forespørsel om sko som jeg ikke har, så kan det hende at det tar opp til 2-3 uker før man får skoene. Vanlig leveransetid er 1-2 uker. Ventetiden er nå så som så, men man sparer hundringser i alle fall, noe som passer de aller fleste.

Så ja, du får nå se selv hva som passer deg best.

Noen som vet om Nike mercurial vapor IV kommer i flere farger.? ( enn orange og svart) skal kjøpe den modellen snart.. :)

99.9% sikkert. Ville vært rett og slett overraskende om det IKKE kommer flere Vapor-farger. Det har kommet flere farger til alle Vapor-sko gjennom de 10 årene, så det vil nok neppe endre seg nå. Kan i alle fall si at disse Vapor-fargene er planlagt å komme i nærmeste fremtid:

vapor.jpg

vapor-red.jpg

vapor-green.jpg

Disse har i alle fall blitt promotert, men det kan godt hende at det er flere farger som er på vei.

Nye Tiempo Ronaldinho 10R boots som er på veg:

r10t2.jpg

Også noen ut av de nye Laser-skoene jeg har nevnt tidligere:

laser2.jpg

There you go.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...